vakiel
ارائه خدمات حقوقي

رد مال مسروقه يا رد مال در سرقت به چه معناست ؟ جرم سرقت يكي از جرائمي است كه همواره در جوامع مختلف وجود داشته است. قانون مجازات اسلامي براي مرتكبين به جرم سرقت مجازات‌هايي تعيين نموده است. مالباخته مي‌تواند با ارائه يك شكوائيه سرقت به دادسرا براي وقوع جرم سرقت طرح دعوا نمايد. پرسش اين است كه با دستگيري سارق و مجازات وي تكليف اموال به سرقت رفته چه مي‌شود؟ طبق قانون سارق علاوه بر مجازات محكوم به استردادمال مسروقه نيز مي‌باشد. در ادامه اين مطلب به بررسي نحوه رد مال مسروقه توسط سارق خواهيم پرداخت. براي آشنايي با كليات جرم سرقت كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: رد مال مسروقه

رد مال مسروقه

مال مسروقه در معناي لغوي خود مال‌هاي دزديده شده است. در قانون مجازات اسلامي براي تعريف مال مسروقه مي‌گوييم مالي كه مجرم در اثر ارتكاب جرم سرقت آن را به دست آورده باشد. و بعد از حكم محكوميت موظف است آن را به صاحب مال برگرداند يا رد كند.

رد مال مسروقه ماده 214 قانون مجازات اسلامي تشريح شده است. مجرم موظف است مالي كه در اثر ارتكاب به جرم سرقت به دست آورده را به صاحب مال بازگرداند. در صورتي كه خود مال هنوز موجود باشد سارق موظف به تحويل مال به صاحب آن است. اگر خود مال از بين رفته باشد، سارق بايد مثل آن مال را تهيه و تحويل دهد. گاهي ممكن است مثل مال يافت نشود در اين حالت سارق بايد قيمت مال سرقت شده را به صاحب مال پرداخت نمايد. همچنين جبران تمامي خسارات وارد شده نيز بر عهده سارق مي‌باشد.

همچنين با هر مداخله‌اي در مال مسروقه مثل مورد معامله قراردادن مال دزدي و يا قبول نمودن مال سرقتي در صورتي كه اطلاع از سرقتي بودن آن وجود داشته باشد جرم محسوب مي‌‌شود. اگر شخصي عمل خريد و فروش مال سرقتي را شغل خود قرار دهد به عنوان مال‌خر مجازات مي‌شود. اما اگر شخصي مال‌خري شغل وي نباشد اما مال مسروقه را خريده باشد چه با علم به سرقتي بودن آن، چه بدون علم بايد مال را به صاحب آن بازگرداند. اين فرد بايد جهت دريافت مبلغ پرداختي خود بابت مال مسروقه به سارق مراجعه نمايد.

براي آشنايي با نحوه استرداد اموال سرقت شده كليك كنيد.

نحوه رد مال مسروقه

دادگاه پس از رسيدگي به اتهام ارتكاب جرم، سارق را محكوم به مجازات تعيين شده در قانون مي‌نمايد. اما در اين ميان چه اتفاقي براي اموالي كه به واسطه سرقت به دست آمده‌اند، مي‌افتد؟ مالباخته چه زماني مي‌تواند اموال به سرقت رفته خود را باز پس گيرد؟ تشريفات رد مال مسروقه و جبران خسارات وارده به چه صورت است؟

مطابق با قانون اموالي به سرقت رفته‌اي كه در جريان تحقيقات كشف مي‌شوند. با دستور قاضي به صاحب مال يا مالباخته تحويل داده مي‌شود. البته جهت تحويل مال سرقت شده به صاحب مال بايد شرايطي وجود داشته باشد. اين شرايط عبارت است از:

  • خود مال به سرقت رفته كشف گردد. يعني اگر مال مسروقه چرم بوده و بعد از سرقت تبديل به كيف و كفش شده باشد امكان بازگرداندن آن به صاحب اوليه نمي‌باشد. چرا كه مال به سرقت رفته تبديل شده است.
  • ماندن مال به سرقت رفته نزد قاضي جهت تحقيقات و كشف حقيقت ضرورت نداشته باشد. مثلاً اگر بازپرس براي انجام آزمايشات جنايي يا انگشت‌نگاري به مال مسروقه احتياج داشته باشد. در اين صورت امكان بازگرداندن مال تا پايان كارشناسي به صاحب مال وجود ندارد. هنگامي كه تحقيقات مقدماتي بازپرسي تمام شود. بازپرس بايد تكليف مال مسروقه توقيف شده در بازرسي را مشخص نمايد. البته مالباخته نيز فرصت دارد از زماني كه پرونده تشكيل مي‌شود تا زماني كه پرونده نزد بازپرس در حال رسيدگي است، تقاضاي استرداد مال مسروقه را مطرح نمايد.
  • براي مال به سرقت رفته معارض وجود نداشته باشد. يعني اگر مال مسروقه يك دستگاه اتومبيل است غير از شاكي اوليه شخص ديگري ادعاي مالكيت آن را نداشته باشد.

جبران خسارات وارده به مال مسروقه

سارق علاوه بر محكوميت به مجازات تعيين شده در قانون و رد مال مسروقه به صاحب آن موظف به جبران خسارات وارده به مال مسروقه نيز مي‌باشد. تصور كنيد سارق يك اتومبيل را به سرقت برده است. اگر بعد از سرقت با آن تصادف نمايد و به اتومبيل خسارت وارد كند. در چنين حالتي مالباخته مي‌تواند دادخواست مطالبه خسارت را به دادگاه ارائه نمايد. و سارق موظف خواهد بود علاوه بر رد مال مسروقه به صاحب مال خسارات وارد آمده بر مال مسروقه را نيز پرداخت نمايد. براي آشنايي با مجازات سرقت كليك كنيد.

جهت تنظيم نكات لازم براي تقديم دادخواست مطالبه خسارت توسط مالباخته بايد به نكات زير توجه نمود:

  • اول آن كه دليل مالكيت خود را به دادخواست مطالبه خسارت الصاق نمايد.
  • دوم آن كه به كمك كارشناس خسارت وارد آمده بر مال مسروقه را به طور كامل بررسي و تعيين نمايد.
  • سوم آن كه هزينه دادرسي را پرداخت كند. البته خوب است بدانيد تمامي اين هزينه‌ها در نهايت از سارق قابل وصول مي‌باشد.

آيا رد مال در سرقت به نرخ روز حساب مي شود؟

نحوه تعيين خسارت و پرداخت عين يا مثل مال بستگي به شرايط مختلفي دارد كه در دادگاه توسط قاضي حكم صادر مي‌شود. اما به طور كل سارق موظف به بازگرداندن عين مال و خسارت هاي وارده به آن، و يا برگرداندن مثل مال و يا در صورت عدم امكان پرداخت ارزش مال به نرخ روز است.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سؤالات متداول

رد مال مسروقه چگونه انجام مي‌شود ؟

در صورت وجود خود مال، عين مال مسترد مي‌شود، در صورت نبود خود مال مثل آن تهيه و تحويل داده مي‌شود و در صورت نبود مثل مال قيمت آن به صاحب مال پرداخت مي‌شود.

جبران خسارت وارده به مال مسروقه بر عهده كيست ؟

سارق علاوه بر محكوميت به مجازات تعيين شده در قانون و رد مال مسروقه به صاحب آن موظف به جبران خسارات وارده به مال مسروقه نيز مي‌باشد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رد مال مسروقه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رد مال مسروقه،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۴۰:۰۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی