vakiel
ارائه خدمات حقوقي

دادگاه‌ها در سراسر كشور مسئوليت رسيدگي به شكايات مردم را بر عهده دارند. هر دادگاه مي‌بايست پس از طرح دعوا توسط خواهان به پرونده رسيدگي نمايد. قاضي دادگاه با كمك كارشناسان و مشاوران قضايي به تحقيق در خصوص دعوا و جمع آوري مدارك مي‌پردازد. سپس رسيدگي به دعوا ادامه مي‌يابد و حكمي در خصوص پرونده صادر مي‌شود. اما گاهي ممكن است پرونده‌اي در دادگاهي تشكيل شود و آن مرجع قضايي از يك دادگاه ديگر بخواهد كه به نيابت از او به پرونده رسيدگي كند. در اين مورد استفاده از نيابت قضايي براي دادگاه‌ها كارآمد خواهد بود كه شرايط خاص خود را دارد‌. نيابت قضايي به صورت داخلي و بين المللي انجام مي‌گيرد‌. در ادامه اين مقاله قصد داريم در خصوص نيابت قضايي داخلي توضيحات مفيد و مختصري را خدمت شما عزيزان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

نيابت قضايي داخلي از ديدگاه قانون

دادگاه‌ها وظيفه دارند كه در خصوص ادله و دعاوي مختلف تحقيق و سپس حكم مناسب را صادر نمايند. اما گاهي پيش مي‌آيد كه دادگاه نمي‌تواند به پرونده رسيدگي كند، زيرا رسيدگي بايد خارج از محدوده دادگاه انجام گيرد‌. در اين صورت دادگاه از نيابت قضايي استفاده مي‌كند. يعني از دادگاه صلاحيت دار محلي كه امكان رسيدگي به پرونده در آن وجود دارد مي‌خواهد كه رسيدگي به پرونده را به انجام برساند‌. براي مثال گاهي ممكن است در يك پرونده نياز به معاينه محلي و تحقيقات اين چنيني در شهر‌هاي ديگر باشد.

در اين صورت دادگاه نيابت دهنده از مرجع قضايي ديگر مي‌خواهد كه به نيابت از او معاينه محلي را به انجام برساند‌. به اين كار نيابت دا‌خلي گفته مي‌شود. منظور از نيابت دا‌خلي، اهداي نيابت به مراجع قضايي در داخل كشور مي‌باشد. البته استفاده از نيابت قضايي دا‌خلي مستلزم وجود برخي شرايط نيز مي‌باشد.

توصيه مي‌كنيم مقاله نيابت قضايي را مطالعه نماييد.

شرايط استفاده از نيابت قضايي داخلي توسط دادگاه‌ها

همه دادگاه‌ها مي‌توانند از نيابت قضايي دا‌خلي استفاده كنند. اما براي استفاده نمودن از اين اختيار قانوني نياز به وجود برخي شرايط مي‌باشد. در زير شرايط استفاده از نيابت قضايي دا‌خلي را شرح داده‌‌ايم:

  • براي استفاده از نيابت قضايي نبايد مباشرت دادگاهي كه رسيدگي را بر عهده مي‌گيرد شرط دعوا باشد.
  • براي استفاده از نيابت قضايي مي‌بايست شرايط به گونه‌‌اي باشد كه نياز به رسيدگي به پرونده در خارج از حوزه دادگاه باشد.

نكته: براي معتبر شناخته شدن دادگاه اجرا كننده نيابت لازم است كه اين اقدامات مورد وثوق دادگاهي كه اقدام به اهداي نيابت نموده است واقع شوند.

نحوه اجراي نيابت قضايي داخلي

ابتدا دادگاه نيابت دهنده از دادگاه نايب مي‌خواهد كه رسيدگي به پرونده را بر عهده بگيرد. سپس دادگاه نيابت دهنده مدارك و مستندات پرونده را براي دادگاه نايب ارسال مي‌كند. دادگاه نايب نيز رسيدگي به پرونده را آغاز مي‌كند. سپس اقدام به تحقيق و جمع آوري مدارك مي‌نمايد و در آخر مستندات و نتيجه تحقيقات خود را براي دادگاه نيابت دهنده ارسال مي‌كنند. در نتيجه نيابت قضايي دا‌خلي انجام مي‌گيرد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص نيابت قضايي داخلي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون نيابت قضا‌يي داخلي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سوالات متداول

نيابت قضايي دا‌خلي و بين المللي چه تفاوتي با يكديگر دارند‌‌‌‌ ؟

نيابت قضايي دا‌خلي در داخل كشور و نيابت قضايي بين المللي در كشور‌هاي ديگر انجام مي‌گيرد.

اگر مباشرت دادگاه رسيدگي كننده شرط دعوا باشد امكان استفاده از نيابت قضايي وجود دارد‌‌‌‌ ؟

خير در اين صورت نمي‌توان از قرار نيابت قضايي استفاده نمود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نيابت قضايي داخلي،
موضوع:
[ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۳۵:۰۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی