vakiel
ارائه خدمات حقوقي

دفتر كل چيست و براي چه منظور استفاده مي شود؟ اگر شما يك موسسه يا شركت تجاري داشته باشيد، حتما با اصطلاح دفتر كل آشنا هستيد. دفاتر حسابرسي تجار اسناد مهمي به حساب مي‌آيند. همه تجار موظف‌اند طبق قانون معاملات و فعاليت اقتصادي خود را ثبت و ضبط نمايند. اسناد تجاري و مدارك مهم تاجر به طور منسجم و قانوني بايد در دفتر روزنامه ثبت و نگه‌داري شوند. ولي طبقه بندي اطلاعاتي كه در دفتر روزنامه ثبت مي‌شوند به نحوي نيست كه بتوان از روي آن مواردي مثل مانده هر حساب را به طور جداگانه معين كرد. ازاين‌رو دفتر ديگري به نام د‌فتر كل تهيه مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با اسناد تجاري كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي و تجاري مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: دفتر كل چيست

دفتر كل چيست ؟

دفتركل يك دفتر رسمي حسابداري است. در هر صفحه از اين دفتر جداول و ستون‌هايي وجود دارد كه تاجر مي‌تواند براي مرتب سازي و ذخيره‌سازي اطلاعات مالي و فعاليت هاي اقتصادي‌اش از آن بهره ببرد.

طبقه‌بندي اطلاعات موجود در دفتر روزنامه به نحوي است كه نمي‌توان به‌وسيله آن اطلاعاتي نظير مانده هر يك از حساب‌ها را در هر تاريخ از دوره مالي تعيين كرد. ازاين‌رو براي به دست آمدن اين اطلاعات از د‌فتر كل استفاده مي‌شود.

دردفتر‌ كل براي هر حساب مانند حساب‌هاي پرداختي يا حساب موجودي كالا و نظير آن‌ها در صفحات مجزايي تنظيم مي‌شود. همه اطلاعات مربوط به بدهكار و بستانكار در هر حساب در صفحه و ستون مربوطه در دفتر كل نگارش مي‌شود. اطلاعاتي كه در دفتركل وارد مي‌كنيم بايد از دفتر روزنامه استخراج شود. اطلاعاتي كه در دفتر كل وارد مي‌كنيم بايد از دفتر روزنامه دريافت شود. براي اطلاع بيشتر درباره دفاتر تجاري كليك كنيد.

د‌فتر كل در قانون تجارت

قانون تجارت در ماده 8 خود به تعريف دفتر كل مي‌پردازد. بر اساس اين ماده “تاجر بايد كليه معاملاتش را حداقل هفته‌اي يك‌بار از دفتر روزنامه استخراج كند و انواع مختلف آن را تشخيص دهد و هر نوعي را در صفحه مخصوص به خود در دفتر كل به‌طور خلاصه ثبت كند”.

در د‌فتر كل ستون‌هاي مناسبي طراحي شده است تا مندرجات د‌فتر روزنامه به آن منتقل گردد. جداول و ستون‌هاي دفتر كل در هر صفحه به ترتيب از راست به چپ عناوين مختلفي نظير ستون شماره سند، ستون مبلغ بدهكار و بستانكار، ستون مانده حساب و… دارد. البته دفتر كل با توجه به نياز متفاوت مؤسسات مختلف طراحي و توليد مي‌شود.

نحوه تحرير در دفتر كل

در هر ستون بايد اطلاعات مشخصي ثبت شود. در ستون شماره سند حسابداري بايد آن شماره سند حسابداري وارد شود كه رويداد مربوطه در آن ثبت‌شده است. پس از آن بايد در ستون تاريخ، تاريخ همان سند يعني سند حسابداري كه رويداد مالي مربوطه در آن ثبت گشته، نوشته شود.

در ستون شرح، همان‌طور كه از نامش پيداست بايد شرح مختصري از رويداد مربوطه نوشته شود. اين شرح بايد مطابق با همان شرح نوشته‌شده در سند حسابداري يادشده باشد. در ستون عطف نيز بايد شماره صفحه دفتر روزنامه، كه اطلاعات ثبتي را از همان صفحه منتقل مي‌كنيم درج گردد. همچنين شماره صفحه دفتر كل نيز در ستون عطف دفتر روزنامه درج مي‌گردد.

درنهايت مبالغ بدهكار يا بستانكار نوشته شده در دفتر روزنامه در ستون بدهكار يا بستانكار در دفتر‌ كل درج مي‌گردد.حال در ستون مانده، مانده‌حساب محاسبه مي‌گردد. درصورتي‌كه پيش از ستون مانده، ستوني هم براي تشخيص نوع مانده پيش‌بيني شود در آن به‌صورت واضح نوشته مي‌شود كه مانده‌حساب بدهكار يا بستانكار است. معمولاً در اين ستون به‌صورت مخفف بد يا بس درج مي‌گردد.

محاسبه مانده‌حساب در دفتر كل

محاسبه و مانده گيري در هر سطر اتفاق مي‌افتد. براي مثال در تاريخ 9/3 يك عمليات واريز به بانك انجام مي‌شود. اين واريز موجب افزايش در موجودي نقد بانك است. لذا بايد آن را در ستون بدهكار نوشت. اگر به ستون بستانكار در همان تاريخ دقت نماييم عددي در آن درج نشده است. زيرا در هر سطر اين دفتر فقط در يكي از ستون‌هاي بدهكار يا بستانكار عدد نوشته مي‌شود و در هر دو ستون عدد نداريم.

حال با توجه به اينكه مانده قبلي صفر بوده با بدهكار اين سطر جمع مي‌شود. و در قسمت تشخيص كلمه بد كه مخفف بدهكار است درج مي‌گردد و مانده نيز به‌عنوان مثال 457 ميليون ريال درج مي‌شود. در سطرهاي بعد هم به همين ترتيب عمل مي‌كنيم. به‌عنوان مثال اگر اين بار يك باب مغازه به‌طور نقد خريداري كنيم يعني دارايي از نوع موجودي نقد كاهش‌يافته است.

هنگامي‌كه دارايي كاهش مي‌يابد بستانكار مي‌شود و بايد در ستون بستانكار درج گردد. 457 ميليون ريال مانده بدهكار است و پس از خريد مغازه 300 ميليون ريال بايد از آن كسر كنيم درنهايت مانده آن 157 ميليون ريال بدهكار مي‌شود. با اين توصيف مانده‌گيري همان‌طور كه از نامش مشخص است حاصل جمع يا تفريق عدد مانده‌ سطر قبل است با مبلغ بدهكار يا مبلغ بستانكار در سطر بعدي و نوشتن حاصل آن در ستون مانده.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي و تجاري مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالات متداول

دفتر كل چيست ؟

د‌فتر كل يك دفتر رسمي حسابداري است. در هر صفحه از اين د‌فتر جداول و ستون هايي وجود دارد كه تاجر مي‌تواند براي مرتب نمودن و ذخيره اطلاعات مالي و فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش از آن بهره ببرد.

آيا دفتر كل براي تمام موسسات يكسان و يك‌شكل است ؟

خير د‌فتر كل و ستون‌هاي موجود در آن با توجه به نياز متفاوت مؤسسات مختلف طراحي و توليد مي‌شود.

ستون‌هاي موجود در دفتر كل چيست ؟

در طراحي اين د‌فتر ستون‌هاي براي شماره سند حسابداري، تاريخ، مبلغ بستانكار، مبلغ بدهكار، شرح مختصر، و در نهايت مانده حساب تعبيه مي‌گردد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص د‌‌فتر كل، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون د‌‌فتر كل پاسخ دهند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دفتر كل چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دفتر كل چيست،
موضوع:
[ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۰۷:۵۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی