vakiel
ارائه خدمات حقوقي

امروزه در تمام اماكن و ادارات دولتي و غير دولتي كارمنداني مشغول به كار هستند كه وظايفي را به عهده دارند و ‌‌‌مي‌بايست اين وظايف را به بهترين شكل ممكن به انجام برسانند. اما در برخي موارد ديده ‌‌‌مي‌شود كه فرد مرتكب جرم ‌‌‌مي‌شود و از جايگاه خود سوء استفاده ‌‌‌مي‌كند كه در اين صورت بايد مجازات شود. ‌‌‌ر‌شوه نيز يكي از تخلفات اين افراد به حساب ‌‌‌مي‌آيد. در ادامه قصد داريم در مورد رشوه و مجازات آن توضيحات مفصلي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع:رشوه

رشوه چيست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

‌‌‌ر‌شاء به جرمي گفته ‌‌‌مي‌شود كه طي انجام آن به فردي پولي پرداخت مي‌كنند تا او كاري را به ناحق برايشان به انجام برساند. ‌‌‌ر‌شوه ‌‌‌مي‌تواند مبلغي پول يا هر چيز ديگري باشد اما معمولا ‌‌‌ر‌شوه دهندگان مقداري پول را به عنوان ‌‌‌ر‌شوه پرداخت ‌‌‌مي‌كنند تا كار برايشان انجام شود. ‌‌‌ر‌شوه گرفتن تنها مختص كارمندان دولتي نيست و هر فردي ‌‌‌مي‌تواند در مقابل انجام كار ناحق ‌‌‌ر‌شوه بگيرد.

براي مثال فردي در صف ايستاده تا نوبت‌اش شود‌‌‌‌‌ و كار خود را انجام دهد اما ‌‌‌نمي‌تواند تا رسيدن نوبتش تحمل كند و‌‌‌‌‌ با پرداخت ‌‌‌ر‌شوه به كارمند اداره مربوطه از او ‌‌‌مي‌خواهد كه كار او را خارج از نوبت به انجام برساند. در اينجا او هزينه را پرداخت كرده تا كاري به ناحق انجام بشود و در واقع ‌‌‌ر‌شوه پرداخت نموده است. به فرد ‌‌‌ر‌شوه گيرنده مرتشي گفته ‌‌‌مي‌شود و هم فرد ‌‌‌ر‌شوه گيرنده و هم فرد ‌‌‌ر‌شوه دهنده (راشي) طبق قانون مجازات خواهند شد.

براي آشنايي با مجازات ساير تخلفات ادراري كليك كنيد.

مجازات رشوه گيرنده چيست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

  • اگر يكي از خدمتگذاران قضايي يا دولتي براي انجام كاري كه وظيفه او است مبلغي را به عنوان ‌‌‌ر‌شوه دريافت كند حتي اگر آن كار به حق باشد به پرداخت غرامت تا دو برابر ‌‌‌ر‌شوه‌‌‌‌‌اي كه دريافت كرده است و همچنين محروم شدن از خدمت دائمي به دولت محكوم ‌‌‌مي‌شود. اگر ‌‌‌ر‌شوه‌‌‌‌‌اي كه فرد دريافت كرده باشد بيش از صد هزار تومان باشد به پرداخت غرامت تا سه برابر مبلغ آن و محروميت از حقوق اجتماعي محكوم ‌‌‌‌مي‌شود اما اگر مبلغ آن بيش از ۵۰۰ هزار تومان باشد فرد علاوه بر مجازات فوق به دو ماه تا يك سال حبس تاديبي هم محكوم‌ خواهد شد.
  • هرگاه قاضي محاكم جنايي براي حكم دادن عليه متهم ‌‌‌ر‌شوه دريافت كند به حبس از دو تا ده سال محكوم ‌خواهد گرديد.
  • چنانچه قاضي دادگاه متهم را به حكمي شديدتر و بيشتر از حبس محكوم كرده باشد و در قبال اين كار ‌‌‌ر‌شوه دريافت نموده باشد مجازاتي كه براي متهم در نظر گرفته است براي خود قاضي اعمال ‌‌‌مي‌شود.

نكته: در صورتي كه ‌‌‌ر‌شوه گيرنده قبل از تعقيب توسط قانون مبلغ ‌‌‌ر‌شوه را بازگردانده باشد مجازات ‌‌‌ر‌شوه خواري شامل حال او ‌‌‌نمي‌شود.

مجازات ‌‌‌ر‌شوه دهنده

‌‌‌ر‌شوه دهنده نيز طبق قانون مجرم است و مجازات او شامل موارد زير ‌‌‌مي‌شود:

طبق ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلا‌‌‌مي‌فرد ‌‌‌ر‌شوه دهنده به حبس از شش ماه تا سه سال يا تحمل ۷۴ ضربه شلاق محكوم ‌‌‌مي‌شود و مال پرداخت شده به عنوان ‌‌‌ر‌شوه نيز ضبط خواهد شد.

اگر ‌‌‌ر‌شوه دهنده اثبات كند كه براي حفظ حقوق قانوني و مشروع خود مجبور به پرداخت رشوه شده است مجازات نخواهد شد. چنين فردي اگر مقامات ذي صلاح را از رشوه دريافت كردن فرد مطلع كند و بتواند اين ادعا را ثابت كند از مجازات معاف ‌‌‌مي‌شود اما اگر نتواند ادعاي خود را ثابت كند به حبس تاديبي از يك تا سه سال محكوم خواهد شد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص رشو‌ه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون رشوه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالات متداول

آيا ‌‌‌ر‌شوه خواري جرم است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم تلقي شده و شامل مجازات نيز ‌‌‌مي‌شود.

اگر ‌‌‌ر‌شوه دهنده براي حفظ حقوق مشروعش مجبور شود ‌‌‌ر‌شوه دهد مجازات ‌‌‌مي‌شود‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خير در اين صورت مجازات پرداخت ‌‌‌ر‌شوه شامل حال او نخواهد شد كه توضيحات كامل‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رشوه،
موضوع:
[ ۷ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۵:۰۸:۱۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی