vakiel
ارائه خدمات حقوقي

همان طور كه مستحضر هستيد، سازمان‌‌‌‌‌ها و اداراتي كه دولتي ‌‌‌‌مي‌باشند براي تأمين تما‌‌‌‌مي كالاها و خدماتي كه نياز دارند، ‌‌‌‌مي‌بايست مناقصه برگزار نمايند. مناقصه‌‌‌‌‌‌اي كه در آن به تما‌‌‌‌مي شهروندان فرصت داده ‌‌‌‌مي‌شود تا با شرايط يكسان در آن شركت كنند مناقصه عمومي ناميده ‌‌‌‌مي‌شود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
 

مناقصه چيست ؟

براي تعريف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين واژه نيز ‌‌‌‌مي‌توانيم بر حسب قانون برگزاري مناقصات و قانون محاسبات عمومي، مناقصه را به عنوان يك فرآيند رقابتي بدانيم كه با استفاده از آن، دولت و سازمان‌‌‌‌‌هايي كه به دولت وابسته هستند،‌ اشيا و كالاها و همچنين خدماتي را كه به آن نياز دارند با نازل‌ترين قيمت خريداري ‌‌‌‌مي‌نمايند.

البته نكته‌‌‌‌‌‌اي در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين نوع از روش خريداري وجود دارد كه لازم است بدانيد اين است كه در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين نوع از رقابت، فردي به عنوان پيروز معرفي ‌‌‌‌مي‌گردد كه كمترين بهاي كالا و يا خدمات را پيشنهاد داده باشد و بايد قيمت متناسب باشد.

مناقصه نيز به دليل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين كه با كمترين قيمت انجام ‌‌‌‌مي‌گيرد، با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين نام خوانده ‌‌‌‌مي‌شود.

درست در نقطه مقابل مناقصه، ترتيباتي با عنوان مزايده قرار داده شده است كه بر اساس آن، دولت تما‌‌‌‌مي كالاهاي مازاد خود را با بالاترين قيمت ممكن به فروش ‌‌‌‌مي‌رساند و بنابر همين دلايل است كه آن را مزايده ‌‌‌‌مي‌خوانند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد مناقصه كليك كنيد. 

 

انواع مناقصه به چه صورت هستند ؟

مناقصات را از نظر مراحل بررسي و روش دعوت مناقصه گران به دو دسته تقسيم ‌‌‌‌مي‌نمايند كه آن‌‌‌‌‌ها را ‌‌‌‌مي‌توان به شرح ذيل بيان نمود.

از نظر مراحل بررسي به دو دسته تك مرحله‌‌‌‌‌‌اي و دو مرحله‌‌‌‌‌‌اي تقسيم ‌‌‌‌مي‌شوند.

همچنين از نظر روش دعوت مناقصه گران هم دو دسته مناقصه عمو‌‌‌‌مي و مناقصه محدود وجود دارد.

مناقصه عمومي چه نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌اي است ؟

لازم به ذكر است كه براي برگزاري مناقصات به روش درست و اصولي، قانوني تحت عنوان قانون برگزاري مناقصات تنظيم شده است.

در ماده 4‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون بيان شده اس كه مناقصه محدود، به مناقصه‌‌‌‌‌‌اي گفته ‌‌‌‌مي‌شود كه در آن سازمان مربوطه تشخيص ‌‌‌‌مي‌دهد كه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين مناقصه ‌‌‌‌مي‌بايست ميان تنها تعدادي از مناقصه گران و يا پيمانكاراني كه قبلا سازمان، صلاحيت آن‌‌‌‌‌ها را تأييد كرده است انجام شود.

اما در مناقصه عمومي، از طريق يك آگهي كه به صورت عمو‌‌‌‌مي مي‌باشد به تما‌‌‌‌مي مناقصه گران، فراخوان مناقصه داده ‌‌‌‌مي‌شود.

مناقصه عمو‌‌‌‌مي را در واقع ‌‌‌‌مي‌توان به عنوان يك مسابقه در نظر گرفت كه در آن انجام يك عمل خاص و يا خريد يك نوع كالا كه مورد نياز دولت ‌‌‌‌مي‌باشد به وسيله اعلان عمو‌‌‌‌مي به تما‌‌‌‌مي داوطلباني كه به صورت احتمالي پيمانكار ‌‌‌‌مي‌باشند، ابلاغ مي‌گردد تا سرانجام يك نفر به عنوان برنده اعلام شود.

برنده مناقصه فردي ‌‌‌‌مي‌باشد كه كمترين قيمت را پيشنهاد داده است و سرانجام دولت با وي قرارداد مذكور را ‌‌‌‌مي‌بندد و انجام امور و وظايف محوله به وي سپرده ‌‌‌‌مي‌شود.

برگزاري مناقصه عمومي به چه شكلي است ؟

شايان ذكر است كه جهت برگزاري مناقصات عمومي، لازم است تا اطلاع رساني به صورت كاملا دقيق در خصوص مناقصات صورت بگيرد.

طبق قانون برگزاري مناقصات تما‌‌‌‌مي مواردي را كه ‌‌‌‌مي‌بايست در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين فرآيند رعايت شوند بيان نموده است. برگزاري مناقصات عمو‌‌‌‌مي نيازمند فراخوان مناقصه عمو‌‌‌‌مي‌‌‌‌ مي‌باشد كه در دو تا سه نوبت و آن هم حداقل در يكي از روزنامه‌‌‌‌‌هاي كثيرالانتشار كشوري و يا استاني (استان مربوط به محل برگزاري مناقصه) منتشر مي‌گردد.

مناقصه گزار علاوه بر موارد بالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين اجازه را دارد تا از طريق ساير رسانه‌‌‌‌‌ها مانند رسانه‌‌‌‌‌هاي گروهي و ارتباط جمعي و يا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين كه از طريق شبكه‌‌‌‌‌هاي اطلاع رساني، فراخوان خودش را منتشر نمايد.

علاوه بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين مواردي كه بيان شدند مطابق با قانون برگزاري مناقصات، دولت موظف ‌‌‌‌مي‌باشد تا بانك اطلاعات و پايگاه ملي اطلاع رساني مناقصات را‌‌‌‌‌‌ ايجاد كند.

از طريق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين پايگاه و بانك اطلاعاتي تما‌‌‌‌مي اطلاعاتي كه در زمينه مناقصات و ترك آن‌‌‌‌‌ها وجود دارد، از طريق شبكه ملي اطلاع رساني مناقصات در اختيار عموم افراد قرار خواهد گرفت.

شرايط شركت در مناقصه عمومي چگونه است ؟

معمولا براي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين كه فردي بتواند در مناقصات شركت نمايد، ‌‌‌‌مي‌بايست يك سري شرايط را دارا باشد كه ‌‌‌‌مي‌توان آن‌‌‌‌‌ها را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين صورت بيان كرد:

  1. دارا بودن شخصيت حقوقي مستقل براي فرد شركت كننده در مناقصه.
  2. داشتن تخصص‌‌‌‌‌هاي لازم و توانايي انجام كار، همچنين وجود تجهيزات و امكانات مورد نياز براي انجام كار.
  3. وجود توانايي مالي و فني كافي به منظور اجراي موضوعي كه برايش قرارداد بسته ‌‌‌‌مي‌شود.
  4. توانايي ارائه ضمانت نامه معتبر به منظور اجراي درست و به موقع كار محوله.
  5. دارا بودن شناسه ملي و شماره اقتصادي براي مجموعه‌‌‌‌‌‌اي كه در مناقصه شركت نموده است.
  6. قابليت انطباق موضوع مناقصه با موضوعي كه شركت در آن حيطه فعاليت دارد و در اساسنامه‌اش هم ذكر شده است.
  7. ارائه دادن آگهي تأسيس شركت و آخرين آگهي تغييراتي كه در شركت به وجود آمده است.
  8. مراجع ذي صلاح نيز بايد متناسب با موضوعي كه مناقصه دارد، يك گواهي صلاحيت معتبر با درج اعتبار زماني مناسب و به اندازه، ارائه بدهند.

اين نكته را نيز مد نظر قرار بدهيد كه با توجه به هر نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌اي، امكان دارد كه شرايط شركت در آن مناقصه نيز كمي متفاوت باشد.

در واقع هر مناقصه‌‌‌‌‌‌اي متناسب با موضوعي كه دارد، شرايطي را براي افراد در نظر ‌‌‌‌مي‌گيرد و آن را به كار ‌‌‌‌مي‌بندد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مناقصه عمومي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مناقصه عمومي پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

1. برگزاري مناقصه عمو‌‌‌‌مي بر اساس قانون به چه معني ‌‌‌‌مي‌باشد ؟

به مناقصه‌‌‌‌‌‌اي كه عموم مناقصه گران اجازه دارند تا در آن شركت كنند، به عنوان مناقصه عمو‌‌‌‌مي شناخته ‌‌‌‌مي‌شود و اصول برگزاري آن زير نظر قانون برگزاري مناقصات بررسي ‌‌‌‌مي‌گردد.

2. مناقصات عمو‌‌‌‌مي به چه صورتي به اطلاع عموم افراد ‌‌‌‌مي‌رسند ؟

بر حسب قانون، دولت مكلف شده است تا تما‌‌‌‌مي اطلاعاتي كه در رابطه با مناقصات وجود دارند، در يك پايگاه جامع مورد انتشار قرار بدهد و عموم افراد را از آن‌‌‌‌‌ها مطلع سازد.

3. مخاطبين مناقصه عمو‌‌‌‌مي چه افرادي هستند ؟

عموم مردم كه به عنوان پيمانكار مورد شناسايي قرار ‌‌‌‌مي‌گيرند،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين امكان را دارا هستند تا بتوانند در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين مناقصه شركت كنند

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۰۷:۴۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی