vakiel
ارائه خدمات حقوقي

استرداد اموال سرقت شده در واقع درخواست اصلي مال باختگان است. سرقت يكي از جرائم نامبرده شده در قانون مجازات اسلامي مي‌باشد و به اصطلاح جرم انگاري شده است. قانون‌گذار براي مرتكبين به اين جرم مجازات‌هايي نظير حبس و جريمه تعيين كرده است. اما آيا صرف مجازات به صورت حبس يا جريمه كافي است؟ در اين صورت تكليف مال به سرقت رفته شاكي چه مي‌شود؟ در ادامه سعي داريم به چگونگي استرداد اموال سرقت شده ‌مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: استرداد اموال سرقت شده

استرداد اموال سرقت شده

هنگامي كه يك نفر اموال ديگري را بدون اجازه بردارد و يا بربايد مرتكب عمل دزدي يا سرقت شده است. اين عمل در قانون مجازات اسلامي به عنوان يك جرم شناخته و جرم انگاري شده است. و مرتكب به اين جرم مطابق با همين قانون مجازات مي‌شود. اما علاوه بر مجازات، سارق موظف مي‌شود مالي كه سرقت نموده را نيز به صاحب مال بازگرداند. به اين كار، استرداد اموال سرقت شده گفته مي‌شود.

قرباني سرقت يا فرد مالباخته بايد با مراجعه به مرجع قضايي صالح سرقت و جرم انجام شده را پيگيري نموده و شكايت خود را مطرح نمايد. شاكي مي‌توانند براي پيگيري جرم سرقت و مجازات سارق با ارائه شكواييه رد مال مسروقه، شكايت خود را مطرح كند. دادگاه نيز با بررسي دادخواست استرداد اموال سرقت شده و دستگيري سارق حكم مقتضي را صادر مي‌نمايد. براي آشنايي بيشتر با جرم سرقت كليك كنيد.

استرداد اموال سرقت شده چگونه انجام مي‌شود ؟

همان‌طور كه پيش‌تر اشاره كرديم افراد با ربودن مال غير بدون اجازه مالك آن مرتكب جرم سرقت مي‌شوند. كه علاوه بر مجازات تعيين شده در قانون مجازات اسلامي موظف به بازگرداندن يا همان استرداد اموال سرقت شده به صاحب مال نيز مي‌باشند. اما پس گرفتن مال سرقت رفته به چه صورت انجام مي‌شود؟ اگر مال به سرقت رفته از بين رفته باشد باز پس گرفتن اموال سرقت شده به چه نحوي صورت مي‌پذيرد؟

قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامي نحوه استرداد اموال سرقت شده را پيش‌بيني كرده است. اين قانون در ماده 214 خود لزوم و نحوه استرداد اموال سرقت شده را تشريح نموده. در اين ماده قانوني سه حالت پيش‌بيني شده است.

  • اول اينكه اگر مال به سرقت رفته سالم است و هنوز وجود دارد. سارق ملزم به باز پس دادن مالي است كه به وسيله سرقت به دست آورده است.
  • دوم اينكه اگر مال سرقت شده موجود نباشد يا به نحوي از بين رفته باشد. سارق مطابق همين قانون موظف خواهد بود كه مثل مال سرقت شده را به صاحب مال باز پس دهد.
  • سومين حالت اينكه اگر مثل مال پيدا نشود و امكان تهيه آن وجود نداشته باشد. در اين صورت سارق بايد قيمت مال به سرقت رفته را به صاحب اصلي مال پرداخت نمايد.

در تمام اين سه حالت سارق موظف است در صورتي كه خساراتي به صاحب مال وارد آورده است را نيز جبران نمايد. براي آشنايي بيشتر با مجازات سرقت كليك كنيد.

ماده 214 قانون مجازات اسلامي

قانون مجازات اسلامي در متن ماده 214 خود بيان داشته است: «مجرم بايد مالي را كه در اثر ارتكاب جرم تحصيل كرده است، اگر موجود باشد عين آن را و اگر موجود نباشد مثل آن را و در صورت عدم امكان رد مثل، قيمت آن را به صاحبش رد كند و از عهده خسارات وارده نيز برآيد. هرگاه از حيث جزائي وجهي بر عهده مجرم تعلق گيرد، استرداد اموال يا تاديه خسارت مدعيان خصوصي بر آن مقدم است.»

براي آشنايي با نحوه گرفتن رد مال كليك كنيد.

استرداد اموال سرقت شده در صورت صدور قرار منع يا موقوفي تعقيب به چه صورت است ؟

ممكن است قاضي دادسرا به دلايلي، قرار منع تعقيب يا موقوفي تعقيب را صادر نمايد. در اين صورت اموال و اشياء كشف شده‌اي بلاتكليف باقي مي‌مانند. اين اموال و اشياء يا وسيله ارتكاب جرم بوده‌ و حين ارتكاب به جرم از آن‌ها استفاده كرده‌اند و يا اينكه ممكن است از طريق ارتكاب به جرم سرقت به دست آمده باشند. قاضي دادسرا بايد مشخص كند كه اين اموال و اشياء بلاتكليف چه سرنوشتي پيدا مي‌كنند. مقام قضايي يا قاضي دادسرا براي اين اموال و اشياء كشف شده كه بعد از صدور قرار منع و موقوفي تعقيب بلاتكليف مانده‌اند. يا دستور ضبط اموال و اشياء را مي‌دهد يا دستور معدوم كردن اموال و اشياء و يا دستور معدوم كردن آن‌ها را صادر مي‌نمايد.

البته ممكن است كه ذينفع يا مالباخته از قاضي دادسرا يا مقام قضايي تقاضاي رد مال را در زمان رسيدگي پرونده داشته باشد. در اين شرايط دادستان با در نظر گرفتن شرايطي دستور رد مال را صادر مي‌نمايد. اين شرايط عبارت‌اند از:

  • عين مال به سرقت رفته كشف شده باشد. مثلاً اگر پارچه به سرقت رفته تبديل به لباس شود امكان استرداد آن نيست.
  • در صورتي كه وجود اموال و اشياء مورد نظر يا بخشي از آن‌ها در بازرسي و دادرسي احتياج نباشد.
  • اين اموال و اشياء به سرقت رفته معارض نداشته باشد. يعني به غير از شاكي شخص ديگري نيز مدعي آن اموال و اشياء نباشد.
  • در گروه اموال و اشيائي نباشد كه بايد ضبط يا معدوم شوند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سؤالات متداول

استرداد اموال سرقت شده به چه معناست ؟

علاوه بر مجازات، سارق موظف مي‌شود مالي كه سرقت نموده را نيز به صاحب مال بازگرداند. به اين اتفاق استرداد اموال سرقت شده گفته مي‌شود.

نحوه استرداد اموال سرقت شده به صاحب مال چگونه است ؟

سارق بايد عين مال را برگرداند اگر مال از بين رفته مثل آن را تهيه كند و استرداد نمايد و اگر مثل آن مال يافت نمي‌شود بايد قيمت مال را به صاحب مال پرداخت نمايد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: استرداد اموال سرقت شده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استرداد اموال سرقت شده،
موضوع:
[ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۰۳:۱۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی