vakiel
ارائه خدمات حقوقي

آيا امكان امتناع موجر از دريافت مال الاجاره وجود دارد؟ قرارداد اجاره يك قرارداد مرسوم ميان افراد جامعه است. به واسطه اين قرارداد مالك طي مدت زمان مشخصي ملك خود را در اختيار مستأجر مي‌گذارد. و مستأجر تا زماني كه قرارداد پابرجاست مي‌تواند از منافع ملك بهره ببرد. روابط موجر و مستأجر همواره با چالش‌هايي روبه‌رو است. يكي از مشكلاتي كه ممكن است ميان موجر و مستأجر ايجاد شود خودداري مالك از تحويل گرفتن مالي است كه آن را اجاره داده است. در ادامه مقاله به مسئله امتناع موجر از دريافت مال‌الاجاره مي‌پردازيم. براي آشنايي با نحوه نگارش اجاره نامه دستي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع: امتناع موجر از دريافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر

امتناع موجر از دريافت مال الاجاره

در روابط موجر و مستأجر يكي از مشكلاتي كه ممكن است به وجود بيايد امتناع مالك از تحويل‌گرفتن كليد ملك خودش است. وقتي زمان قرارداد اجاره تمام شود، قرارداد نيز خودبه خود به پايان مي‌رسد. اگر بعد از پايان قرارداد كليد ملك در دست مستأجر باشد، گويي ملك همچنان در تصرف مستأجر است. در اين شرايط گاهي ممكن است موجر به دلايلي از تحويل گرفتن كليد ملك امتناع كند. تصرف ملك پس از پايان قرارداد اجاره براي مستأجر مسئوليت‌هايي ايجاد مي‌كند. بنابراين مستأجر براي جلوگيري از اين مشكلات بايد حتماً كليد ملك را به موجر برگرداند. در صورتي كه پس از پايان قرارداد اجاره ملك همچنان در اختيار مستأجر باشد دو فرض ايجاد مي‌شود.

فرض اول در امتناع موجر از دريافت مال الاجاره

در فرض اول مستأجر بعد از پايان قرارداد اجاره ملك را با اجازه و رضايت موجر در تصرف دارد. در اين صورت مستأجر بايد در ازاي استفاده‌اي كه از ملك مي‌برد بايد هزينه و اجرت‌المثل آن را بپردازد. اين اجرت‌المثل ممكن است با اجاره‌بهاي تعيين شده در قرارداد متفاوت باشد. زيرا قرارداد اجاره به پايان رسيده است. و معمولاً اجرت‌المثل بر اساس شرايط عرفي تعيين مي‌شود. البته معمولاً مستأجر همان مبلغ اجاره‌بها را به عنوان اجرت‌المثل مي‌پردازد. مستأجر در اين شرايط اين امتياز را دارد كه در صورتي كه با وجود تصرف ملك از آن استفاده‌اي نكرده هزينه‌اي نپردازد.

فرض دوم در امتناع موجر از دريافت مال الاجاره

در فرض دوم مستأجر بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره بدون اجازه مالك به تصرف ملك ادامه مي‌دهد. در اين حالت از نظر قانون مستأجر غاصب خواهد بود. غصب كننده مسئول تمامي عيب‌ها و نقص‌هاي ايجاد شده در ملك است. حتي اگر اين نقص ناشي از عمل مستأجر و يا ناشي از تعدي و تفريط وي نباشد. بنابراين اگر ايراد وارد بر ملك عامل خارجي داشته باشد مسئوليت آن با غاصب است.

اقدامات مستأجر پس از پايان قرارداد اجاره

بهتراست مستأجر بعد از آن كه قرارداد اجاره به پايان رسيد اقدام به تعيين تكليف قرارداد اجاره نمايد. در صورتي كه دو طرف تمايل به ادامه قرارداد باشند قرارداد اجاره تمديد مي‌شود. اما ممكن است موجر قرارداد اجاره را تمديد نكند. و با اين وجود كليد ملك را نيز تحويل نگيرد. در اين صورت مستأجر در زمره يكي از دو فرض مذكور قرار مي‌گيرد. قانون روابط موجر و مستأجر مشكل امتناع موجر از تحويل گرفتن كليد ملك را پيش‌بيني كرده است. ماده 13 اين قانون اقدامات لازم مستأجر را در اين شرايط به ‌تفصيل بيان مي‌كند. مستأجر مي‌تواند جهت تحويل دادن كليد قانوناً مراحل تأمين دليل را انجام دهد.

ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر

قانون روابط موجر و مستأجر در ماده 13 اقدامات مستأجر را در شرايط امتناع موجر از تحويل كليد ملك را اين‌گونه تعيين مي‌نمايد:

« هر‌گاه مستأجر به علت انقضاء مدت اجاره يا در مواردي كه به تقاضاي او حكم فسخ اجاره صادر شده مورد اجاره را تخليه كند و موجر از‌ تحويل گرفتن آن امتناع كند مستأجر مكلف است به وسيله اظهارنامه از موجر يا نماينده قانوني او تقاضا كند كه براي تحويل مورد اجاره حاضر شود. ‌در صورتي كه موجر ظرف پنج روز از تاريخ ابلاغ اظهارنامه حاضر نگردد مستأجر بايد به دادگاه محل وقوع ملك مراجعه و تخليه كامل مورد اجاره را‌ تأمين دليل نمايد و كليد آن را به دفتر دادگاه تسليم كند. ‌از اين تاريخ رابطه استيجاري قطع مي‌شود و دفتر دادگاه ظرف ۲۴ ساعت به موجر يا نماينده قانوني او اخطار مي‌كند كه براي تحويل گرفتن مورد اجاره‌ و دريافت كليد حاضر شود تا زماني كه مستأجر به ترتيب فوق عمل نكرده باشد تعهدات او به موجب مقررات اين قانون و شرايط اجاره‌نامه برقرار است.»

تأمين دليل در زمان امتناع موجر دريافت مال الاجاره

زماني كه افراد تشخيص بدهند در حال حاضر دليلي جهت اثبات حقشان در دعواي آينده وجود دارد تقاضاي تأمين دليل مي‌دهند. همچنين اگر اين احتمال وجود داشته باشد كه دلايل موجود تا شروع دادگاه از بين برود يا قابل استفاده نباشد تقاضاي تأمين دليل مي‌دهند. فرض كنيد افرادي وجود دارند كه مي‌توانند به نفع شما در دادگاه شهادت دهند. حال ممكن است تا زمان شروع دادگاه اين شاهدان منصرف شوند و يا ديگر در دسترس نباشند. در چنين شرايطي با تأمين دليل از بروز اين مشكل جلوگيري مي‌شود. درخواست تأمين دليل در شوراي حل اختلاف مطرح مي‌شود. شوراي حل اختلاف صالح آن شورايي است كه دلايل مورد درخواست تأمين دليل قرار مي‌گيرند در حوزه آن وجود داشته باشند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

در صورت امتناع مالك از دريافت مال‌الاجاره مستأجر چه اقدامي انجام دهد ؟

مستأجر مي‌تواند طبق ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر عمل كند و جهت تحويل دادن كليد قانوناً مراحل تأمين دليل را انجام دهد.

اجرت‌المثل استفاده از ملك بعد از پايان قرارداد اجاره چگونه تعيين مي‌شود ؟

از آنجايي كه قرارداد اجاره به پايان رسيده است و معمولاً اجرت‌المثل بر اساس شرايط عرفي تعيين مي‌شود. البته معمولاً مستأجر همان مبلغ اجاره‌بها را به عنوان اجرت‌المثل مي‌پردازد.

در چه صورتي مستأجر به عنوان غاصب شناخته مي‌شود ؟

در صورتي كه مستأجر بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره بدون اجازه مالك به تصرف ملك ادامه مي‌دهد از نظر قانون مستأجر غاصب خواهد بود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: امتناع موجر از دريافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۳۵:۳۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی