vakiel
ارائه خدمات حقوقي

حتما براي شما هم پيش آمده است كه مالي را نزد كسي به امانت گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ايد و از او خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ايد كه از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبي مراقبت نمايد. به اين كار امانت سپردن به دست ديگري‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود و فرد موظف است كه از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراقبت كرده و در هر زمان كه بخواهيد آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به شما بازگرداند. گاهي پيش مي‌آيد كه امين در امر نگهداري قصور كرده و سبب آسيب به مال مي‌گردد. در ادامه توضيحاتي را در مورد جرم خيانت در امانت و نحوه مجازات آن برايتان بيان نموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ايم‌‌‌‌‌‌‌‌، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: جرم خيانت در امانت | مجازات – شرايط اثبات – مدارك طرح شكايت

جرم خيانت در امانت

سپردن مالي به دست ديگري كه به اين معني است كه فرد موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود آن مال را به خوبي نگهداري كند و به شما بازگرداند. اما اگر فرد با قصد و عمدا مال را مصرف نمايد يا به آن آسيبي برساند مرتكب جر‌م خيانت در امانت شده است و مستحق مجازات خواهد بود. در اين صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌توان از فرد در دادگاه شكايت نمود و خواهان مجازات او شد.

مجازات جرم خيانت در امانت در چه مواردي اعمال مي شود؟

براي اثبات جر‌م خيا‌نت در امانت و اعمال مجازات آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست برخي شرايط موجود باشند. شرايط اثبات اين جر‌م كه با اتكا به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌توان فرد را مجازات نمود به شرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زير ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشند:

مال

براي اثبات خيانت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست موردي كه به امانت گذاشته است ارزش اقتصادي داشته باشد مثلا چك‌‌‌‌‌‌‌‌، سفته‌‌‌‌‌‌‌‌، پول نقد و… باشد.

سپردن مال

مال ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست حتما‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسط مالك‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن به فرد امانت دار سپرده شود تا اثبات جر‌م آسان شود.

تصرف قانوني

كسي كه مال را به فرد امانت دار ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌سپارد ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست به صورت قانوني بر آن مال تصرف داشته باشد يا مالك آن باشد. در غير اين‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت اثبات جر‌م‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خيانت در امانت امكان پذير نيست. براي مثال فردي كه مالي را به سرقت برده و نزد ديگري به امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌گذارد در صورت وقوع جر‌م خيانت در امانت امكان شكايت نخواهد داشت‌‌‌‌‌‌‌‌، زيرا مال در واقع متعلق به او نبوده است.

مالكيت امانت دار بر مال

چنانچه مالي كه به فرد امانت دار سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود به او تعلق داشته باشد و او تصرفي در آن ايجاد كند جر‌م خيانت در امانت انجام نگرفته است و امكان اثبات آن نيز وجود نخواهد داشت.

ضرر به مال

براي اثبات جر‌م خيانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست حداقل ضرري به مال وارد شده باشد تا بتوان اين جر‌م را اثبات نمود.

نكته: اين ضرر حتما بايد عمدي وارد شود وگرنه امكان شكايت كيفري از امين را نخواهيد داشت.

مدارك طرح شكايت براي جرم خيانت در امانت

براي طرح شكايت خيانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست برخي مدارك را به دادگاه ارائه نمود تا شكايت از فرد صورت بگيرد. مدارك مورد نياز براي طرح شكايت اين جرم به شرح زير ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشند:

دارا بودن رسيد

وقتي مالي به ديگري به عنوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امانت سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست در قبال آن حتما رسيد دريافت شود. در صورتي كه براي طرح شكايت خيانت در امانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقدام نموديد ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رسيد را به دادگاه ارائه نماييد.

شهود

براي طرح شكايت خيانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست داراي دو شاهد بود كه در دادگاه شهادت دهند به مال شما زيان وارد شده است.

در صورت دارا بودن اين دو مدرك مهم ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست فرد شاكي مشخصات خود را در شكايت نامه ذكر كند و پس از تنظيم و نگارش آن را به دادگاه ارائه نمايد تا به شكايت او رسيدگي شود.

مجازات جرم خيانت در امانت چيست ؟

طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلا‌‌‌‌‌‌‌‌مي چنانچه فردي مرتكب جر‌م خيانت در امانت شود و به مال ديگري زيان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد نمايد به شش ماه تا سه سال حبس محكوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌گردد. البته اين مجازات براي همه افراد يكي نيست و قانونگذار هر فرد را بر حسب ميزان خسارتي كه به مال وارد كرده است مجازات خواهد كرد‌‌‌‌‌‌‌‌، در اين صورت ممكن است مجازات افراد كم و يا زيادتر شود. مجازات اين جرم نيز قابل تبديل بوده و فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌تواند با پرداخت جريمه نقدي مجازات حبس خود را كاهش دهد.

درجه مجازات خيانت در امانت چيست ؟

مجازات خيانت در امانت از جمله مجازات‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي درجه هفت ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد كه در آن قانونگذار فرد را به موارد زير محكوم ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌نمايد:

  • حبس از شش ماه تا سه سال
  • شلاق از يازده تا سي ضربه
  • محروم شدن از حقوق اجتماعي به مدت شش ماه تا يك سال.

تخفيف مجازات جرم خيانت در امانت

جر‌م خيانت در امانت از جمله جرائم قابل تخفيف ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد. فرد مجرم ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌تواند با پرداخت جريمه نقدي از دادگاه بخواهد كه در مجازات حبس او تخفيف دهد.

مجازات عدم اثبات جرم خيانت در امانت

معمولا به افراد توصيه ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود كه بدون مدارك‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كافي از هيچ فردي شكايت نكنند. چنانچه فردي در دادگاه شخصي را به جر‌م خيانت در امانت متهم كند اما نتواند مدارك كافي را براي اثبات جر‌م او به دادگاه ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمايد شخص ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌تواند در دادگاه از او به جرم تهمت و افترا شكايت نمايد. در اين‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت دادگاه فردي را كه به جرم افترا محكوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده است مجازات خواهد كرد‌‌‌‌‌‌‌‌. مجازات اين گونه مجرمين معمولا مابين يك ماه تا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ يك سال حبس خواهد بود. در برخي موارد نيز شخص به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محكوم ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

مركز وكيل دات كام از معتبرترين مراكز فعال در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي حقوقي ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد و شما ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌توانيد با دريافت انواع مشاوره حقوقي از اين مركز از نتيجه پرونده خود به خوبي مطلع شويد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص جرم خيانت در امانت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون جرم خيانت د‌ر امانت پاسخ دهند

سوالات متداول

جرم خيانت در امانت چيست ؟

وقتي كسي عمدا به مالي كه نزد او به امانت سپرده شده است زيان وارد كند مرتكب جر‌م خيانت در امانت شده است.

بدون دارا بودن رسيد نمي‌توان جرم خيانت در امانت را اثبات كرد ؟

خير براي اثبات اين جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست رسيد مال را به دادگاه ارائه نمود.

مجازات جرم خيانت در امانت چيست ؟

طبق قانون مجازات فردي كه مرتكب جر‌م خيانت در امانت شده است از شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود كه با توجه به ميزان جرم او متغير خواهد بود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم خيانت در امانت | مجازات – شرايط اثبات – مدارك طرح شكايت

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۴۴:۵۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی