vakiel
ارائه خدمات حقوقي

عيدي كارگران چيست؟ در قانون ايران قواعد و مقررات براي روابط كارگران و كارفرمايان در قانون كار بيان‌شده است. قواعد مهمي در قانون كار در خصوص رابطه ميان كارگر و كارفرما وجود دارد. يكي از اين قواعد مهم، كه در جهت حمايت از كارگران تصويب شد. قانون مربوط به عيدي‌كارگرها و تعيين ميزان آن است. در قانون كار كارفرمايان وظيفه دارند. هرسال پيش از عيد نوروز به ميزان معيني به كارگران خود عيدي بپردازند. در ادامه اين مطلب قصد داريم به مسئله عيدي كارگران به طور مفصل بپردازيم. 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع: عيدي كارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداكثر مبلغ عيدي كارگر

عيدي كارگران در قانون كار

قانون كار در ايران جهت تعيين قواعد و مقررات روابط ميان كارگران و كارفرمايان تصويب و اجرا مي‌شود. يكي از مقررات مهم تعيين‌شده در قانون كار كه در جهت حمايت از كارگران تصويب شد. قانون پرداخت عيدي به كارگران توسط كارفرمايان است. بر اساس اين قانون كارفرمايان موظف هستند هرسال پيش از عيد نوروز به ميزان معين‌شده به كارگران خود عيدي پرداخت كنند.

البته زمان پرداخت عيدي‌كارگران بر اساس قانون، هرساله در اواسط ماه اسفند است. لذا با اين توصيف كارگران هرسال تنها يك‌بار مي‌توانند عيدي دريافت نمايند.تمامي كارگراني كه مشمول قانون كار مي‌شوند مستحق دريافت اين عيدي هستند. و مي‌توانند از كارفرمايان خود اين عيدي را مطالبه نمايند. به اين ترتيب همه كارفرمايان موظف به پرداخت مبلغ عيدي هستند.

مبلغ عيدي كارگران چه قدر است ؟

قبل‌تر اشاره كرديم كه بر اساس قانون كار و براي حمايت از حقوق كارگران، هرساله كارفرمايان موظف به پرداخت عيدي به كارگران خود هستند. زمان پرداخت عيدي به كارگران بر اساس قانون پيش از عيد نوروز و در اواسط ماه اسفند مي‌باشد. اما پرسش اين است كه ميزان و مبلغ عيدي سالانه‌ي كارگران چه قدر است؟ آيا مقدار اين عيدي در قانون تعيين‌شده است؟

در پاسخ به اين سوا بايد بگوييم كه بر اساس قانون كار، ميزان عيدي هر كارگر مطابق با دستمزد شصت روز كار او است. همچنين ممكن است در شرايطي مبلغ عيدي‌كارگران، مطابق با دستمزد نود روز كار، كارگر باشد. البته توجه داشته باشيد كه مبلغ دستمزد روزانه و ماهانه كارگران هرسال و بر اساس نرخ تورم تغيير مي‌كند.

هرسال قانون‌گذار و افراد مسئول طي برگزاري يك نشست با توجه به شرايط و تورم سالانه ميزان دستمزد كارگران را تصويب مي‌كنند. در حال حاضر حداقل دستمزد كارگران در سال 1402 روزانه در حدود 176 هزار تومان است.

قواعد مهم مربوط به مبلغ عيدي كارگران

در خصوص تعيين مبلغ عيدي كارگران دو قاعده مهم وجود دارد. اين دو قاعده عبارت‌اند از:

اول؛ اگر تعداد روزهايي كه كارگر در خدمت كارفرما مشغول به كار است. كمتر از يك سال باشد. در اين صورت كارفرما بايد مطابق با روزهايي كه كارگر، كار كرده است به او عيدي بپردازد.

دوم؛ با وجود اين‌كه حداكثر ميزان عيدي‌براي كارگران در قانون معادل با دستمزد 90 روز كاري است. اما در صورتي كه كارفرما بخواهد ميزان بيشتري به عنوان عيدي‌به كارگر دهد از نظر قانوني ايرادي ندارد.

محاسبه مبلغ عيدي كارگران

در مطلب بالا گفتيم كه ميزان عيدي كارگران معادل با دستمزد شصت روز كار ايشان و يا در برخي موارد معادل با دستمزد نود روز كار، كارگران مي‌شود. بنابراين براي محاسبه عيدي‌سالانه كارگران بايد دستمزد روزانه كارگر را در شصت يا نود ضرب كنيم.

به عنوان مثال اگر دستمزد كارگر روزانه شصت هزار تومان باشد. در اين صورت معادل شصت روز كاري يعني سه ميليون و ششصد هراز تومان و يا در برخي موارد معادل نود روز كاري يعني پنج ميليون و چهارصد هزار تومان بايد از كارفرماي خود عيدي دريافت نمايد.

حال با توجه به اين‌كه هرسال دستمزد كارگران به صورت قانوني تغيير مي‌كند. و در سال 1402 مبلغ دستمزد كارگران به روزي حدود 176 هزار تومان رسيد. همچنين با اين توصيف كه مبلغ عيدي كارگران مطابق دستمزد شصت روز كار ايشان و در برخي موارد نود روز كاري ايشان است.

با ضرب 176 هزار تومان در شصت و در نود درمي‌يابيم. كه حداقل ميزان عيدي‌كارگران در سال 1402، عبارت از ده ميليون و پانصد و شصت هزار تومان است. همچنين حداكثر ميزان عيدي‌برابر با پانزده ميليون و هشتصد و چهل هزار تومان است.

عدم پرداخت عيدي كارگر توسط كارفرما

گاهي ممكن است برخي از كارفرمايان از پرداخت عيدي كارگران امتناع ورزند. در اين صورت كارگران براي احقاق حق خود چه اقدامي مي‌توانند بكند؟ كارگران در چنين شرايطي براي دريافت حق قانوني خود و عيدي سالانه مي‌توانند. به شوراي حل اختلاف و يا به اداره كار مراجعه نمايند. و سپس عيدي‌خود را در اين مراجع مطالبه نمايند.

همان‌طور كه قبلاً اشاره كرديم پرداخت عيدي به كارگر توسط كارفرما در قانون كار ذكرشده است. لذا كارگر موظف است كه عيدي كارگر خود را بپردازد. و در صورت عدم پرداخت عيدي به كارگران، مرجع قضايي كارفرما را موظف به پرداخت عيدي‌به كارگران مي‌نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عيدي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عيديدر پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

ميزان مبلغ عيدي كارگران بر اساس قانون كار چه قدر است ؟

بر اساس قانون كار، ميزان عيدي هر كارگر مطابق با دستمزد شصت روز كار او است. همچنين ممكن است در شرايطي مبلغ عيدي كارگران، مطابق با دستمزد نود روز كار، كارگر باشد.

در صورت عدم پرداخت عيدي توسط كارفرما چه مي‌توان كرد ؟

در چنين شرايطي براي دريافت حق قانوني خود و عيدي سالانه مي‌توانند. به شوراي حل اختلاف و يا به اداره كار مراجعه نمايند. و سپس عيدي خود را در اين مراجع مطالبه نمايند.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۳۴:۰۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی