vakiel
ارائه خدمات حقوقي

يكي از اهداف ازدواج دائم، دوام زندگي مشترك زوجين و پايداري آن است اما گاهي در زندگي مشترك شرايطي پديد مي‌آيد كه ادامه زندگي مشترك را سخت و راهي جز برهم زدن و منحل كردن ازدواج باقي نمي‌گذارد. براي منحل كردن و از بين بردن نكاح راه حل‌هايي در قانون مدني آمده است مانند طلاق، فسخ نكاح، بذل مدت و… كه در اين مقاله به توضيح تفاوت طلاق با فسخ نكاح و همچنين بررسي موشكافانه شباهت‌ها و وجه تمايز اين دو مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: تفاوت فسخ نكاح با طلاق

تعريف فسخ نكاح و طلاق

طلاق و فسخ نكاح مطابق ماده ۱۱۲۰ ق.م دو راه متفاوت منحل كردن نكاح و از بين بردن آثار آن هستند كه طلاق به درخواست زن، مرد و يا به صورت توافقي انجام مي‌گيرد. سه نوع طلاق وجود دارند كه عبارتند از: طلاق رجعي، طلاق بائن و طلاق خلع و مبارات.

فسخ نكاح روش ديگري براي منحل كردن نكاح به شمار مي‌رود كه به صورت يك طرفه و تنها با اراده يكي از طرفين قابل انجام است و بر اثر وجود دلايلي مانند عيوب، تدليس و تخلف از شرط صفت صورت مي‌گيرد. فسخ نكاح محدود به موارد مذكور در قانون است و ما در مقاله‌اي جداگانه به موارد فسخ نكاح پرداخته‌ايم.

تفاوت فسخ نكاح با طلاق

۱- طلاق عمل حقوقي تشريفاتي به شمار مي‌رود و انجام آن به آداب و مراحل خاصي مانند خواندن صيغه طلاق، حضور دو شاهد عادل و… نياز دارد؛ در حاليكه فسخ نكاح تنها با اراده صاحب حق فسخ، به طور يك طرفه و بدون نياز به تشريفات خاصي انجام پذير است.

۲- براي طلاق، فرد متقاضي به اجازه و حكم دادگاه نياز دارد و قاضي دادگاه براي داوري و اصلاح زوجين تلاش و تا حد امكان از بروز اين واقعه جلوگيري مي‌كند؛ اما فسخ نكاح بدون نياز به مجوز از سوي دادگاه و دخالت قاضي انجام مي‌گيرد.

۳- با اينكه مدت عده طلاق و فسخ نكاح يكسان است اما در طلاق رجعي، زوج مي‌تواند در زمان عده به نكاح برگردد اما فسخ نكاح اين اجازه را به مرد نمي‌دهد و برگشت او به ازدواج نيازمند بسته شدن مجدد عقد نكاح خواهد بود.

۴- وجود شرايطي خاص در زوجه، مانند به سر بردن در ايام عادت ماهانه، طلاق را به عقب مي‌اندازد و طلاق در اين ايام صحيح نيست؛ در صورتي كه وجود اين شرايط در فسخ نكاح ممنوعيت ايجاد نمي‌كنند.

۵- طلاق مخصوص ازدواج دائم است، ‌اما فسخ نكاح هم براي ازدواج دائم و هم منقطع كاربرد دارد.

شباهت هاي طلاق با فسخ نكاح

۱- هر دو از عوامل بر هم زدن و منحل كردن نكاح به شمار مي‌روند و آثار نكاح را از بين مي‌برند.

۲- يكسان بودن مدت زمان عده در طلاق و فسخ نكاح.

۳- يكسان بودن مهريه و احكام آن در طلاق و فسخ نكاح.

تفاوت در شرايط فسخ نكاح با طلاق

براي آن كه فسخ نكاح انجام گيرد زن يا مرد بايد شرايط خاصي را داشته باشند كه در مقاله فسخ نكاح مي‌توانيد در اين باره بخوانيد. براي طلاق نيز شرايط خاصي وجود دارد كه برخي از آن ها با شرايط فسخ نكاح مشترك هستند. با اين حال شرط هاي لازم براي موافقت دادگاه با دادخواست طلاق خانم ها متفاوت از دادخواست طلاق مردان است.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

شما مي‌توانيد جهت حل پرونده‌هاي حقوقي خود، دريافت مشاوره حقوقي تلفني و كسب اطلاعات حقوقي از كارشناسان و مشاوران مركز حقوقي وكيل دات كام كمك بگيريد.

 

سوالات متداول

آيا در فسخ نكاح مهريه به زوجه تعلق مي‌گيرد ؟

بله، احكام مهريه در فسخ نكاح همانند طلاق است و مهريه بايد پرداخت شود.

آيا مي‌توانم در زمان عده فسخ نكاح به خانواده و زندگي مشترك خود برگردم ؟

خير،‌ تا پايان يافتن مدت عده حق بازگشت به نكاح را نداريد و بعد از پايان اين زمان، بايد مجددا عقد نكاح ميان شما و همسرتان بسته شود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تفاوت فسخ نكاح با طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفاوت فسخ نكاح با طلاق،
موضوع:
[ ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۵:۳۲:۴۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی