vakiel
ارائه خدمات حقوقي

پس از برقراري عقد نكاح ميان زن و مرد و شروع زندگي مشترك آن‌ها، مطابق قانون براي هر يك حقوق و مسئوليت‌هايي در مقابل يكديگر ايجاد مي‌شود. به عنوان مثال زن ملزم به سكونت گزيدن در منزل و اقامتگاه شوهر و مرد نيز در مقابل ملزم به پرداخت نفقه و همچنين رياست و سرپرستي خانواده است. عدم انجام اين وظايف توسط زوجين گاهي جرم شناخته شده و مجازات كيفري در پي دارد. در زندگي مشترك، مردان معمولا به عنوان حامي و تكيه‌گاه خانواده شناخته مي‌شوند كه اين امر مسئوليت‌هايي برايشان به دنبال مي‌آورد. در اين بحث به پاسخ اين سوال مي‌پردازيم كه حكم قانوني ترك منزل توسط مرد بدون دليل قانع كننده و محكمه پسند چه مي‌باشد؟

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: حكم قانوني ترك منزل توسط مرد – مجازات ترك خانه از طرف شوهر

ترك منزل توسط مرد

گاهي اوقات مردان از مسئوليت‌ها و وظايف خود در زندگي مشترك و در قبال خانواده شانه خالي مي‌كنند و محل زندگي را بي‌هيچ دليل موجه و قابل قبولي ترك مي‌كنند. چنانچه اين ترك منزل به مدت حداقل ۶ ماه متوالي و يا ۹ ماه به طور متناوب رخ دهد، به طوري كه زندگي خانواده با عسر و حرج و مشقت همراه گردد، اين رفتار مطابق قانون قابل مجازات است. حال به بررسي انواع ضمانت اجراها و مجازات‌هاي عدم انجام وظايف ناشي از ترك خانه مي‌پردازيم.

حكم قانوني ترك منزل توسط مرد

ايجاد حق طلاق براي زن: در صورت ترك منزل توسط مرد زن در دو حال حق طلاق دارد:

۱- ترك منزل مذكور در شروط عقدنامه و سند ازدواج:

يكي از شروط دوازده‌گانه چاپ شده در سند ازدواج بند ۸ است كه بيان مي‌كند: چنانچه زوج بدون دليل و عذر موجه زندگي مشترك را ترك كند، زوجه مي‌تواند از دادگاه خانواده تقاضاي طلاق كند. البته تشخيص دليل و عذر و همچنين تشخيص ترك منزل به عهده دادگاه است و به نظر و راي محكمه بستگي دارد. پس مطابق اين بند ضمانت اجراي ترك خانه توسط زوج، استحقاق يافتن زن براي درخواست طلاق است.

۲- ترك منزل مذكور در ماده ۱۱۳۰ ق.م و به عسر و حرج افتادن زوجه:

مطابق اين ماده، ترك منزل توسط مرد به مدت حداقل ۶ ماه متوالي و يا ۹ ماه به طور متناوب و به سختي و عسر و حرج افتادن زوجه به طوري كه ادامه زوجيت و زندگي وي را با مشكل و مشقت همراه كند، حق طلاق را براي زوجه فراهم مي‌آورد. بنابر اين ماده اگر مرد بدون دليل خانه را ترك كند، پس از ۶ ماه متوالي و يا تكرار متناوب ترك منزل به مدت ۹ ماه، زوجه مي‌تواند با مراجعه به حاكم شرع، درخواست طلاق كند و اگر عسر و حرج و سختي زندگي زوجه به اثبات برسد، دادگاه زوج را مجبور به طلاق مي‌كند و در صورتي كه محل زندگي مرد مشخص و امكان اجبار ميسر نباشد، زوجه يكطرفه و با اجازه حاكم شرع طلاق داده مي‌شود.

حبس تعزيري مجازات ترك منزل و عدم پرداخت نفقه

حبس، توقيف اموال و ممنوع الخروج شدن ضمانت اجراهاي عدم انجام تكاليف مرد است.

مطابق ماده ۵۳ قانون حمايت از خانواده هرگاه زوج استطاعت مالي و توان پرداخت نفقه را داشته باشد اما از تمكين و پرداخت آن خودداري نمايد، در صورت شكايت زوجه و اثبات دلايل او به حبس تعزيري درجه ۶ محكوم مي‌گردد. حبس تعزيري درجه ۶ شامل حبس بيش از ۶ ماه تا دو سال، پرداخت جزاي نقدي و… است.

مي‌دانيم كه پرداخت نفقه به زن يكي از موارد تمكين براي مرد معرفي شده است. چنانچه مرد با استطاعت مالي، پس از ترك منزل، نفقه زوجه را نيز نپردازد علاوه بر موارد اشاره شده حبس تعزيري نيز براي وي تعيين مي‌گردد. در صورت نامعلوم بودن اقامتگاه زوج، زن مي‌تواند با مراجه به دادگاه و با داشتن حق توكيل ضمن عقد نكاح، نفقه و مهريه را مطالبه كند. در صورتي كه زوج از قدرت و استطاعت مالي براي پرداخت مهريه برخوردار نبود وي به حكم دادگاه تا زمان پرداخت مهريه ممنوع الخروج مي‌گردد و در صورتي كه مرد توان مالي داشته باشد اموال او از طرف دادگاه توقيف شده و از محل آن مهريه زوجه پرداخت مي‌گردد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حكم قانوني ترك منزل توسط مرد، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حكم قانوني ترك منزل توسط مرد پاسخ دهند.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حكم قانوني ترك منزل توسط مرد – مجازات ترك خانه از طرف شوهر

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۵:۱۱:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی