vakiel
ارائه خدمات حقوقي

تامين دليل و شرايط آن چيست؟ در دادگاه دعاوي زيادي اقامه و پرونده‌ها با موضوعات مختلفي تشكيل مي‌شوند. همانطور كه مي‌دانيد افراد براي اثبات ادعاي خود در دادگاه دلايل و مدارك مختلفي را ارائه مي‌نمايند. اين دلايل و مدارك باعث مي‌شوند كه قاضي بتواند حقانيت فرد را تشحيص دهد. اما گاهي ممكن است شرايطي وجود داشته باشد كه دلايل و مدارك از بين بروند. در اين شرايط دادگاه اقدام به تامين دليل مي‌نمايد. در ادامه قصد داريم در خصوص اينكه تامين دليل چيست و شرايط آن توضيحات مفيد و مختصري را خدمت شما عزيزان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي و تجاري مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: تامين دليل چيست

تامين دليل چيست ؟

تامين در لغت به معناي حفظ نمودن و امنيت مي‌باشد. در حوزه حقوقي نيز تامين دليل به معناي حفظ دلايل و مدارك پرونده مي‌باشد. پس از اينكه پرونده‌‌اي در دادگاه‌ها مطرح مي‌شود، طرفين دعوا برخي دلايل، مدارك و مستندات را به دادگاه ارائه مي‌كنند. اين دلايل اثبات كننده حقانيت افراد مي‌باشند. اما گاهي ممكن است بيم آن برود كه دلايل و مدارك پرونده به هر علتي از بين بروند. در صورتي كه فردي احتمال دهد كه دلايل امكان دارد از بين بروند مي‌تواند از دادگاه بخواهد كه تامين د‌ليل نمايد. در اين صورت دادگاه دلايل و مدارك را حفظ خواهد نمود يا بر اساس آن‌ها حكمي صادر مي‌كند.

به عنوان مثال خودروي فردي در يك تصادف رانندگي دچار خسارت‌هاي شديدي شده است. حال فرد قصد تعمير خودروي خود را دارد. اما اگر خودرو را كه مدرك و دليل اثبات كننده خسارات وارده است را تعمير كند، در واقع مدرك دعوا از بين مي‌رود و ديگر امكان تعيين ميزان خسارت وجود ندارد. در اين صورت فرد مي‌تواند از دادگاه درخواست تامين دليل نمايد. دادگاه در چنين موردي از كارشناسي مي‌خواهد كه خودروي وي را ‌‌‌‌بررسي و خسارت فرد را مشخص كند. در اين صورت دلايل تامين و قبل از اينكه از بين بروند خسارت شخص معين مي‌شود.

براي آشنايي با شرايط دفاع مشروع كليك كنيد.

شرايط تامين دليل چيست ؟

براي تامين دليل و حفظ مدارك توسط دادگاه مي‌بايست برخي شرايط وجود داشته باشند. اين شرايط به شرح زير مي‌باشند:

  • براي تامين دليل مي‌بايست فرد درخواست خود را به صورت كتبي يا شفاهي ارائه نمايد.
  • در درخواست تامين دليل مي‌بايست تمامي اطلاعات و مشخصات طرف مقابل دعوا ذكر گرديده باشد.
  • از ديگر شرايط تامين دليل توسط دادگاه وجود بيم از بين رفتن دلايل و مدارك مي‌باشد. يعني شرايط بايد به گونه‌‌اي باشد كه امكان از بين رفتن دلايل وجود داشته باشد. در اين صورت تامين دليل قابل انجام مي‌باشد.

براي آشنايي با شرايط شاهد در دادگاه كليك كنيد.

نكات مهم در خصوص تامين دليل چيست ؟

تامين دليل به معناي حفظ دلايل دادگاه مي‌باشد. در بالا شرايط انجام تامين دليل را ذكر نموديم. اما جدا از آن شرايط برخي نكات مهم نيز در خصوص تامين دليل وجود دارند. اين نكات مهم را در زير بيان نموده‌‌ايم:

  • درخواست تامين دلايل معمولا قبل از اينكه دعوا اقامه شود به دادگاه ارائه مي‌شود. اما اگر بعد اقامه دعوا نيز چنين درخواستي داشته باشيد امكان ارائه آن به دادگاه وجود دارد.
  • در صورتي كه امكان تعيين نمودن طرف مقابل شما در دعوا وجود نداشته باشد، باز هم مي‌توانيد درخواست تامين دليل نماييد.
  • پس از درخواست تامين دليل دادگاه از طرف مقابل شما مي‌خواهد كه در مرجع قضايي حاضر شود. اما اگر فرد از حضور در مرجع قضايي خودداري كند باز هم دادگاه تامين دليل را انجام خواهد داد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي و تجاري مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالات متداول

درخواست تامين دليل در چه زماني بايد به دادگاه ارائه شود‌‌‌‌ ؟

درخواست تامين دليل را هم مي‌توان قبل از اقامه دعوا و هم در مراحل رسيدگي به دعوا به دادگاه ارائه نمود.

اگر امكان تعيين طرف مقابل دعوا وجود نداشته باشد مي‌توان درخواست تامين دليل نمود‌‌‌‌ ؟

بله عدم امكان تعيين طرف مقابل دعوا نمي‌تواند مانع از تامين دليل شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تامين دليل چيست، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تامين دليل چيست پاسخ دهند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تامين دليل چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تامين دليل چيست،
موضوع:
[ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۰۹:۱۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی