vakiel
ارائه خدمات حقوقي

از كار افتادگي تحت چه شرايطي تاييد مي شود؟ همه‌‌‌ ما تا زماني توانايي فعاليت و كار كردن را داريم و بعد از آن ديگر از كارافتاده و ناتوان مي‌شويم. گاهي اوقات شخص به دليل بيماري يا يك حادثه زودتر از زماني كه بايد توان خود براي كار كردن را از دست مي‌دهد. در اين صورت مي‌تواند از بيمه از كار افتادگي خود استفاده نمايد تا بتواند مابقي عمر خود را تامين باشد. ميزان مبلغ پرداختي به شخص بيمه شونده بر اساس فرمول معيني است كه در اين مطلب به بررسي آن مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

از كار افتادگي

به طور كلي مي‌توان در تعريف از كارافتادگي گفت كه به معناي عدم توانايي و ناتواني شخص كارگر براي ادامه فعاليت و كار خود است. اين اتفاق ممكن است به دليل حادثه‌‌‌اي باشد كه در حين كار يا خارج از كار رخ داده است مانند اينكه كارگر هنگام كار در چاه سقوط كند يا اينكه به دليل بيماري شخص باشد. اين بيماري هم ممكن است به خاطر كار كردن در محيط نامناسب يا به خاطر عوامل ديگر باشد. به طور مثال ممكن است به دليل كار كردن در كارگاه زير زميني شخص دچار بيماري تنفسي شده باشد يا اينكه بيماري مربوط به كار نباشد و فرد خودش بيماري قلبي داشته باشد. 

بيمه‌‌‌ از كار افتادگي و انواع آن

هر زمان كه شخص دچار از كارافتادگي شود و اين موضوع مورد تاييد كمسيون پزشكي واقع گردد به طور ماهيانه مبلغي به عنوان بيمه‌‌‌ از كارافتادگي به فرد تعلق مي‌گيرد. ميزان مبلغ اين بيمه بستگي به ميزان و نوع از كارافتادگي دارد. از كار افتادگي بر اساس شدت به انواع زير تقسيم مي‌شود:

  1. بيمه از كار افتادگي كلي: فرد قادر نباشد با انجام دادن كار سابق خود يا كاري جديد بيش‌تر از يك سوم از درآمد خود را كسب كند.
  2. بيمه از كارافتادگي جزئي: بيمه شده نتواند با انجام كار سابق خود يا كار جديدي قسمتي از درآمد سابق خود را كسب كند.
  3. دريافت غرامت نقص مقطوع: اين پول يكجا پرداخت مي‌گردد. هدف آن هم جبران نمودن نقص عضو يا كاهش درآمد فرد است.

جدول درصد از كار افتادگي

بر اساس ماده‌‌‌ 70 قانون تامين اجتماعي نوع از كار افتادگي بر اساس ميزان آسيب وارد شده به شرح زير است:

الف/ از كار افتادگي كلي —— كاهش قدرت به ميزان‌ 66 درصد و بيشتر.

ب/ از كار افتادگي جزئي —— توانايي انجام كار برا اثر حادثه ناشي از كار بين 33 تا 66 درصد افت نمايد.

ج/ غرامت نقص عضو —— كاهش قدرت بين 10 تا 33 درصد ناشي از حوادث كار.

نحوه‌‌‌ دريافت بيمه‌‌‌ از كارافتادگي

شخصي كه به هر جهت چه به دليل بيماري و چه حوادث ناشي از كار ديگر نمي‌تواند كار كند مي‌تواند وضعيت خود را اعلام كند. سپس وضعيت او در كمسيون پزشكي بررسي مي‌شود. اگر فرد از كار افتاده باشد بر اساس ميزان كاهش توانايي نوع از كار افتادگي او تعيين مي‌شود و متناسب با آن مبلغي به عنوان بيمه به فرد تعلق مي‌گيرد.

راي صادره از كمسيون پزشكي قابل اعتراض مي‌باشد. در اين صورت فرد نسبت به نوع از كارافتادگي و مبلغ بيمه اگر اعتراض داشته باشد مي‌تواند نسبت به راي اعتراض كند و مجددا كمسيون تجديدنظر به اين موضوع رسيدگي مي‌كند.

فرمول محاسبه‌‌‌ از كار افتادگي

ميزان مبلغ دريافتي بر اساس مواد 72 و 73 و 74 قانون تامين اجتماعي به شرح زير است:

بيمه‌‌‌ از كارافتادگي كلي = يك سي‌ام 30/1 مزد يا متوسط حقوق بيمه شده × سنوات پرداخت حق بيمه.

شرط 1‌: اين مبلغ از نصف دستمزد نمي‌تواند كمتر شود.

شرط 2: اين مبلغ نبايد از مجموع حقوق ماهانه او تجاوز نكند.

كمك مشروط: در صورتي كه شخص داراي همسر يا فرزند باشد و مبلغ تعيين شده براي او از 60 درصد مزد يا حقوق متوسط كمتر باشد به مبلغ دريافتي او معادل ده درصد مستمري استحقاقي را اضافه مي‌كنند. جمع مستمري و كمك دريافتي نبايد از 60 درصد بيشتر شود.

بيمه‌‌‌ از كار افتادگي جزئي = درصد از كار ا‌فتادگي ضرب در مستمري استحقاقي از كار افتاد‌گي كلي.

غرامت نقص عضو = درصد از كار ا‌فتادگي ضرب در 36 ضرب در‌ مستمري استحقاقي از كار افتاد‌گي كلي‌.

براي دريافت مشاوره حقوقي از وكيل پايه يك دادگستري مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص از كار ا‌فتاد‌گي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون از كار ا‌فتاد‌گي پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

بيمه‌‌‌ از كارافتادگي چيست ؟

درصورتي كه فرد بيمه شده توانايي كار كردن خود را از دست بدهد هر ماه مبلغي به او به عنوان بيمه‌‌‌ پرداخت مي‌شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

ميزان بيمه‌‌‌ از كار افتادگي چه قدر است ؟

مبلغ دريافتي بيمه‌‌‌ از كارافتادگي بستگي به نوع از كارافتادگي دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ دى ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۳:۴۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی