vakiel
ارائه خدمات حقوقي

ارث پدر چگونه و بر چه اساس تقسيم مي شود؟ تقسيم ارث و تعيين سهم هر يك از وراث، موضوعي بسيار پيچيده و حساس در قانون به شمار مي‌رود. بر اساس ميزان قرابت، نسب و سبب وارثان تغيير مي‌كنند يا ممكن است به علت وجود برخي وراث،‌ ارث به سايرين تعلق نگيرد. در اين مقاله در رابطه با تقسيم ارث پدري و اينكه هر يك از فرزندان چه سهمي از اموال پدر خود را به ارث مي‌برند مطالبي را مي‌خوانيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: ارث پدر | تقسيم ارث پدري، نحوه تقسيم و سهم الارث فرزندان و ساير بستگان

ارث چيست ؟

ارث عبارت است از اموالي كه پس از فوت متوفي به مرگ حقيقي يا فرضي، به ملكيت وراث او درمي‌آيد. البته در صورتيكه متوفي دين يا وصيتي دارد (وصيت تا يك سوم اموال نافذ است) ارث پس از تصفيه دين و وصيت از باقي مانده اموال متوفي پرداخت مي‌شود.

همه فرزندان از ارث پدر بهره‌مند مي‌شوند ؟

تمام فرزندان متوفي پس از مرگ او مي‌توانند با مراجعه به شوراي حل اختلاف و اخذ گواهي انحصار وراثت، با رعايت شرايط قانوني، ارث را ميان خود و ساير وراث تقسيم كنند. فرزندان با داشتن شرايط زير از پدر خود ارث مي‌برند:

۱- فرزند در هنگام فوت پدر، زنده باشد:

بر اساس ماده ۸۷۵ ق.م، فرزند در صورتي از ارث بهره مي‌برد كه در حين فوت پدر خود زنده باشد و قبل از او فوت نكرده باشد. حتي جنيني كه در حين فوت پدرش در رحم مادر است نيز از ارث سهم مي‌برد.

۲- فرزند در اثر رابطه مشروع به دنيا آمده باشد:

مطابق ماده ۸۸۴ ق.م، فرزندي كه از طريق زنا و رابطه نامشروع متولد شده باشد، از پدر و مادر و خويشاوندان آن‌ها ارث نمي‌برد. البته در صورتي كه عمل زنا براي يكي از والدين طفل اثبات نشده باشد، كودك از آن والد و اقوامش ارث مي‌برد.

طبقات ارث پدر

ارث پدر بر اساس نسب و سبب تقسيم مي‌شود. ارث بري افراد به گونه‌اي طبقه بندي شده است كه با وجود اشخاصي از طبقه اول، طبقه دوم و سوم ارث نمي‌برند. در صورت زنده بودن فرزندان متوفي،‌ افراد زير از او ارث مي‌برند:

۱- پدر و مادر.

۲- همسر متوفي.

بنابر موارد فوق در صورت فوت پد‌ر به فرزندان، همسر، پدر و مادرش ا‌رث تعلق مي‌گيرد. در صورتي كه فرزندي پس از پدر خود و قبل از تقسيم ارث فوت كند، ارث به فرزندان او ( نوه‌هاي متوفي) تعلق مي‌گيرد. البته در صورتي كه زوجه مهريه‌اش را درخوست كند، مهريه او دين متوفي محسوب مي‌شود و بايد قبل از تقسيم ارث پرداخت شود و در سهم الارث زوجه محاسبه نمي‌شود.

تقسيم ارث پدر

ارث ميان وراث به طور مساوي تقسيم نمي‌شود و قانون براي هر يك از وراث مقدار معيني ارث تعيين كرده است. به هر يك از وراث طبق الگوي مشخص شده در قانون ارث مي‌رسد. چنانچه متوفي فرزندي داشته باشد:

۱- هر يك از پدر و مادر متوفي يك ششم اموال را به ارث مي‌برند.

۲- به زوجه يك هشتم اموال ارث مي‌رسد.

۳- اگر متوفي تنها يك فرزند پسر داشته باشد (در كنار والدين و همسر)، تمام ارث باقي مانده به او مي‌رسد.

۴- در صورت تعدد فرزندان اگر همگي دختر يا همگي پسر باشند، ارث به طور مساوي بين آن‌ها تقسيم مي‌گردد.

۵- چنانچه فرزندان متعدد باشند و جنسيت متفاوت داشته باشند پسر دو برابر دختر ارث مي‌برد.

۶- بايد توجه داشت كه سهم الارث فرزندي كه از ازدواج موقت متولد مي‌شود نيز همانند ساير فرزندان است و هيچ تفاوتي ندارد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ارث پد‌ر، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ار‌ث پدر پاسخ دهند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث پدر | تقسيم ارث پدري، نحوه تقسيم و سهم الارث فرزندان و ساير بستگان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۰۰:۵۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی