vakiel
ارائه خدمات حقوقي

مسئوليت مديران پس از خروج از شركت چيست؟ حقوق تجارت براي مديران شركت‌هاي تجاري وظائف و مسئوليت‌هايي تعيين كرده است. كه در صورت عدم انجام اين وظائف توسط مديران، مجازات‌هايي شامل حال مديران مي‌شود. مجازات‌هايي نظير مجازات نقدي، زندان، عزل از سمت و مسئوليت‌هاي تضامني و مدني در برابر اشخاص ثالث. سؤال اينجاست كه اين مسئوليت‌ها تا كجا ادامه دارد؟ آيا مديران پس از خروج شركت نيز مسئول مي‌باشند؟ براي آشنايي با نحوه اعمال تغييرات شركت كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: مسئوليت مديران پس از خروج از شركت

مسئوليت مديران پس از خروج از شركت

مديران يك شركت به طور كلي به اعضاي هيئت‌مديره و به طور خاص به مديرعامل شركت مي‌گويند. براي هريك از اين‌ها در قانون تجارت و لايحه اصلاحي قانون تجارت مسئوليت‌هايي تعيين شده است. اما اگر مديرعامل يا يكي از اعضاي هيئت‌مديره از سمت خود بركنار شود و از شركت خارج گردد چه مي‌شود؟ طبيعي است كسي كه از يك شركت خارج مي‌شود ديگر مسئول وقايع و اتفاقات پيش آمده در آن شركت نباشد. مسئوليت مديران و مديرعامل شركت نيز پس از كناره‌گيري و خروج از شركت به پايان مي‌رسد.

البته مديران شركت حتي با خروج از شركت مسئول وقايعي هستند كه در دوران مديريت ايشان اتفاق افتاده است. يعني اگر به مدت سه سال در سمت مديريت يك شركت بوده‌اند و در همان سه سال مالياتي تعيين شود يا توسط ايشان تخلفي صورتي گيرد اين مدير با وجود خروج از شركت مسئول است. بنابراين نمي‌توان با خروج از شركت از مسئوليت وقايع دوران مديريت خود شانه خالي كرد.

توجه: در اساسنامه ميزان و حدود اختيارات و مسئوليت اعضا مشخص شده است. پس در تنظيم اين سند بايد دقت كافي صورت بگيرد. براي اطلاع از نحوه تنظيم اساسنامه شركت كليك كنيد.

مسئوليت مديران در شركت ها پس از خروج چگونه است ؟

مسئوليت اشخاص به طور كلي در قانون تجارت به دو دسته تقسيم مي‌شود كه شامل مسئوليت فردي و مسئوليت جمعي مي‌شود. در مسئوليت فردي شخصي كه خسارت وارد كرده يك نفر است و به تنهايي مسئول جبران خسارت مي‌باشد. اما در مسئوليت جمعي اشخاصي كه موجب ايجاد خسارت مي‌شوند متعدد هستند. البته در مسئوليت جمعي نيز هر شخص به همان ميزان كه در ايجاد خسارت نقش داشته مسئول مي‌باشد. مسئوليت جمعي با توجه به مسئوليت هر كس به اندازه نقش وي در ورود زيان، به سه بحث مسئوليت به تساوي، مسئوليت نسبي و مسئوليت تضامني تقسيم مي‌شود.

حال پرسش اين است كه مسئوليت مديران شركت‌هاي تجاري به چه صورت است؟ آيا مديران مسئوليت فردي دارند يا مسئوليت‌شان جمعي است؟ حقوق تجارت به اين پرسش پاسخ مي‌دهد. بر اساس قانون تجارت اصل بر مسئوليت جمعي مديران شركت‌ها است. كه اين مسئوليت جمعي يا به تساوي است يا نسبي و يا تضامني است. اما در مواردي و با حكم دادگاه مسئوليت فردي نيز متوجه برخي مديران مي‌گردد.

ماده 142 قانون تجارت مي‌گويد: « مديران و مديرعامل شركت در مقابل شركت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانوني يا اساسنامه شركت و يا مصوبات‌ مجمع عمومي برحسب مورد منفرداً يا مشتركاً مسئول مي‌باشند و دادگاه حدود مسئوليت هر يك را براي جبران خسارت تعيين خواهد نمود.»

مسئوليت فردي و جمعي مديران شركت‌ها چه زماني ايجاد مي‌شود ؟

هنگامي كه ورود خسارت توسط دو يا چند مدير اتفاق بيافتد بعد از بررسي موضوع توسط دادگاه، هر مدير به اندازه مسئوليت خود محكوم به جبران خسارت خواهد شد. و در مواردي كه همه مديران شركت به اندازه مساوي در موجب ورود خسارت شوند، در اين حالت همه مديران مسئوليت به تساوي دارند. البته اگر وضعيت به شكلي باشد كه نتوان مسئوليت هر يك از مديران را به صورت مجزا تعيين نمود نيز جبران خسارت به صورت تساوي ميان مديران خواهد بود.

بنابراين همان‌طور كه اشاره كرديم قانون‌گذار مسئوليت جمعي مديران را پذيرفته است. اما ممكن است ورود خسارت به علت عمل يكي از مديران باشد. در اين صورت پس از اثبات اين فرضيه در دادگاه مدير مذكور مسئوليت فردي خواهد داشت. يعني دادگاه اين مدير را مسئول جبران تمامي خسارات وارده معرفي مي‌كند.

مسئوليت مديران شركت‌ها در برابر شركا و اشخاص ثالث

مديران شركت توسط تمامي يا اكثريت شركا انتخاب مي‌گردند. لذا اين مديران در حكم وكيل شركت مي‌باشند. بنابراين مديران در صورتي كه در امر مديريت و انجام وظايف خود كوتاهي يا تقصيري مرتكب نشوند مسئوليتي ندارند. اما در صورتي كه به دليل تقصير مدير خسارتي در شركت ايجاد شود مدير در برابر شركت و در برابر شركا مسئوليت مدني خواهد داشت.

مدير در مقابل اشخاص ثالث نماينده شركت محسوب مي‌شود. يعني به نمايندگي از شركت با اشخاص ثالث در ارتباط است و تعهداتي را به عهده دارد. بنابراين در صورت ورود خسارت به شخص ثالث به دليل عدم انجام تعهدات، با توجه به اين‌كه مدير نماينده شركت است مسئوليت مدني ندارد. و شركت مسئول جبران خسارت به شخص ثالث خواهد بود. البته در صورتي كه مدير خارج از حدود مسئوليت و اختيارات خود به عنوان نماينده در شركت عمل كند و تخلف از جانب مدير باشد، مسئوليت تنها برعهده خود مدير است.

مسئوليت مديران بعد از ورشكستگي و مسئوليت كيفري مديران

بعد از ورشكستگي يك شركت ممكن است اموال شركت براي بازپرداخت بدهي‌ها و ديون كافي نباشد. طلبكار مي‌تواند از دادگاه محكوميت مديران متخلف شركت كه موجب ورشكستگي شركت شدند را تقاضا نمايد. دادگاه نيز بعد از رسيدگي مدير يا مديران مسئول را به صورت انفرادي يا تضامني محكوم به پرداخت ديون مي‌نمايد. براي آشنايي با انواع شركت ها كليك كنيد.

قانون تجارت در زمينه مسئوليت كيفري مديران مقرراتي تعيين نكرده است. اما مديران شركت‌ها در صورت انجام جرائم عمومي و جرائمي كه هنگام انجام وظيفه مديريتي خود در شركت مرتكب گردند مورد تعقيب جزايي قرار گرفته و مسئوليت كيفري خواهند داشت.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

آيا مديران پس از خروج از شركت نسبت به وقايع اتفاقي در شركت مسئول‌اند ؟

خير مديران با خروج از شركت تنها مسئول وقايعي هستند كه در دوران مديريت ايشان اتفاق افتاده است.

مسئوليت مديران شركت جمعي است يا فردي ؟

بر اساس قانون تجارت اصل بر مسئوليت جمعي مديران شركت‌ها است اما در مواردي و با حكم دادگاه مسئوليت فردي نيز متوجه برخي مديران مي‌گردد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مسئوليت مديران پس از خروج از شركت

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۲۳:۰۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی