vakiel
ارائه خدمات حقوقي

در كشور‌‌‌‌‌‌‌ ايران بر اساس آنچه در قانون كار مطرح شده است بعد از هر 6 روز كاري كارگران يك روز تعطيل هستند. اما گاهي ممكن است كه قبل از فرا رسيدن روز تعطيلي‌‌‌، موقعيتي پيش بيايد و كارگر نتواند سر كار حاضر شود. او در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين صورت ‌‌مي‌تواند از حق مرخصي خود استفاده نمايد. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين مطلب به بررسي زمان و نحوه استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي توسط كارگران ‌‌مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: مرخصي كارگر | زمان و نحوه استفاده از مرخصي توسط كارگران – محاسبه

مرخصي كارگر و انواع آن

يكي از حقوق اوليه كارگران كه از ديرباز در قانون براي آن‌ها در نظر گرفته شده است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي ‌‌مي‌باشد. بر اساس تعريف ارائه شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي حقي است براي كارگران مبني بر اينكه در روز كاري و خارج از زمان تعطيلي ‌‌مي‌توانند سر كار حضور پيدا نكنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي با توجه به دليلي كه از سوي كارگر مطرح ‌‌مي‌شود داراي انواع مختلفي است از جمله‌‌‌:

1/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي بارداري و زايمان براي كارگران زن.

2/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي استعلاجي‌‌‌: زماني كه كارگران بيمار هستند.

3/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي تحصيلي.

4/ مرخصي استحقاقي يا سالانه‌‌‌: هر كارگر كه در مشاغل عادي فعاليت مي‌كند دو و نيم روز در ماه و مجموعا 26 روز در سال حق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي گرفتن از كارفرماي خود را دارد.

5/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي حج واجب.

6/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي بدون حقوق: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اين شكل از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي بسته به توافق ميان كارگر و كارفرما است.

7/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي ازدواج دايم.

8/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي فوت نزديكان.

زمان استفاده از مرخصي توسط كارگران

بر اساس آنچه كه در ماده 69 قانون كار مطرح شده است تاريخ استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي بستگي به توافق كارگر با كارفرماي خود دارد. كارگر زماني كه نياز به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي داشته باشد به طور مثال در هنگام فوت نزديكان با كارفرماي خود صحبت مي‌كند و با توافق در زمان دلخواه خود به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي ‌‌مي‌رود.

البته اگر درباره تاريخ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي با كارفرما به توافق نرسند اختلاف با نظر اداره كار و اداره اجتماعي حل مي‌گردد. قطعا نظر و خواست كارفرما نيز مدنظر قرار مي‌گيرد چرا كه ممكن است نبود كارگر باعث ضرر و زيان به كارفرما گردد كه در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين صورت امكان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي دادن وجود ندارد.

همچنين با توجه به تبصره‌‌‌‌‌‌‌‌ اين ماده در صورتي كه كار كارگران پيوسته و زنجيره‌‌‌‌‌‌‌اي بوده باشد و براي پيشبرد كار حضور حداقل يك كارگر الزا‌‌مي‌ باشد كارفرما بايد جدول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي سالانه براي كارگران تنظيم نمايد.

نحوه استفاده از مرخصي توسط كارگر

در صورت احتياج به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي كارگر موظف است اگر امكان داشته باشد از 24 ساعت قبل درخواست مكتوب خود را به همراه علت به كارفرما تحويل دهد به طور مثال براي استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي زايمان با توجه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اينكه زمان آن تا حدودي مشخص است كارگر ‌‌مي‌تواند درخواست و مستندات پزشكي خود را حتي از يك ماه قبل به كارفرما ارائه دهد.

اما گاهي پيش ‌‌مي‌آيد كه كارگر در شرايط اضطراري و غير قابل پيش بيني است و نياز به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي همان روز و يا به شكل ساعتي دارد كه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين نوع از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي هم بايد با هماهنگي اوليه و حداقل شفاهي با كارفرما باشد و در زمان مناسب درخواست مكتوب به همراه مستندات و علت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي به كارفرما داده شود.

نحوه محاسبه مر‌خصي كارگران

قانون كار به طور كامل با توجه به نوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي، تعداد روزها و ساعات آن را تعيين كرده است‌‌‌. به طور مثال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي بدون حقوق حداكثر تا يك ماه در سال است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مر‌خصي بارداري و زايمان 9 ماه است.

اما آنچه كه مسلم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس قانون كار‌‌‌، كارگر حق ندارد بيشتر از 9 روز از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي سالانه خود را نگه دارد. يعني‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اينكه كارگر مي‌تواند در طول يك سال به هيچ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي نرود و تمام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي‌‌‌هاي خود را جمع كند و به يكباره از آن استفاده نمايد اما نبايد تعداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي‌‌‌هايي كه مي‌خواهد يك جا استفاده كند بيشتر از 9 روز باشد. اگر بيشتر از 9 روز شود اضافه آن را كارفرما محاسبه كرده و پول آن را به كارگر ‌‌مي‌پردازد. اگر در محاسبه و نحوه استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي خود مشكل داريد ‌‌مي‌توانيد با وكلاي وكيل دات كام در ارتباط باشيد و سوالات خود را از ايشان بپرسيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد زمان و نحوه استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي توسط كارگران ‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مرخصي كارگر، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مرخصي كارگر پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه زماني ‌‌مي‌توان از مرخصي استفاده نمود‌‌‌ ؟

كارگر و كارفرما با هم در مورد زمان و تاريخ و تعداد روزهاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي بايد توافق كنند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

در صورت اختلاف در مورد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي حق با چه كسي است‌‌‌ ؟

در مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اينكه كارگر يا كارفرما حق دارد اداره كار تصميم مي‌گيرد و دلايل هر دو طرف در نظر گرفته ‌‌مي‌شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا ‌‌مي‌توان تمام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصي‌‌‌ها را جمع كرد و به طور يكجا استفاده نمود‌‌‌ ؟

بله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين امكان وجود دارد ولي نبايد از 9 روز بيشتر باشد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مرخصي كارگر | زمان و نحوه استفاده از مرخصي توسط كارگران – محاسبه

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۱۲:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی