vakiel
ارائه خدمات حقوقي

حكم كتك زدن همسر چيست؟ متأسفانه همچنان در جامعه امروز گاهي شاهد اين هستيم كه در يك خانواده زن توسط شوهرش مورد آزار و ضرب و شتم قرار مي‌گيرد. در راهروهاي دادگاه‌هاي خانواده با بسياري از اين موارد مواجه مي‌شويد كه خانم‌هايي در تلاش براي شكايت از شوهر خود به دليل ضرب و شتم آن‌ها هستند. و عده‌اي نيز به سبب ضرب و شتم شوهر به دنبال تقاضاي طلاق هستند. در ادامه اين مطلب به حكم كتك زدن همسر و مجازات قانوني آن مي‌پردازيم.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: حكم كتك زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر

 

حكم كتك زدن همسر توسط شوهر چيست ؟

ضرب و شتم زن توسط شوهر يك اقدام ناپسند ازنظر اخلاق و اجتماع به حساب مي‌آيد. به اين اقدام در اصطلاح خشونت خانگي مي‌گويند. كه قانون آن را جرم انگاري كرده و براي اين عمل ناپسند مجازات تعيين نموده است. اگر مردي به‌عمد همسر خود را مورد ضرب‌وجرح قرار دهد.و يا با الفاظ ناپسند و زشت به همسر خود توهين نمايد. با توجه به ميزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهي به پرداخت ديه و خسارت و گاهي نيز به زندان و شلاق محكوم مي‌شود.

از طرفي زن مي‌تواند با استناد به ضرب و شتم خود از جانب شوهر درخواست طلاق نمايد. بنابراين ضرب و شتم زن را مي‌توانيم از مواردي اعلام كنيم كه ممكن است منجر به صدور حكم طلاق شود. البته بايد ادله اثبات كافي باشد. در خصوص ساير مجازات‌هاي مربوط به ضرب و شتم بايد گفت. قانون‌گذار براي ضرب و شتم زن توسط شوهر ماده قانوني مجزايي را تعيين نكرده است. بلكه طبق قانون مجازات اسلامي همان مجازاتي كه براي جرم ضرب و شتم اجرا مي‌شود كه شامل حبس، قصاص و ديه است. با نظر قاضي و بر اساس ميزان عمل در دعاوي ضرب و شتم همسر نيز اجرا مي‌گردد.

مقصود از واژه‌ها ضرب، جرح و شتم

ضرب به اين معني است كه عمل انجام‌شده موجب ايجاد ورم و كبودي بدون بروز خونريزي بر روي بدن شود. و مقصود از جرح عملي است كه به موجب آن بافت‌هاي بدن ازهم‌گسسته شود. بنابراين جرح به ايجاد پارگي و بريدگي در بدن مي‌گويند. مصاديق ديگر جرح شامل قطع عضو و استخوان شكسته مي‌شود.

مقصود از واژه شتم نيز دشنام و استفاده از الفاظ زشت و ناپسند براي توهين مي‌باشد. توهين و فحاشي نيز به عنوان يكي از انواع اعمال خشونت‌آميز جرم محسوب و مجازات دارد. گاهي ممكن است آثار ضرب‌وجرح بهبود يابد. اما آثار تحقير و توهين و آسيب‌هاي رواني تا سال‌ها باقي بماند. بنابراين فحاشي و توهين از طرف شوهر به زن نيز جرم است.

نحوه شكايت ضرب و شتم از شوهر

گام اول براي شكايت از شوهر با عنوان ضرب و شتم، ثبت شكايت عليه شوهر در كلانتري يا دادسرا است. براي ثبت شكايت در هر ساعت از شبانه‌روز پيش از آنكه آثار جراحت از بين برود مي‌توانيد به كلانتري مراجعه كنيد. مدارك خود شامل مدارك هويتي يعني شناسنامه يا كارت ملي، شهادت شهود، صورت‌جلسه نيروي انتظامي، گزارش پزشكي و .. را مهيا كنيد.

پس از تكميل پرونده، به دادگاه ارجاع مي‌شود. و بعد از آن زن بايد براي معاينات لازم به پزشكي قانوني مراجعه نمايد. سپس با صدور نظر پزشكي قانوني، پرونده شكايت به دادسرا ارسال مي‌گردد. در اين مرحله احضاريه به طور مجزا براي هر دو طرف يعني زوج و زوجه ارسال مي‌شود. در صورتي كه مرد اقرار نكند با حكم قاضي زن براي تعيين ميزان جراحت به پزشكي قانوني ارجاع مي‌شود. و بعد قاضي با توجه به نظر پزشكي قانوني حكم را ي نهايي را صادر مي‌كند.

توصيه ما به شما اين است كه در صورتي كه حتي براي بار اول توسط شوهر خود مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتيد. در سريع‌ترين زمان ممكن به پزشكي قانوني مراجعه نماييد. و اين رخداد را ثبت كنيد. تا در صورت تكرار عمل بتوانيد از اين مدرك براي اثبات ضرب‌وجرح استفاده كنيد.

كتك زدن همسر | چگونگي اثبات ضرب و شتم زن توسط شوهر

تصور مي‌شود براي اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر حتماً بايد از شهادت شهود استفاده كرد. البته شهادت شهود يكي از روش‌هاي اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر است. اما در صورت عدم وجود شاهد روش‌هاي ديگري نيز براي اثبات عمل ضرب‌وجرح زن توسط شوهر وجود دارد. جهت اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر مي‌توانيد از موارد زير استفاده كنيد.

اول؛ اقرار يا اعتراف خود شوهر نزد قاضي يا مأمور كلانتري به عملي كه انجام داده است.

دوم؛ شهادت شهود مثل شهادت فرزندان، همسايه‌ها، خدمتكار و يا هركس كه شاهد ضرب‌وجرح زن توسط شوهرش بوده است.

سوم؛ علم قاضي كه با توجه به شرايط پرونده و استنباط خود از مدارك ارائه‌شده به ضرب‌وجرح زن توسط شوهر رأي مي‌دهد.

چهارم؛ اماره به برخي مدارك مثل صدا و تصوير ضبط‌شده مي‌گويند. بنابراين ضبط فيلم با دوربين مثل موبايل مدرك خوبي براي اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر است.

پنجم؛ قسم كه در شرايط ويژه و مخصوصي به كار مي‌آيد. در برخي پرونده‌ها و با وجود شرايط خاص قاضي از طرفين مي‌خواهد. كه در محضر دادگاه به انجام يا عدم انجام عمل ضرب‌وجرح قسم ياد كنند.

ضرب و شتم، جرم قابل گذشت

مقصود از جرم قابل گذشت اين است كه در صورت عدم وجود شكايت خصوصي، يا به عبارتي رضايت شاكي، متهم به خودي خود رفع اتهام مي‌شود. و پيگير جرم و مجازات او توسط دادگاه ديگر انجام نمي‌گيرد. ضرب و شتم نيز از جرائم قابل گذشت است. به عبارتي يعني در صورتي كه زن از شكايت خود صرف نظر كند. پرونده شكايت وي مختومه مي‌شود و ديگر زوج مجازات نخواهد شد. چرا كه با رضايت زن، از شوهر رفع اتهام مي‌شود و ديگر به عنوان مجرم تلقي نمي‌گردد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

حكم ضرب و شتم زن توسط شوهر چيست ؟

با توجه به ميزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهي به پرداخت ديه و خسارت و گاهي نيز به زندان و شلاق محكوم مي‌شود.

مدارك لازم جهت ثبت شكايت ضرب و شتم توسط شوهر چيست ؟

مدارك لازم شامل مدارك هويتي يعني شناسنامه يا كارت ملي، شهادت شهود، صورت‌جلسه نيروي انتظامي، گزارش پزشكي و .. مي‌شود.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۴۰:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی