vakiel
ارائه خدمات حقوقي

دفتر كپيه چه كاربردي دارد ؟ تاجران معاملات خود را به طور منظم و منسجم در دفاتري معين ثبت مي‌نمايند. ثبت اطلاعات و معاملات در اين دفاتر به تاجر در امر تجارت و محاسبه سود و زيان كمك مي‌كند. اين دفاتر را اصطلاحاً دفتر تجارتي مي‌نامند. دفاتر تجاري انواع مختلفي دارد كه قانون‌گذار تنظيم چهار نوع از آن‌ها را براي تجار الزامي كرده است. اين چهار دفتر شامل، دفتر روزنامه، دفتر كل، دفتر دا‌رايي و دفتر كپيه مي‌شود. البته الزام قانوني جهت تنظيم اين دفاتر صرفا براي تاجران است و افراد شاغل به كسب و كار‌هاي جزئي نياز به تهيه و تنظيم آن ندارد. در ادامه اين مقاله به معرفي دفتر كپيه مي‌پردازيم. براي آشنايي با امور ثبت شركت ها كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي و تجاري مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: دفتر كپيه

دفتر كپيه

دفتر كپيه مخصوص ثبت كردن تمامي مراسلات و مخابرات صادرشده از جانب تاجر است. قانون‌گذار مقرر كرده است كه تمام نامه‌ها و مراسلات تاجر كه قانون براي آن‌ها اهميت قائل است و به آن‌ها استناد مي‌كند در دفتر كپيه به طور منظم و بر اساس تاريخ وقوع به ثبت برسد. قانون تجارت در ماده 10 دفتر كپيه را تعريف كرده است. در ماده 10 اين قانون آمده است: « دفتر كپيه دفتري است كه تاجر بايد كليه مراسلات و مخابرات و صورتحساب‌هاي صادره خود را در آن به ترتيب تاريخ ثبت نمايد.
‌تبصره – تاجر بايد كليه مراسلات و مخابرات و صورت‌حساب‌هاي وارده را نيز به ترتيب تاريخ ورود مرتب نموده و در لفاف مخصوصي ضبط كند.»

تاجر مي‌تواند علاوه بر دفاتر چهارگانه رسمي، دفاتر ديگري نيز با توجه به احتياج يا نظم كاري خود تهيه و تنظيم نمايد تا انجام امور تجاري را تسهيل كند. از جمله اين دفاتر غير رسمي مي‌توان به دفتر ثبت برات و سفته و دفتر صندوق اشاره كرد. براي آشنايي با ساير اسناد تجاري كليك كنيد.

مقايسه دفتر كپيه با ساير دفاتر تجاري

د‌فتر كپيه د‌فتري است كه برخلاف ساير دفاتر تجاري پيش از آن‌كه نگارش شود نيازي به امضاي نماينده اداره ثبت ندارد. اما ساير دفاتر تجاري مانند د‌فتر كل و د‌فتر روزنامه پيش از نگارش و ثبت اطلاعات در آن‌ها، لازم است توسط نماينده اداره ثبت به امضا برسد. در موارد ديگر د‌فتر كپيه شرايط يكساني با ساير دفاتر تجاري دارد. البته د‌فتر كپيه به نسبت دفاتر روزنامه و كل از اهميت چنداني برخوردار نيست.

لذا قانون‌گذار براي تهيه و تنظيم اين د‌فتر قواعد پيچيده‌اي وضع نكرده است. بنابراين مقررات تنظيم د‌فتر كپيه نسبت به ساير دفاتر، ساده است. د‌فتر انديكاتور كه امروزه مصطلح مي‌باشد همان د‌فتر كپيه است. البته امروزه روش‌هاي سنتي جاي خود را به روش‌هاي مدرن و الكترونيكي داده‌اند. تجار معمولاً به‌جاي د‌فتر كپيه از نامه نما يا بايگاني الكترونيك بهره مي‌برند. براي آشنايي با ساير دفاتر تجاري كليك كنيد.

نگهداري از دفاتر تجاري

نگهداري و تنظيم دفاتر تجاري رسمي مانند دفتر كپيه شرايط و قواعد خاصي دارد. قانون تجارت قواعد نگارش دفاتر رسمي را تشريح مي‌كند. ماده 11 قانون تجارت امضاي نماينده اداره ثبت را براي دفاتر اداري الزامي كرده است اما همين ماده دفتر كپيه را از انجام اين كار مستثنا مي‌كند.

اطلاعات ثبت شده در دفاتر بايد به ترتيب تاريخ وارد شوند و همچنين د‌فتر تجاري نبايد خط ‌خوردگي و جاي سفيد بيش از حد معمول بين سطور داشته باشد. اين قاعده در ماده 13 قانون تجارت آمده است: «كليه معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذكوره فوق بايد به ترتيب تاريخ در صفحات مخصوصه نوشته شود، تراشيدن و حك كردن و همچنين جاي سفيد گذاشتن بيش از آنچه كه در د‌فترنويسي معمول است و در حاشيه و يا بين سطور نوشتن ممنوع است و تاجر بايد تمام آن دفاتر را از ختم هر سالي لااقل تا ده سال نگاه دارد.»

قانون‌گذار حتي نحوه بررسي و امضاي د‌فتر توسط نماينده اداره ثبت را مقرر كرده است در ماده 12 قانون تجارت آمده است: « د‌فتري كه براي امضاء به متصدي امضاء تسليم مي‌شود بايد داراي نمره ترتيبي و قيطان كشيده باشد و متصدي امضاء مكلف است صفحات د‌فتر را شمرده در صفحه اول و آخر هر د‌فتر مجموع عدد صفحات آن را با تصريح به اسم و رسم صاحب د‌فتر نوشته با قيد تاريخ امضاء و دو طرف قيطان را با مهر سربي كه وزارت عدليه براي اين مقصود تهيه مي‌نمايد منگنه كند. لازم است كليه اعداد حتي تاريخ با تمام حروف نوشته شود.»

تخلف تاجر از قواعد مربوط به تنظيم دفاتر اسناد جزاي نقدي به دنبال دارد. همچنين اسنادي كه در دفاتر تجاري بدون توجه به قواعد مربوطه ثبت شود در دادگاه صرفاً عليه خود تاجر سنديت دارد و تاجر نمي‌تواند براي محكوم كردن ساير تجار به آن‌ها استناد كند.

 

سؤالات متداول

دفتر كپيه چه دفتري است ؟

دفتر كپيه مخصوص ثبت كردن تمامي مراسلات و مخابرات صادرشده از جانب تاجر است.

دفتر كپيه چه تفاوتي با ساير دفاتر رسمي تجاري دارد ؟

دفتر كپيه دفتري است كه برخلاف ساير دفاتر تجاري پيش از آن‌كه نگارش شود نيازي به امضاي نماينده اداره ثبت ندارد.

دفتر كپيه امروزه به چه نامي شناخته مي‌شود ؟

دفتر انديكاتور كه امروزه مصطلح مي‌باشد همان دفتر كپيه است.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص د‌فتر كپيه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون د‌فتر كپيه پاسخ دهند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دفتر كپيه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دفتر كپيه،
موضوع:
[ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۳۳:۴۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی