vakiel
ارائه خدمات حقوقي

آيا ايجاد آلودگي صوتي جرم است و مجازات دارد؟ ايجاد و پخش هر نوع صدا و ارتعاش كه بيش‌ازحد مجاز قانوني باشد. بر اساس قانون مربوط به هواي پاك جرم است. بنابراين امكان شكايت و پيگيري  توسط شهروندان از ايجاد آلودگي صوتي وجود دارد. ايجاد آلودگي صوتي به‌وسيله ماشين‌ها، موتورها، ايجاد آلودگي صوتي در ساختمان‌هاي مسكوني و غيره جرم مي‌باشد و مجازات قانوني دارد. در ادامه اين مطلب به معرفي جرم آلودگي صوتي و مجازات آن خواهيم پرداخت.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: مجازات آلودگي صوتي | آيا آلودگي صدا جرم است؟

جرم و مجازات آلودگي صوتي چيست ؟

بر اساس قانون هواي پاك، جرم آلودگي صوتي به معني ايجاد هر نوع صدا و ارتعاش بيش‌ازحد مجاز و همچنين پخش و انتشار آن صدا مي‌باشد. و هر عملي كه موجب ايجاد آلودگي صوتي شود ممنوع و جرم است. حد مجاز و قانوني صدا و ارتعاش بر اساس تعاريف سازمان محيط‌زيست تعيين مي‌شود.

قانون هواي پاك هنگام تعريف آلودگي هوا به انتشار موارد آلوده‌كننده هوا و محيط، مثل صدا و بو در هواي آزاد تأكيد مي‌نمايد. بنابراين براي جرم آلودگي صوتي نيز پخش و انتشار صداي غيرمجاز در فضاي آزاد بايد انجام شود. البته اين‌گونه نيست كه شهروندان قادر به شكايت از مزاحمت‌ها و سروصداي غيرمجاز همسايه‌ها يا آلودگي صوتي ساختمان‌سازي نباشند. براي شكايت و پيگيري از آلودگي صوتي و ايجاد مزاحمت همسايه‌ها مي‌توانيم بر اساس قانون مجازات يا قانون تملك آپارتمان‌ها اقدام كنيم.
مجازات آلودگي صوتي

گفتيم كه مقصود از جرم آلودگي صوتي بر اساس قانون هواي پاك ايجاد و پخش هرگونه صدا و ارتعاش بيش‌ازحد مجاز در هواي آزاد است. و همچنين ايجاد آلودگي صوتي توسط همسايه‌ها و در آپارتمان‌ها بر اساس قانون مجازات اسلامي و ون تملك آپارتمان‌ها سنجيده مي‌شود. بنابراين در ادامه مجازات آلودگي صوتي را به دو قسمت مجازات آلودگي صوتي در هواي آزاد و مجازات آلودگي صوتي در آپارتمان‌ها تقسيم مي‌كنيم.

مجازات آلودگي صوتي در هواي آزاد

مطابق قانون هواي پاك افراد اعم از اشخاص حقيقي حقوقي كه با نقض قوانين موجب آلودگي صوتي شوند. بر اساس مقررات قانوني به جزاي نقدي درجه ۵ يا ۷ يا ضبط اموال محكوم مي‌شوند.

قانون هواي پاك بيان مي‌دارد. كه افراد در صورت عدم رعايت حدود مجاز در خصوص پخش و انتشار امواج صوتي براي بار اول به جزاي نقدي درجه ۵ محكوم مي‌شوند. و در صورتي كه تكرار در انجام اين جرم رخ دهد حداكثر جزاي نقدي و ضبط اموال و تجهيزات مربوط به ايجاد آلودگي صوتي محكوم خواهند شد. درجات جزاي نقدي و مجازات‌ها موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامي است. و جزاي نقدي درجه ۵ معادل بيش از ۲۴ ميليون تومان تا ۵۰ ميليون تومان مي‌باشد.

همين قانون در ايجاد آلودگي صوتي توسط منابع ثابت و متحرك مرتكب را به جزاي نقدي درجه ۷ محكوم مي‌نمايد. مقصود از منابع ثابت متحرك مي‌تواند وسايل نقليه و موتوري باشد. در اين صورت مأمور نيروي انتظامي موظف است براي بار اول متخلف را به يك ميليون ريال و در صورت تكرار براي دومين بار دو برابر جريمه نمايد. اگر تكرار جرم بيش از دو بار اتفاق بيفتد جريمه مرتكب معادل ۳ ميليون ريال خواهد شد. ميزان جزاي نقدي درجه ۷ در قانون مجازات اسلامي معادل بيش از ۳۰ ميليون ريال تا ۶۰ ميليون ريال مي‌باشد.

مجازات آلودگي صوتي در آپارتمان

البته همان‌طور كه گفتيم در برخي موارد براي مجازات مرتكب آلودگي صوتي نمي‌توانيم. به قانون هواي پاك مراجعه كنيم. بلكه بايد به قانون مجازات اسلامي يا قانون تملك آپارتمان‌ها استناد نماييم. قانون مجازات اسلامي در بخش تعزيرات مقرر مي‌كند. كه در صورتي كه افراد با هياهو يا جنجال و يا حركات غيرمتعارف موجب تعرض به افراد شوند و نظم و آسايش عمومي را مختل گردانند. همچنين اقدامات ايشان موجب توقف كسب‌وكار مردم شود. مجازات ايشان حبس از سه ماه تا يك سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

همچنين بر اساس قانون تملك آپارتمان‌ها جهت برگزاري مهماني بايد توجه داشت. كه در روزهاي غير تعطيل بعد از ساعت ۲۲ و در مهماني‌هاي روزهاي تعطيل بعد از ساعت ۲۴ رعايت سكوت در ساختمان‌ها الزامي مي‌باشد. و توليد صدا چه صداي مهمانان و چه صداي موسيقي بعد از اين ساعت در آپارتمان‌ها ممنوع است. بنابراين با استناد به اين ماده قانون تملك آپارتمان‌ها و قانون مجازات اسلامي مجازات ايجاد آلودگي صوتي در آپارتمان‌ها حبس و شلاق تعزيري است. هرچند بايد توجه داشت كه زماني اين مجازات تحقق مي‌يابد. كه قاضي تشخيص دهد رفتار همسايه و ايجاد مزاحمت وي به صورت حركات غيرمتعارف و يا يكي از مصاديق هياهو و جنجال باشد‌.

روش شكايت و پيگيري جرم آلودگي صوتي

با توجه به اينكه منبع آلودگي صوتي از وسايل نقليه در كوچه و خيابان است. و يا مزاحمت و توليد صداي همسايگان در آپارتمان و مشاعات آن است. نحوه رسيدگي و شكايت عليه مرتكب نيز متفاوت خواهد بود.

شكايت از آلودگي صوتي در كوچه و خيابان

اگر آلودگي صوتي به‌وسيله لوازم نقليه و ساير لوازم مذكور در قانون هواي پاك ايجاد شود. شما مي‌توانيد براي شكايت با سامانه تلفني كه به اداره حفاظت از محيط‌زيست مربوط مي‌شود تماس بگيريد. شماره اين سامانه ۱۵۴۰ است. پس از تماس با اين سامانه گويا مي‌‌توانيد شكايت خود را در مدت‌زمان دو دقيقه و به شكل يك پيام صوتي انجام دهيد. پس از ثبت شكايت در سامانه تلفني مسئول سازمان حفاظت از محيط‌زيست به شكايت شما رسيدگي مي‌كنند. و اقدامات لازم را انجام مي‌دهند. البته شما مي‌توانيد به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي حضوراً مراجعه كنيد. سپس شكوائيه خود را تنظيم و به مسئول مربوطه در دفاتر مذكور تحويل نماييد. در اين صورت بايد هزينه خدمات دفتر و هزينه دادرسي پرداخت نماييد.

در حالت ديگر اگر از شما سروصدايي ايجادشده به علت ساخت‌وسازهاي شهري شكايت داريد. مي‌توانيد با شماره‌هاي ۱۳۷ يا ۱۸۸۸ تماس برقرار نماييد. و شكايت خود را ثبت كنيد. يا اينكه به صورت حضوري به شهرداري مراجعه كنيد. و نسبت به آلودگي صوتي هنگام ساختمان‌سازي شكايت و درخواست رسيدگي نماييد.

شكايت از آلودگي صوتي همسايه‌ها

همچنين در مواردي كه شما نسبت به همسايه خود در آپارتمان و ايجاد آلودگي صوتي توسط همسايه در آپارتمان و مشاعات شكايت داريد. در گام اول بهتر است به مدير ساختمان مراجعه نموده تا به ايشان تذكر دهد. و يا اظهارنامه‌اي را براي همسايه مزاحم ارسال نماييد تا متوجه نارضايتي شما شوند. اگر همسايه به تذكرات شما توجه نكرد مي‌توانيد از اهالي ساختمان استشهادي تهيه نماييد.

و در صورت امكان تأثير مأمور كلانتري نسبت به مزاحمت و ايجاد سروصداي همسايه خود صورت‌جلسه تهيه كنيد. آنگاه شكوائيه تنظيم نماييد. و به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي مراجعه و سپس شكايت‌نامه خود را به مرجع صالح ارسال نماييد. توجه كنيد كه براي ثبت شكايت‌نامه خود ابتدا بايد در سامانه ثنا حساب كاربري بسازيد. جهت ايجاد حساب كاربري در سامانه ثنا مي‌توانيد. به دفاتر خدمات الكترونيك قضايي مراجعه كنيد. و يا در سايت adliran.ir اقدام به ايجاد حساب كاربري ثنا نماييد‌‌.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

جرم آلودگي صوتي چيست ؟

جرم آلودگي صوتي به معني ايجاد هر نوع صدا و ارتعاش بيش‌ازحد مجاز و همچنين پخش و انتشار آن صدا مي‌باشد. و هر عملي كه موجب ايجاد آلودگي صوتي شود ممنوع و جرم است.

انواع مجازات آلودگي صوتي چيست ؟

مجازات آلودگي صوتي را به دو قسمت مجازات آلودگي صوتي در هواي آزاد و مجازات آلودگي صوتي در آپارتمان‌ها تقسيم مي‌كنيم. كه شامل مجازات‌هاي جزاي نقدي و در شرايطي حبس يا شلاق خواهد بود.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۴۴:۳۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی