vakiel
ارائه خدمات حقوقي

حمايت از كارگران در قانون كار چگونه است؟ در جامعه مدني كنوني كارگران به عنوان بازوان محرك جامعه نقش به سزايي را‌‌‌‌ ايفا ‌مي‌كنند. قطعا رشد و بالندگي يك جامعه تا حد زيادي در گرو داشتن نيروي كاري جوان و پويا است. اما همانطور كه كارگران به كار و توليد مشغول هستند و وظائف خود را در قبال جامعه انجام ‌مي‌دهند در مقابل نيز جامعه و قانون بايد از آن‌ها حمايت نمايد. در همين راستا براي دفاع از حقوق كارگران و حمايت از آن‌ها قانونگذار در سال 1369 قانون كار را به تصويب رساند. در‌‌‌‌‌‌‌ اين مطلب به بررسي حمايت از كارگران در قانون كار مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: حمايت از كارگران در قانون كار | قوانين حامي حقوق كارگر – ضمانت اجرا

ماهيت كلي قانون كار

در سال 1369 قانون كار در 203 ماده و چندين تبصره از سوي مجلس شوراي اسلامي‌ به تصويب رسيد.‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون داراي دوازده فصل مي‌باشد كه در آن قانونگذار سعي در‌‌‌‌ ايجاد تعادل و تناسب در روابط ميان كارگر و كارفرما نموده است.‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون به مسائل مختلف از جمله جرائم و مجازات‌ها، شوراي عالي كار، خدمات رفاهي كارگران، تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي و… پرداخته است.

با يك نگاه كلي به‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون مي‌توان گفت اگرچه هم حقوق كارفرمايان و هم كارگران در‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون آمده است اما طرف حمايت از كارگران سنگيني ‌مي‌كند. از‌‌‌‌‌‌‌ آن رو كه كارگران قشر زحمت كش و آسيب پذير‌‌‌‌‌‌‌ كشور هستند در‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون حمايت از آنان در اولويت قرار گرفته است.

براي آشنايي با شرايط كارگاه در قانون كار كليك كنيد.

حمايت از كارگران در قانون كار

در قانون كار در فصل سوم از ماده 34 تا 84 به موضوع حمايت از كارگران در بخش‌هاي مختلف پرداخته شده است. در مبحث اول دستمزد كارگر بررسي شده است. براي جلوگيري از تضييع حقوق كارگران حداقل دستمزد يك كارگر تعيين شده است و نمي‌توان به كمتر از آن توافق نمود.

در مبحث دوم در مورد ساعات كاري صحبت شده است و بر اين اساس نبايد از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته بيشتر باشد. قطعا ساعات كار زياد براي جسم و روح كارگران زيان آور است و باعث آسيب به آنان مي‌شود. به همين خاطر قانون براي‌‌‌‌‌‌‌ اين موضوع محدوديت ‌‌‌‌ايجاد كرده است و حتي زمان شروع و پايان ساعت كاري را هم مدنظر قرار داده است.

در مبحث سوم مرخصي و تعطيلات كارگران مورد توجه قرار گرفته و قانون گذار داشتن مرخصي و استراحت كردن براي تجديد قوا را حق مسلم يك كارگر مي‌داند.

در فصل چهارم و پنجم به موضوع كار زنان و نوجوانان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ اين كه از نظر جسمي‌ زنان و نوجوانان ضعيف‌تر و آسيب پذير‌تر هستند در بخش جداگانه به موضوع آنان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون نمي‌توان زنان را به انجام كارهاي دشوار و زيان آور و همچنين كار با وسايل مكانيكي مجبور كرد. همچنين زنان در صورت بارداري مي‌توانند از امتياز مرخصي زايمان استفاده نمايند.

در مورد نوجوانان نيز نسبت به اشخاص بالغ به ميزان 30 دقيقه ساعت كاري كمتري در نظر گرفته شده است و نبايد آن‌ها را به كاري كه بر خلاف سلامتي آن‌ها باشد مجبور كرد.

در ساير مواد نيز به حمايت از سلامتي جسمي ‌و روحي كارگران پرداخته شده است.

براي آشنايي با قوانين مربوط به مرخصي كارگر كليك كنيد.

ضمانت اجراي قانون كار | حمايت از كارگران در قانون كار

براي‌‌‌‌‌‌‌ اينكه كارگر و كارفرما هر دو به‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون پايبند باشند در ضمن ماده 171 قانون كار ذكر شده است كه در صورت تخلف از مواد‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون شخص متخلف به مجازات حبس، جريمه نقدي و يا هر دو محكوم ‌مي‌گردد. در ادامه ماده ذكر شده است كه اگر‌‌‌‌‌‌‌ اين نقض قانون باعث قطع يا نقص عضو و يا فوت كارگر شود علاوه بر تمام مجازات مطرح شده در‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون شخص كارفرما به مجازات جرم مقتضي مانند ديه در قانون مجازات اسلامي‌ محكوم ‌مي‌گردد.

همچنين بر اساس نص ماده 8 قانون كار تمام مفاد مذكور در قرارداد كار و يا مواردي كه بعدا اضافه مي‌شود در صورتي كه بر خلاف‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون باشد غير نافذ هستند و كارفرما حق ندارد مزاياي كمتري نسبت به‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون براي كارگر در نظر بگيرد.

براي آشنايي با فرايند شكايت از كارفرما كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد حمايت از كارگران در قانون كار مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد. همچنين با عضو شدن در كانال تلگرامي ‌وكيل دات كام از آخرين اخبار حقوقي مطلع شويد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حمايت از كارگران در قانون كار، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حمايت از كارگران در قانون كار پاسخ دهند.

 

 

 

سوالات متداول

ماهيت قانون كار چيست ؟

قانون كار ماهيت حمايتي از كارگران دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.      

در صورت تخلف از قانون كار شخص چه مجازاتي مي‌شود ؟

در قانون كار براي شخص متخلف مجازات‌هاي نقدي و حبس در نظر گرفته شده است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

در چه بخشي از قانون كار به حمايت از كارگر پرداخته شده است ؟

در فصل سوم از ماده 34 تا 84 قانون كار كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۵۲:۱۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی