vakiel
ارائه خدمات حقوقي

آيا جرم تكدي گري در قانون تعريف شده است؟ كساني كه با فريب و برانگيختن حس ترحم مردم، چيزي از آن‌ها دريافت كنند مرتكب تكدي‌گري شده‌اند. متاسفانه در جامعه امروزي عمل تكدي گري بسيار شايع شده و مي‌توان گفت ديگر تبديل به يك امر عادي گشته است. در ادامه مطلب به اين موضوع خواهيم پرداخت كه تكدي گري جرم است يا خير و اگر جرم است مجازات آن چيست؟

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع: جرم تكدي گري

جرم تكدي گري

افرادي كه با فريب و برانگيختن حس ترحم مردم اقدام به دريافت وجه نقد از آن‌ها مي‌نمايند، درواقع مرتكب به تكدي‌گري شده‌اند. عمل تكدي گري در جامعه امروزي به يك امر عادي تبديل شده و بسيار شايع گشته است. اما آيا تكدي‌گري جرم محسوب مي‌شود؟

مطابق قانون ايران، قانون گذار عمل تكدي گري را جرم انگاري كرده است. به اين معني كه در متن قانون اين عمل را به عنوان يكي از جرائم معرفي نموده و براي جرم تكدي‌گري مجازات تعيين كرده است.

عناصر وقوع جرم تكدي گري

براي اينكه يك جرم محقق شود، عمل انجام شده بايد داراي چند ويژگي باشد. به اين ويژگي‌ها كه موجب تحقق يك جرم مي‌شود عنصر جرم مي‌گوييم. عناصر جرم‌تكدي گري (مانند ساير جرائم) به چند دسته تقسيم مي‌شود. كه شامل عنصر قانوني، عنصر مادي و عنصر معنوي هستند. در ادامه عناصر جرم تكدي گري را شرح مي‌دهيم. براي آشنايي بيشتر با نحوه تعريف جرم كليك كنيد.

عنصر قانوني

عنصر قانوني يك جرم به معني متن قانون و ماده قانوني است كه آن جرم را تعريف كرده باشد و مجازات آن جرم را نيز تعيين كرده باشد. تعريف جرم‌تكدي گري و مجازات اين جرم در قانون مجازات اسلامي آمده است. ماده ۷۱۲ از قانون مجازات اسلامي مصوب سال ۱۳۷۵ كه در باب پنجم تعزيرات قرار دارد، جرم تكدي گري را معرفي كرده است. بنابراين اين ماده عنصر قانوني تكدي گري مي باشد.

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامي ۱۳۷۵، باب پنجم تعزيرات:《هر كس تكدي يا كلاشي را پيشه خود قرار داده باشد و از اين راه امرار معاش نمايد يا ولگردي نمايد به حبس از يك تا سه ماه محكوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالي مرتكب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذكور كليه اموالي كه از طريق تكدي و كلاشي به دست آورده است مصادره خواهد شد.》

عنصر مادي

عنصر مادي يك جرم به معناي وقوع يا انجام آن عمل توسط شخصي مي‌باشد. يعني يك فرد بايد اقدام به عمل تكدي‌گري نمايد و اگر اين عمل مطابق با شرايط قانوني باشد، جرم تلقي مي‌شود. براي تحقق عنصر مادي جرم‌تكدي‌گري بايد توجه داشت كه اين جرم از جرائمي نيست كه تنها با يكبار انجام دادن و به صورت آني محقق گردد. به عبارتي براي اينكه جرم تكدي‌گري واقع شود بايد استمرار داشته باشد. فردي كه مرتكب تكدي گري مي‌شود اگر به طور استمراري و چندين بار اين عمل را انجام دهد آن وقت مي‌توان گفت كه جرم تكدي‌گري محقق شده است.

عنصر معنوي

عنصر معنوي يك جرم به قصد و اختيار فرد براي انجام آن عمل برمي‌گردد. به اين معني كه اگر كسي مرتكب عمل تكدي‌گري شود براي اينكه بتوانيم اين عمل را جرم تلقي كنيم فرد مرتكب بايد قصد انجام تكدي‌گري را داشته باشد، براي انجام آن راضي و مختار باشد. با اين اوصاف كودكاني كه از نظر قانوني طفل صغير يا غير رشيد محسوب مي‌شوند و مرتكب عمل تكدي‌گري شوند را مجرم تلقي نمي‌كنيم.

مجازات جرم تكدي گري

در مطالب بالا اشاره كرديم كه قانون مجازات اسلامي مصوب سال ۱۳۷۵ جرم‌تكدي گري را معرفي نموده و مجازات آن را تعيين كرده است. طبق اين قانون مجازات جرم تكدي‌گري، زندان از هفته تا سه ماه بسته به شرايط (مثلا تكرار جرم اتفاق افتاده باشد يا فرد براي اولين بار مرتكب آن شده و…) و با نظر قاضي متغير خواهد بود. مجازات جرم تكدي گري، مجازات حبس در درجه هشت مي‌باشد.

نكته ديگر در مجازات مرتكبين تكدي گري اين است تشديد مجازات اين جرم با توجه به يك شرط است. ممكن است فرد مرتكب توانايي مالي براي گذران زندگي داشته باشد، به عبارتي نياز مالي نداشته باشد. اگر چنين فردي مرتكب تكدي‌گري شود علاوه بر مجازات حبس از يك تا سه ماه محكوم مي شود، تمامي اموالي را كه از طريق تكدي گري به دست آورده است به نفع دادگاه مصادره مي‌شود.

براي آشنايي با مجارات تكرار جرم كليك كنيد.

تكدي گري و كلاهبرداري

جرم تكدي گري و جرم كلاهبرداري گاهي آنقدر به هم شبيه مي‌شوند كه تشخيص آن‌ها از يكديگر سخت است. در بسياري از موارد تشخيص اين دو جرم از يكديگر تحليل حقوقي دقيقي لازم دارد. تشخيص اين دو جرم از يكديگر به اين دليل اهميت دارد كه بتوان مجازات مجرم را مطابق با جرم واقع شده تعيين كرد.

جرم كلاهبرداري زماني واقع مي‌شود كه افراد با استفاده از وسايل و مانور متقلبانه مردم را فريب دهند تا مردم به خواست خود مال خود را به ديگري بدهند. بنابراين اگر با گفتن يك دروغ ساده كسي خود را در اختيار ديگري قرار بدهد نمي‌توان گفت كه جرم كلاهبرداري واقع شده است و بايد حتماً مانور متقلبانه انجام شود به صورتي كه فريبخوردگي در اثر آن حاصل گردد.

حال تصور كنيد يك شخصي با ظاهري آراسته سوار بر يك ماشين با مدل بالا و گران قيمت است. در صورتي كه هم لباس‌ها و هم ماشين متعلق به شخص ديگري است. در اين شرايط به بهانه‌اي از فرد ديگري تقاضاي پول كند. بنابراين ممكن است فرد مقابل فريب ظاهر اين شخص را بخورد و به او پول دهد. با تحليل حقوقي مي‌توان متوجه شد كه اين عمل جرم تكدي گري نمي‌باشد بلكه كلاهبرداري است.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سوالات متداول

جرم تكدي گري و مجازات آن چيست ؟
افرادي كه با فريب و برانگيختن حس ترحم مردم اقدام به دريافت وجه نقد از آن‌ها مي‌نمايند، درواقع مرتكب به تكدي‌گري شده‌اند. و مجازات آن از يك تا سه ماه حبس است.

اهميت تشخيص جرم تكدي گري از جرم كلاهبرداري چيست ؟
تشخيص اين دو جرم از يكديگر به اين دليل اهميت دارد كه بتوان مجازات مجرم را مطابق با جرم واقع شده تعيين كرد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم تكدي گري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جرم تكدي گري،
موضوع:
[ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۴:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی