vakiel
ارائه خدمات حقوقي

آيا مي‌دانيد كه استشهاد نامه چيست؟ تاكنون نيازمند به تهيه استشهادنامه شده‌ايد؟ استشهادنامه يك برگه يا يك فرم است. كه در آن برگه شاهدان وقوع يك حادثه، مشاهدات خود را در آن فرم مي‌نويسند. در پايين برگه اثرانگشت خود را درج و به امضا مي‌رسانند. انواع مختلفي از استشهادنامه وجود دارد. كه در روند رسيدگي يك پرونده در دادگاه‌ها و محاكم قضايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در ادامه‌ي اين مطلب قصد داريم به معرفي استشهادنامه، نحوه نگارش آن و انواع استشهادنامه را معرفي كنيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: استشهاد نامه چيست | انواع و نحوه نگارش استشهاد نامه

استشهاد نامه چيست ؟

برگه استشهادنامه، به فرم يا برگه‌اي مي‌گويند. كه در آن شاهدان وقوع يك رخداد تمامي شواهد و مشاهدات خود از آن حادثه را در برگه مي‌نويسند و امضا مي‌كنند. بنابراين استشهادنامه يعني فردي اظهارنظري داشته باشد و در آن برگه رسماً اعلام آمادگي كند كه من شاهد مي‌شوم.

استشهادنامه در روند بررسي پرونده‌هاي محاكم دادگاهي استفاده مي‌شوند. مثلاً اگر شما فردي را به عنوان شاهد براي پرونده دعوا خود به دادگاه معرفي كنيد. اين فرد در دادگاه شواهد خود را روي يك برگه يادداشت مي‌كند. و در پايين برگه اثرانگشت خود و امضاي خود را درج مي‌نمايد.استشهادنامه داراي انواع مختلفي است و به طبع كاربردهاي مختلفي نيز دارد. مثلاً از انواع مهم استشهادنامه مي‌توانيم به استشهادنامه محلي اشاره كنيم.

انواع استشهاد نامه

همان‌طور كه در مطالب قبلي اشاره كرديم استشهادنامه يعني فردي اظهارنظري راجع به يك رخداد داشته باشد و اين مشاهدات و نظرات خود را در قالب يك برگه نگارش نمايد و به امضا رساند. استشهادنامه‌ها كه در دعاوي و محاكم قضايي و براي بررسي پرونده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. شامل انواع مختلفي مي‌شوند كه داراي كاربردهاي مختلفي نيز هستند.

يكي از مشهورترين انواع استشهادنامه‌ها كه احتمالاً نام آن را شنيده‌ايد؛ استشهادنامه محلي مي‌باشد. استشهادنامه محلي يك برگه يا فرم است. كه توسط افراد شناخته‌شده و يا ريش‌سفيدان محله نگارش مي‌شود. اين افراد به عنوان شاهدان يك رخداد يا يك پرونده و دعواي قضايي مشاهدات و اظهار نظرات خود را مي‌نويسند. و اين استشهادنامه نگارش شده توسط تمامي شاهدان و ريش‌سفيدان محل امضا مي‌گردد. تا در روند رسيدگي پرونده مذكور مورد استفاده دادگاه و قاضي قرار بگيرد.

از انواع ديگر استشهادنامه‌ها علاوه بر استشهادنامه محلي، مي‌توانيم اين موارد را نيز نام ببريم. استشهادنامه محل سند ازدواج،  استشهادنامه در مورد موضوع حضور در دفترخانه‌ها، استشهادنامه اعسار، استشهادنامه در مورد درخواست دفترچه‌هاي بيمه خدمات درماني در روستا، استشهادنامه انحصار ورثه و ..

نحوه نگارش استشهاد نامه

چگونه مي‌توانيم در مواقع لزوم اقدام به نگارش يك استشهادنامه نماييم؟ بهتر است براي نگارش يك استشهادنامه از يك مشاور حقوقي و يا وكيل با تجربه در اين زمينه كمك بگيريد. اما در نگارش استشهادنامه خوب است بدانيد كه رعايت برخي موارد و نكات بسيار اهميت دارد. از جمله مواردي كه توجه به آن در نگارش استشهادنامه مهم است. مي‌توانيم به نگارش دقيق مشخصات فرد شاهد يعني نام و نام خانوادگي، شماره ملي و … اشاره كنيم.

همچنين نكته مهم‌تر در نگارش استشهادنامه شرح دقيق و با جزئيات واقعه و شواهد مي‌شود. شاهد بايد بدون كم‌وكاست و باصداقت تمامي مشاهدات خود را از حادثه و رخداد مذكور در برگه استشهادنامه بنويسد. توجه داشته باشيد شهادت دروغ و نگارش استشهادنامه دروغين و ارائه آن به دادگاه جرم محسوب مي‌شود.‌
نمونه نگارش متن استشهاد نامه

همان‌طور كه اشاره كرديم براي نگارش استشهادنامه بهتر است از يك متخصص راهنمايي بگيريد. و در زمان نگارش نيست بايد دو نكته مهم يعني درج دقيق مشخصات شاهد و شرح كامل وقايع را در نظر داشته باشيد. اطلاعات و مشخصات شاهد شامل نام و نام خانوادگي او و اطلاعات هويتي نظير شماره كد ملي وي مي‌شود.

همچنين شاهدان در زمان گزارش و نگارش شرح وقايع بايد توجه داشته باشند. كه درج اطلاعات و شهادت دروغ در استشهادنامه به عنوان گمراه كردم دادگاه و جلوگيري از رسيدن به عدالت و حقيقت در نظر گرفته مي‌شود. بنابراين جرم است و قانون براي آن مجازات تعيين نموده است. بنابراين شاهدان در صورت ارائه اظهارات دروغ با حكم قاضي به مجازات شهادت دروغ نظير حبس محكوم مي‌شوند. در برگه استشهادنامه به صورت نمونه مي‌توانيد اين‌گونه بنويسيد كه:

بسمه‌تعالي

با احترام اينجانب …….. (درج كامل مشخصات و كد ملي شاهد يا شاهدان) با آگاهي كامل نسبت به حرمت شرعي و مجازات قانوني كه براي شهادت دروغ وجود دارد. گواهي (شهادت) مي‌دهم كه ….(شرح كامل وقايع). اينجانب براي اظهارات خود حاضر به اداي شهادت شرعي و بيان سوگند در محضر محترم دادگاه هستم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

استشهادنامه چيست ؟

برگه استشهادنامه، به فرم يا برگه‌اي مي‌گويند. كه در آن شاهدان وقوع يك رخداد تمامي شواهد و مشاهدات خود از آن حادثه را در برگه مي‌نويسند و امضا مي‌كنند.

انواع استشهادنامه چيست ؟

علاوه بر استشهادنامه محلي، مي‌توانيم به استشهادنامه محل سند ازدواج،  استشهادنامه در مورد موضوع حضور در دفترخانه‌ها، استشهادنامه اعسار، استشهادنامه در مورد درخواست دفترچه‌هاي بيمه خدمات درماني در روستا، استشهادنامه انحصار ورثه و .. اشاره كنيم.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۱۰:۰۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی