vakiel
ارائه خدمات حقوقي

شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه چيست ؟ حقوق زن در جامعه هميشه مهم جلوه كرده است و نبايد اين تصور وجود داشته باشد كه در عقد نكاح زوجه داراي هيچ حقي نبوده و تنها مسئول ايفاي وظايف مي‌باشد. در مقاله زير قرار است به يكي از اصلي‌ترين حقوق زن يعني حق حبس او در عقد نكاح اشاره شود و اينكه اين حق به چه معنايي مي‌باشد، شرايط استفاده از آن توسط زوجه به چه صورت است و حالت‌هاي مختلف مهريه چگونه مي‌باشد و زن به چه صورت مي‌تواند به اين حق استناد كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد مشاوره طلاق كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه

حق حبس چيست ؟

حق حبس در عقد نكاح پيش بيني شده است و به وسيله آن زن مي‌تواند از ايفاي وظايفي كه براي او تعريف شده است در مقابل شوهر سرپيچي كند. در مقابل مرد نيز در صورت پرداخت مهريه زن به او، باعث از بين رفتن اين حق شده و زن بايد به ايفاي وظايف اقدام نمايد.

بيشتر بخوانيد : حق حبس

حق حبس يك نوع حق عيني است و آن بدين معني است كه حق مستقيما ناظر به مال معيني است. با استفاده از حق حبس مي‌توان راحت‌تر طلب را وصول كرد و در واقع با وجود اين ابزار، يك نوع تضمين براي رسيدن به خواسته وجود دارد.

بيشتر بخوانيد : حق حبس در عقد نكاح

تاثير انواع مهريه در شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه

به صورت كلي زن به محض وقوع عقد مالك مهر مي‌شود اما بنا بر اصل آزادي قراردادها كه نشانگر اراده و اختيار طرفين در تعيين شرايط غير اساسي عقد است و در صورتي كه به صحت عقد لطمه‌اي وارد نشود طرفين مي‌توانند در زمان و مقدار و ديگر جزئيات تغييراتي ايجاد كنند. تعيين مهر هم از اين امر مستثني نيست و دو طرف عقد نكاح مي‌توانند با توافق، پرداخت مهر را به تاخير بيندازند و براي آن زماني تعيين كنند.

بيشتر بخوانيد : قانون مهريه

بدين ترتيب، پرداخت مهر به دو نوع حال (فوري) و موجل تقسيم مي‌شود. در مهريه حال، زن به محض وقوع عقد نكاح مالك مهر مي‌شود و فورا مي‌تواند آن را مطالبه كند. اما در مهر موجل تا زماني كه اجل پرداخت نرسيده باشد زن حق مطالبه مهر را ندارد و مطابق شرط ماده 1085 نمي‌تواند به مطالبه مهر استناد كرده و به حق حبسش متوسل شود و از ايفاي وظايفي كه در مقابل شوهر دارد امتناع ورزد.

شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه

برخورداري از اين حق شرايطي دارد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم:

1) مهريه زوجه بايد حال باشد.

2) تا قبل از اخذ مهر زن به اراده خويش به ايفاي وظايف نپرداخته باشد: زن بنا بر حق حبسي كه دارد مي‌تواند تا هنگامي كه مهريه را دريافت ننموده از ايفاي وظايف در مقابل همسرش امتناع كند. اما طبق ماده 1086 اگر زوجه با اراده و اختيار خودش قبل از مطالبه مهر از شوهر به ايفاي وظايف اقدام كند، ديگر نمي‌تواند بعد از اقدام، به حق حبس استناد كند و اقدام به عدم تمكين تا زمان پرداخت مهر نمايد.

البته همانطور كه ذكر شد اين اقدام به ايفاي وظايف بايد ارادي باشد و در صورتي كه زن به اجبار و اكراه به ايفاي وظايف اقدام كرده باشد، حق حبس همچنان باقيست و او مي‌تواند به حقي كه دارد استناد كند. ذكر اين نكته حائز اهميت است كه در صورتي كه مطابق ماده، زن آگاهانه اقدام به ايفاي وظايف كند، اگرچه حق حبس او ساقط خواهد شد اما اين اقدام او لطمه‌اي به حق او براي مطالبه مهريه‌اش وارد نمي‌آورد و زن همچنان مي‌تواند مهريه‌اش را مطالبه كند.

بايد اين مسئله را مدنظر داشت كه منظور از ايفاي وظايف، لزوما وقوع نزديكي بين زن و مرد نيست و همين كه زوجه اراده خود را به تمكين اعلام نمايد، حق حبس ساقط خواهد شد حتي اگر نزديكي بين زوجين صورت نگرفته باشد.

بيشتر بخوانيد : سقوط حق حبس زوجه

در صورت تقسيط مهريه حق حبس به چه صورت خواهد بود ؟

مطابق راي وحدت رويه شماره 708 هيئت عمومي ديوان عالي كشور مصوب 22/5/1387 در صورتي كه مهريه توسط دادگاه تقسيط شود، زوجه مي‌تواند تا زمان پرداخت آخرين قسط مهريه، به حق حبس استناد ورزد و از ايفاي وظايفي كه در مقابل همسر خود دارد، خودداري ورزد.

اين نكته قابل توجه است كه نبايد تقسيط مهريه را با مهري كه موجل است و زماني براي پرداخت آن در نظر گرفته شده است يكي دانست. زيرا در مهر موجل زن حق استناد به حق حبس را ندارد و اصلا واجد شرايط براي استفاده از اين حق نمي‌باشد در حالي كه در مهريه تقسيط شده مطابق راي وحدت رويه ذكر شده زن تا زمان پرداخت آخرين قسط مي‌تواند به حق حبس خودش استناد كند.

بيشتر بخوانيد : قسط بندي مهريه

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرايط استفاده از حق حبس توسط زوجه

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۳۲:۲۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی