vakiel
ارائه خدمات حقوقي

ازدواج در زمان عده چه شرايطي دارد؟ هنگام جدايي يك زوج ، زن تا موعد خاصي اجازه ازدواج ندارد. به اين زمان عده مي‌گويند. عده داراي انواع مختلفي، مانند عده طلاق، عده فوت و… است. حال اگر زني در زمان عده ازدواج نمايد چه اتفاقي مي‌افتد؟ و حكم ازدواج در زمان عده زن چه مي‌باشد؟ در ادامه اين مطلب به مسئله ازدواج زن در زمان عده مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: ازدواج در زمان عده | حكم ازدواج در زمان عده

ازدواج در زمان عده

عده به مدت زماني گفته مي‌شود كه زن پس از جدايي از شوهر در آن مدت اجازه ازدواج ندارد. هنگامي كه زن و شوهر به دلايل مختلفي از يكديگر جدا مي‌شوند تا مدت معيني زن بايد در عده بماند و ازدواج نكند. عده با توجه به نحوه جدايي زن و شوهر، داراي انواع مختلفي است. كه شامل عده طلاق، عده وفات، عده بذل مدت و عده تمام شدن ازدواج موقت مي‌گردد.

حكم عده از قرآن گرفته‌شده است لذا عده يك حكم شرعي است كه در قانون ما نيز آمده است. بنابراين نگهداشت عده واجب است. ازدواج در زمان عده زن، مشكلات زيادي را به دنبال دارد. اگر زن و مردي در زمان عده زن ازدواج كنند. در آن صورت تا ابد به يكديگر حرام مي‌شوند و نيز براي هميشه ازدواج آن‌ها باطل مي‌گردد.
ازدواج در زمان عده زن چه حكمي دارد ؟

ازدواج در ايام عده دو حالت دارد. حالت اول زماني است كه هنگام ازدواج، زن يا مرد از ايام عده زن مطلع باشد. همچنين آگاه باشد كه ازدواج در اين زمان حرام است. در اين صورت ازدواج براي او تا ابد حرام خواهد شد. حالت دوم زماني است كه طرفين ازدواج از ايام عده مطلع نباشند. يا اينكه ندانند ازدواج در ايام عده حرام است. در چنين حالتي اگر نزديكي ميان مرد و زن رخ دهد، زن بر آن مرد حرام خواهد شد. و اگر نزديكي ميان آن دو انجام‌نشده باشد آن وقت زن و مرد بر هم حرام نمي‌شوند.

علاوه بر اين دو حالت، مورد ديگر نيز قابل پيش‌بيني است. آن هم زماني است كه فردي با وكالت از جانب زن و مرد عقد ميان آن‌ها را خوانده باشد. و عقد ازدواج را زن يا مرد خودشان انجام نداده باشند. در اين صورت چه نزديكي اتفاق بيافتند و چه نزديكي صورت نگيرد؛ زن و مرد به هم حرام ابدي نمي‌شوند. و پس از پايان زمان عده زن مي‌توانند ازدواج نمايند.

جرم و مجازات ازدواج در زمان عده

همان‌طور كه پيش‌تر اشاره كرديم ازدواج در زمان عده موجب حرام شدن زن و مرد به يكديگر مي‌شود. همچنين ازدواج در زمان عده در قانون ما جرم انگاري شده است. يعني به عنوان يك جرم تلقي مي‌شود و براي آن مجازات تعيين‌شده است. مجازات افراد عادي كه مرتكب اين جرم شده اند با سردفتران ازدواج كه مرتكب جرم گردند متفاوت خواهد بود.

مجازات افراد عادي

هنگامي كه اشخاص و شهروندان عادي مرتكب ازدواج در زمان عده شوند. بر اساس قانون مجازات اسلامي مجرم شناخته مي‌شوند. و به حبس و جزاي نقدي محكوم مي‌گردند. مطابق ماده 643 قانون مجازات اسلامي، مجازات ازدواج در زمان عده براي افراد عادي شامل 6ماه تا يك سال حبس و جزاي نقدي از 50 تا 300 ميليون ريال و تا 74 ضربه شلاق مي‌شود.

بر اساس ماده 644 همين قانون؛ اگر مردي، زني كه در عده ازدواج قرار دارد را به ازدواج خود درآورد و اين ازدواج موجب مواقعه نشود. در اين حالت مرد به 6ماه تا دو سال حبس و 25 تا 100 ميليون ريال محكوم مي‌گردد. حال اگر زني كه در عده قرار دارد خود را به عقد شخصي درآورد اما اين عقد به مواقع منتهي نگردد. زن نيز به 6ماه تا 2 سال حبس و 25 تا 100 ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شود.

در صورتي كه ازدواج در زمان عده به مواقعه منتهي گردد. در اين صورت زنا در نظر گرفته مي‌شود و مشمول مجازات زنا مي‌شوند.

مجازات سردفتران

اگر سردفتران ازدواج، جرم ازدواج در عده را مرتكب شوند. در اين صورت بر اساس ماده 643 قانون مجازات اسلامي مجرم محسوب مي‌شوند و مجازات مي‌گردند. سردفتران ازدواج علاوه بر مجازات حبس، جزاي نقدي و شلاق كه در قانون 643 قانون مجازات اسلامي ذكرشده است. از تصدي‌گري دفتر اسناد رسمي نيز تا هميشه منع مي‌گردند.
خواستگاري از زن در زمان عده چه حكمي دارد ؟

خواستگاري از نظر قانوني و شرعي مي‌توانيم به دو نوع تقسيم كرد. كه شامل خواستگاري بي‌پرده و با صراحت و همچنين خواستگاري به كنايه مي‌گردد. عده زن علاوه بر اقسام مختلفي كه نام برديم به طور كلي به دو قسم عده رجعي يا عده بائن تقسيم مي‌شود. در عده رجعي، پس از طلاق مرد مي‌تواند پيش از آن كه موعد عده زن به پايان برسد به همسر خود بازگردد. اما در عده بائن پس از جدايي مرد حق رجوع و بازگشت به همسر خود را نخواهد داشت.

حال براي پاسخ به اين سؤال كه خواستگاري در زمان عده زن چه حكمي دارد بايد شرايط مذكور رو در نظر بگيريم. به لحاظ شرعي خواستگاري از زني كه در عده رجعي باشد چه به صورت تصريحي و چه به صورت كنايه حرام است. به اين دليل كه زني كه در عده رجعي قرار دارد به نوعي هنوز در علقه زوجيت قرار دارد. اما اگر زني در عده بائن باشد اوضاع متفاوت است. خواستگاري به صورت تصريح و بي‌پرده از زن در عده بائن جايز نيست. اما امكان خواستگاري به صورت كنايه و تعريض ايرادي ندارد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد ازدواج در زمان عده مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام استفاده نماييد. همچنين با عضو شدن در كانال تلگرام وكيل دات كام از جديدترين مطالب حقوقي مطلع شويد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ازدواج در زمان عده ، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ازدواج در زمان عده پاسخ دهند.

سؤالات متداول

ازدواج در زمان عده چه حكمي دارد ؟

در صورتي كه طرفين از در عده بودن زن مطلع باشند ازدواج باطل و ازدواج بر آن‌ها حرام مي‌شود. اگر از در عده بودن و حرمت ازدواج در اين زمان مطلع نباشند. در صورت نزديكي بر هم حرام مي‌شوند و در صورت عدم نزديكي حرام نمي‌گردند.

آيا ازدواج در زمان عده در قانون ايران جرم است ؟

بله، بر اساس ماده 643 و 644 قانون مجازات اسلامي ازدواج در زمان عده جرم است و شامل مجازات حبس، جزاي نقدي و شلاق مي‌شود.

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۳۰:۴۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی