vakiel
ارائه خدمات حقوقي

پايان ورشكستگي چگونه اعلام مي‌گردد ؟ دنياي تجارت همواره فراز و نشيب‌هايي دارد كه هر تاجري ممكن است با آن‌ها مواجه شود. گاهي اين دشواري‌ها به حدي زياد و طاقت فرسا است كه تاجر را در خود گرفتار مي‌كند و دچار ورشكستگي مي‌شود. اما هميشه اوضاع به يك منوال نخواهد بود و زماني كه شخص بتواند از بحران پيش رو گذر كند زمان پايان ورشكستگي است. در اين مطلب سعي در بررسي پايان ورشكستگي و شرايط و اركان آن داريم. براي آشنايي با بايدها و نبايدهاي حكم ورشكستگي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: پايان ورشكستگي

پايان ورشكستگي

پايان ورشكستگي چه آثار حقوقي دارد و به چه معناست؟ ختم يا پايان ورشكستگي حالتي است كه تاجر ورشكسته مي‌تواند ديون خود را پرداخت كند و از منظر قانوني ديگر ورشكسته نيست زيرا اموال و ديون او تراز شده است. اين موضوع در دو حالت تحقق پيدا مي‌كند يا هنگامي كه دارايي‌هاي خود را افزايش دهد به طوري كه بتواند تمام ديون را پرداخت كند يا هنگامي كه بدهي‌هاي خود را به حدي كاهش دهد تا توازن ميان بدهي و اموال برقرار شود.

پايان ورشكستگي زماني محقق مي‌گردد كه در ابتداي امر ورشكستگي تاجر مورد تاييد قرار بگيرد. سپس دادگاه موظف است براساس ماده ۴۴۰ در ضمن صدور حكم يا نهايتا بعد از ۵ روز مدير تصفيه را تعيين نمايد. مدير تصفيه اقدامات لازم را براي شناسايي، حفظ و جلوگيري از اتلاف اموال ورشكسته انجام مي‌دهد. از جمله اقداماتي مانند مهر و موم كردن، صورت برداري و… و در انتها نيز با طلبكاران تصفيه مي‌كند و پايان ورشكستگي تاجر اعلان مي‌گردد.

مراحل پايان ورشكستگي

از آغاز اعلان ورشكستگي تا هنگام اعلام پايان آن بايد مراحل قانوني طي شود. اين فرآيند به دست مدير تصفيه انجام مي‌شود كه به شرح زير مي‌باشد:

1. مهر و موم كردن اموال

براساس ماده ۴۴۳ قانون تجارت اگر اين عمل توسط عضو ناظر انجام نگرفته باشد، مدير تصفيه مي‌تواند تقاضاي مهر و موم كردن اموال را بنمايد. براساس ماده ۴۴۴ قانون تجارت موارد زير جز مستثنيات مي‌باشد كه مهرو موم نمي‌شود يا در صورت مهر و موم شدن آن‌ها را خارج مي‌كنند:

حوائج ضروري تاجر و خانواده او مانند البسه و لوازم شخصي

اشيائي كه ممكن است ضايع شوند يا از قيمت آن‌ها كم شود. مانند اينكه ورشكسته باغ ميوه داشته و ميوه‌ها اگر در جاي مناسب نگهداري نشوند خراب و ضايع مي‌گردند.

وسايلي كه براي راه اندازي مجدد سرمايه تاجر ورشكسته ضروري هستند و در صورت توقيف سبب ضرر طلبكاران است. اين اشيا بايد سريع صورت برداري و تقويم شوند.

2. اداره و حفاظت از اموال ورشكسته

به عنوان قائم مقام شخص ورشكسته اداره كردن اموال و محافظت از آنان مهم‌ترين وظيفه مدير تصفيه مي‌باشد. در صورتي كه منافع ورشكسته و طلبكاران همچنين محافظت از دارايي‌هاي باقي مانده اقتضا نمايد اين اختيار به مدير تصفيه داده مي‌شود كه اموال ورشكسته را به فروش برساند. به طور مثال ورشكسته جنسي دارد مانند اقلام خوراكي كه اگر به موقع فروش نرسد از بين مي‌رود و هم براي طلبكاران و هم براي خود شخص باعث ضرر مي‌شود. در اين صورت مدير تصفيه حق معامله با رعايت منفعت را دارد.

3. تنظيم صورت دارايي‌ها

براساس ماده 449 قانون تجارت اگر شخص ورشكسته ميزان اموال و دارايي‌هاي خود را تسليم ننمايد مدير تصفيه اين كار را از طريق دفاتر و اسناد مشاراليه و ساير اطلاعاتي كه تحصيل مي‌نمايد انجام مي‌دهد تا بتوان يك ليست دقيق از اموال ورشكسته كسب كرد.

4. فروش اموال و وصول مطالبات

براساس ماده 456 قانون تجارت بعد از آن كه صورت دارايي‌هاي ورشكسته تهيه شد تمام سرمايه او از قبيل وجه نقد و اسناد طلب و دفاتر و نوشتجات و اثاثيه (به غير از مستثنيات دين) و اشياء تاجر ورشكسته به مدير تصفيه تسليم مي‌شود. همچنين با توجه به ماده 457 اين قانون مدير تصفيه با اجازه مدعي العموم و نظارت عضو ناظر به فروش اسباب منزل و مال التجاره تاجر اقدام مي‌نمايد. كليه طلب‌هاي ورشكسته نيز وصول مي‌گردد تا به اموال او اضافه شود. در اين مرحله سعي مي‌شود كه كليه دارايي‌هاي بالقوه تاجر ورشكسته به فعليت برسد.

5. تشخيص مطالبات طلبكاران

ميزان ديون و بدهي‌هاي ورشكسته نيز بايد مشخص شود. طبق ماده 462 قانون تجارت بعد از صدور حكم ورشكستگي طلبكاران مكلف‌‌اند در مدت قانوني اسناد طلب خود يا مصداق آن را به انضمام فهرستي كه كليه مطالبات آن‌ها را مشخص مي‌كند به محكمه تحويل دهد.

بعد از مشخص شدن طلبكاران از آنان براي حضور در مجمعي دعوت مي‌شود براساس ماده 478 قانون تجارت در اين مجمع مدير تصفيه گزارشي در خصوص وضعيت ورشكسته به طلبكاران ارائه مي‌دهد.

6. تنظيم قرارداد ارتفاقي

عبارت است از قراردادي بين بدهكار و طلبكاران كه به موجب آن شخص ورشكسته ملزم مي‌شود مبالغ مشخصي را در سررسيدهايي معين به طلبكاران خويش پرداخت نمايد به طور مثال ورشكسته ملزم مي‌شود يك سوم ازچك يك ميلياردي را در بيستم آبان ماه به آقاي الف پرداخت كند. در واقع اين توافقي است بين ورشكسته و طلبكارانش.

توصيه مي‌كنيم مقاله قرارداد ارفاقي را مطالعه نماييد.

7. تفريغ حساب و پايان عمل ورشكستگي

اگر ورشكسته نتواند با طلبكاران توافق كند براساس ماده 504 مدير تصفيه فورا عمليات تصفيه و تفريغ ورشكستگي را شروع مي‌كند. اگر اموال كفايت ديون را نكند كليه اموال به نسبت ميزان طلب بين تمام طلبكاران تقسيم مي‌شود.

بعد از تصفيه ختم و پايان ورشكستگي اعلام مي‌گردد.

ورشكستگي و انواع آن | پايان ورشكستگي

ورشكستگي در لغت به معناي افلاس و ناتواني در پرداخت ديون است. در اصطلاح نيز ورشكستگي حالتي است كه در آن دارايي‌هاي شخص كفاف ديون و بدهي‌هاي او را نمي‌دهد و به عبارت ديگر پول و مال كافي براي پرداخت ديون خود ندارد. اين اصطلاح فقط براي اشخاص تاجر كاربرد دارد و در صورتي كه شخص عادي توانايي پرداخت بدهي خود را نداشته باشد به او معسر گفته مي‌شود.

براساس ماده ۴۱۲ قانون تجارت « ورشكستگي تاجر يا شركت تجارتي در نتيجه توقف از تاديه وجوهي كه بر عهده او است حاصل مي‌شود. »

ورشكستگي خود داراي انواعي است از جمله:

ورشكستگي عادي

در اين نوع از ورشكستگي تاجر به دليل وقوع نوسانات در بازار دچار مشكل شده و دارايي‌هاي او ديگر كفاف بدهي‌هاي او را نمي‌دهد.

اموال تاجر براساس توافق ميان طلبكاران به نسبت طلب تقسيم مي‌شود.

ورشكستگي به تقصير

در صورتي كه تاجر در وقوع ورشكستگي نقش داشته و با اعمال خود زمينه ورشكستگي را فراهم كرده باشد ورشكستگي به تقصير گفته مي‌شود.

براساس ماده ۵۴۱ قانون تجارت موارد زير از مصاديق ورشكستگي به تقصير مي‌باشد:

۱- در صورتي كه مشخص شود هزينه‌هاي شخصي خودش يا خانه او بيشتر از عايدي تاجر بوده و فوق العاده بيشتر از درآمدش خرج كرده است.

۲- انجام معاملاتي كه در عرف تجارت موهوم هستند يا اينكه سود معامله كاملا اتفاقي باشد.

۳- اگر به قصد تأخير انداختن ورشكستگي خود بيشتر از قيمت بازار يا پايين‌تر از قيمت بازار خريد و فروش نمايد.همچنين اگر از روي عمد چيزي رو معامله كند كه سودي در آن نيست.

۴- پرداخت طلب يكي از طلبكاران بعد از زمان توقف

براساس ماده ۵۴۲ قانون تجارت موارد زير نيز مي‌تواند از مصاديق ورشكستگي به تقصير باشد:

۱- در صورت تعهد فوق العاده به نفع شخص ديگري بدون اينكه در مقابل از او عوض مطمئني دريافت كند.

۲-عدم اعلان توقف فعاليت تجاري به دادگاه و رفتار كردن بر خلاف آنچه در ماده ۴۱۳ قانون تجارت براي ورشكسته مقرر شده.

۳- نداشتن يا ناقص بودن دفاتر تجاري .

توصيه مي‌كنيم براي توضيحات تكميلي مقاله ورشكستگي به تقصير و تقلب را مطالعه نماييد.

ورشكستگي به تقلب

همانطور كه از نام آن مشخص است زماني محقق مي‌شود كه شخص با فريب و تقلب خود را ورشكسته اعلام كند در صورتي كه واقعيت ندارد.

براساس ماده ۵۴۹ قانون تجارت «هر تاجر ورشكسته كه دفاتر تجاري خود را مفقود كند يا اينكه بخشي از اموال خود را مخفي كند يا از طريق معاملات صوري اموال خود را از بين ببرد يا از طريق سند سازي دارايي‌هايش را كمتر و ديون خود را بيشتر نشان دهد ورشكسته به تقلب قلمداد مي‌شود و برابر قانون مجازات اسلامي‌كيفر داده مي‌شود. »

اعلام ورشكستگي | پايان ورشكستگي

براي حفاظت از حقوق طلبكاران و ورشكسته بايد ورشكستگي به مراجع ذيصلاح اطلاع داده شود. اين وظيفه بر عهده ۳ شخص قرار داده شده است:

طلبكاران

ورشكسته

دادستان

پس از اعلام ورشكستگي از هرگونه تصرف در اموال خود و انجام فعاليت‌هاي تجاري منع مي‌شود. مدير تصفيه به عنوان قائم مقام او منصوب مي‌شود. تا كارهاي تصفيه ورشكسته و پايان ورشكستگي را انجام دهد.

توصيه مي‌كنيم مقاله اجراي ورشكستگي را مطالعه نماييد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سوالات متداول

پايان ورشكستگي چيست ؟

پايان ورشكستگي حالتي است كه در آن شخص ورشكسته طلب‌هاي خود را تصفيه نموده است و بين اموال و دارايي او با طلب‌هايش تعادل برقرار شده كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

قرارداد ارفاقي چيست ؟

قرادادي است كه در آن ورشكسته با طلبكاران خود در خصوص نحوه وصول ديون توافق مي‌كند. در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

چگونه ورشكستگي پايان مي‌يابد ؟

هنگامي‌كه كليه ديون ورشكسته تصفيه گردد پايان ورشكستگي اعلام مي‌شود. در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص پايان ورشكستگي ، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون پايان ورشكستگي پاسخ دهند.

منبع: پايان ورشكستگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: پايان ورشكستگي،
موضوع:
[ ۹ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۱۸:۰۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی