vakiel
ارائه خدمات حقوقي

امروزه اسناد كاربرد‌‌‌‌هاي بسيار زيادي در مراجع قضايي دارند. معمولا افراد با استفاده از سندي كه در اختيار دارند اقدام به اثبات حقانيت خود در دادگاه‌‌‌ ‌‌‌مي‌كنند. اما در برخي موارد‌‌‌ ديده ‌‌‌مي‌شود كه دادگاه در خصوص برخي اسناد قرار‌‌‌‌هاي مختلفي را صادر ‌‌‌مي‌كند. يكي از انواع قرار‌‌‌‌هايي كه‌‌‌ در خصوص اسناد‌‌‌ صادر ‌‌‌مي‌شود، قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند ‌‌‌مي‌باشد. اين قرار به منظور تشخيص اصل بودن سند صادر ‌‌‌مي‌شود. در ادامه قصد داريم در مورد قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند توضيحات مفيد و مختصري را خدمت شما عزيزان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.
منبع: قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند

قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند چيست‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور كه در بالا گفتيم اسناد معمولا در دعاوي مختلف مورد استفاده قرار ‌‌‌مي‌گيرند. اما در برخي از دعاوي ديده ‌‌‌مي‌شود كه يكي از طرفين دعوا نسبت به سند ارائه شده از طرف مقابلش شك و ترديد داشته و ادعاي جعل ‌‌‌مي‌نمايد. يعني فرد از اصالت سند اطمينان ندارد و ادعا ‌‌‌مي‌كند كه سند جعلي ‌‌‌مي‌باشد.

در اين صورت اگر برخي شرايط وجود داشته باشند، دادگاه قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند را صادر ‌‌‌مي‌كند. با صدور اين قرار دادگاه با انجام روش‌‌‌‌هاي مختلف جعلي يا اصل بودن سند را احراز ‌‌‌مي‌كند. پس ‌‌‌مي‌توان گفت كه اين قرار براي اينكه از اصالت سند اطمينان حاصل شود صادر و به اجرا در ‌‌‌مي‌آيد.

شرايط اجراي قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند

براي اجراي قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند ‌‌‌مي‌بايست برخي شرايط وجود داشته باشند. عدم وجود اين شرايط باعث ‌‌‌مي‌شود كه دادگاه از به اجرا در آوردن اين قرار خودداري كند. در زير شرايط رسيدگي به صحت و اصالت سند را نام برده‌‌‌‌‌ايم:

  • اين قرار تنها در صورتي اجرا ‌‌‌مي‌شود كه نسبت به اصالت سند اعتراض و ادعاي جعل شده باشد.
  • براي رسيدگي به اين قرار ‌‌‌مي‌بايست فرد استفاده كننده از سند، آن را در زمان تعيين شده به دادگاه ارائه نموده باشد.
  • براي به اجرا درآوردن اين قرار ‌‌‌مي‌بايست فردي كه از سند استفاده كرده است، حتي در صورت اعتراض به جعلي بودن آن نيز، از سند استفاده كند. چنانچه شخص در صورت اعتراض طرف مقابل اقدام به مسترد نمودن سند كند، دادگاه از اجراي قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند امتناع خواهد كرد.
  • سندي كه قرار‌‌‌ است اصالت آن احراز شود، ‌‌‌مي‌بايست در دعواي طرفين تاثير داشته باشد.

نحوه رسيدگي به صحت و اصالت سند

براي رسيدگي به صحت و اصالت سند دادگاه ابتدا شرايط ذكر شده در بالا را در نظر ‌‌‌مي‌گيرد. در صورت وجود اين شرايط رسيدگي به اصالت سند مورد اعتراض آغاز ‌‌‌مي‌شود. براي رسيدگي به صحت و اصالت سند دادگاه از روش‌‌‌‌هايي مثل تطبيق سند با اسناد مسلم الصدور، تحقيق از گواهان و آگاهان، دقت در نوع خط و امضاي سند و… اصالت آن را احراز ‌‌‌مي‌نمايد.

اما اگر شرايط به اجرا در آوردن قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند وجود نداشته باشند، دادگاه دعوا را ادامه داده و در قرار يا حكمي كه صادر ‌‌‌مي‌كند علت‌‌‌‌هاي عدم اجراي قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند را ذكر ‌‌‌مي‌نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قرار ر‌سيدگي به صحت سند، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قرار رسيد‌گي به صحت سند پاسخ دهند.

سوالات متداول

قرار رسيد‌گي به صحت و اصالت سند به چه منظور صادر ‌‌‌مي‌شود‌‌‌‌‌‌ ؟

اين قرار همانطور كه از نامش مشخص است به منظور احراز و اثبات صحت و اصالت سند صادر ‌‌‌مي‌شود.

اگر سند مورد اعتراض در دعواي طرفين تاثيرگذار نباشد باز هم قرار رسيدگي به صحت و اصالت سند به اجرا در ‌‌‌مي‌آيد‌‌‌‌‌‌ ؟

خير، در صورت تاثير گذار نبودن سند، دادگاه اين نوع قر‌ار را اجرا نخواهد كرد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۱۴:۴۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی