vakiel
ارائه خدمات حقوقي

عقد موقت كه به صيغه معروف است يك نوع عقد نكاح شرعي در مذهب شيعه مي‌باشد كه فقط در صورتي از صحت كامل برخوردار مي‌شود كه مدت و مهريه آن به طور دقيق مشخص شود. پس ازدواجي مدت دار است و پس از تمام شدن مهلت آن رابطه زوجيت پايان مي‌يابد. در ادامه به بررسي عقدنامه ازدواج موقت و مندرجات آن مي‌پردازيم. براي كسب اطلاعات دقيق در مورد ثبت ازدواج و مدارك لازم براي ثبت ازدواج كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: عقدنامه ازدواج موقت

چگونگي صحت عقد موقت

مطابق ماده ۱۰۶۲ قانون مدني با ايجاب و قبول طرفين، عقد نكاح با الفاظي كه به وضوح نشان دهنده قصد ازدواجشان با يكديگر است به طور صحيح بسته مي‌شود.

براي صحت عقد نكاح شرايط زير الزامي است:

۱- قصد و رضاي طرفين: بدين معنا كه زن و مرد علاوه بر داشتن قصد انشاء رضايت نيز داشته باشند و به اكراه و اجبار اين عقد بسته نشده باشد. در غير اين صورت عقد صحت نداشته و باطل مي‌باشد.

۲- استفاده از الفاظ درست هنگام عقد: زوجين در هنگام بسته شدن عقد موقت بايد از الفاظ درست استفاده كنند كه دلالت بر عقد موقت دارد به صورتي كه لفظ عقد موقت به درستي گفته شود.

۳- ايجاب و قبول طرفين يا ولي بر حق آن‌ها: در اين مورد زن و مرد يا ولي قانوني آن‌ها بايد ايجاب و قبول را جاري سازند.

بيشتر بخوانيد : ثبت صيغه | ثبت ازدواج موقت

ثبت عقد موقت در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

همانطور كه گفتيم عقد موقت تنها با لفظ ايجاب و قبول و داشتن قصد انشاء به طور صحيح بسته مي‌شود و ثبت آن ضرورتي ندارد. اما گاهي اوقات طرفين عقد به دلايلي به ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمي ثبت ازدواج و طلاق روي مي‌آورند. البته اين كار فوايدي نيز دارد كه به چند مورد از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

۱- اطمينان يافتن از صحت نكاح.

۲- جلوگيري از ايجاد اختلاف ناشي از عدم ثبت عقد.

۳- آسان‌تر شدن اثبات حقوق زوجين.

۴- و…

مدارك مورد نياز براي ثبت عقدنامه ازدواج موقت

۱- شناسنامه عكس دار و كپي آن.

۲- كارت ملي و كپي آن.

۳- در صورتي كه زن باكره باشد حضور پدر يا جد پدري با شناسنامه يا كارت ملي در دفترخانه الزامي است.

بيشتر بخوانيد :  مدارك لازم براي ثبت ازدواج 

مندرجات عقدنامه ازدواج موقت

عقدنامه ازدواج موقت شامل مواردي است كه در ذيل به آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

الف) ابتدا تاريخ عقد و همچنين تاريخ ثبت آن نوشته مي‌شود و سپس مشخصات زوجين كه شامل نام و نام خانوادگي، نام پدر، تاريخ تولد، شماره شناسنامه، كد ملي و همچنين آدرس و نشاني آن‌ها درج مي‌شود.

ب) در صفحات ديگر شرايط و تبصره‌هايي بيان شده است:

۱- در رابطه با عده: عده طلاق در زن‌هايي كه به سن يائسگي نرسيده‌اند سه طهر و عده زن‌هايي كه به سن يائسگي نرسيده‌اند ولي عادت ماهيانه هم ندارند سه ماه است. عده منقطعه دو طهر مي‌باشد (چه پس از اتمام عقد چه پس از بذل مدت عقد) و عده منقطعه براي زناني كه عادت ماهيانه ندارند ۴۵ روز است. عده زناني كه شوهرشان فوت كرده است در هر صورت چهار ماه و ده روز ‌مي‌باشد.

۲- در رابطه با صيغه بذل: زوجه هر زمان كه بخواهد با وكالت بلاعزلي كه از سمت زوج در اختيار دارد و با داشتن حق توكيل به غير مي‌تواند به عاقد رجوع كند و با خواندن صيغه بذل زمان عقد را به خود ببخشد و ازدواج را به پايان برساند.

ج) در صفحات بعدي عقدنامه نوع عقد تاريخ وقوع و ثبت آن همچنين مدت و مهريه به طور دقيق درج مي‌شود كه بايد به امضاي زوجين برسد.

در صفحات آخر نيز شرايط ضمن عقد طرفين درج مي‌گردد و مشخصات شاهدان (۲ شاهد) كه شامل كدملي و نشاني آنهاست نوشته خواهد شد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عقدنامه ازدواج موقت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عقدنامه ازدواج موقت پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عقدنامه ازدواج موقت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عقدنامه ازدواج موقت،
موضوع:
[ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۴۰:۳۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی