vakiel
ارائه خدمات حقوقي

انسان وقتي سخن ‌‌مي‌گويد هر كلاميكه از دهانش خارج ‌‌مي‌شود مانند تيري است كه از كمان رها ‌‌مي‌شود از جهت آنكه اثر خود را ‌‌مي‌گذارد و غير قابل بازگشت است‌‌. قطعا در تمام امور كلام داراي نقش كليدي و مهمي است از جمله در امور حقوقي و دعاوي. تاثير كلام در اين امور تا حدي است كه حتي يكي از ادله‌ اثبات دعوا شهادت و سخن شاهداني است كه از جريان واقعه مطلع بوده‌اند. اما گاهي پيش ‌‌مي‌آيد كه شاهد حرفي را ‌‌مي‌زند اما از گفته و شهادتي كه داده باز‌‌مي‌گردد. در اين مطلب ‌‌مي‌خواهيم رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پيامدهاي آن را بررسي نماييم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

شهادت شهود در دادگاه

يكي از ادله ذكر شده در قانون شهادت ‌‌مي‌باشد‌‌. شهادت به معناي نقل حادثه‌‌‌‌اي است كه رخ داده و شاهد آن را با حواس پنج گانه خود دريافته است‌‌. مانند اينكه شخص ديده باشد كه آقاي الف مبلغ 20 ميليون تومان را به آقاي ب قرض داده است.

شهادت شهود داراي اهميت زيادي است چرا كه در بسياري از دعاوي تنها ادله‌‌‌ اثبات شهادتي است كه مطرح ‌‌مي‌شود و قاضي بر آن اساس راي صادر ‌‌مي‌كند.

رجوع شاهد از شهادت

رجوع در لغت به معني بازگشتن و برگشت است‌‌. رجوع از شهادت به معناي آن است كه شاهد در دادگاه حاضر گردد و شهادت بدهد. اما بعدا بخشي يا تمام آنچه را كه گفته است رد كند و از گفته‌‌‌ خود برگردد. به طوري كه به دادگاه بگويد كه شهادت دروغ داده است. اين دروغگويي ممكن است از روي اشتباه و خطا باشد يا اينكه از روي تعمد دروغ گفته باشد.

اگر فرد از روي عمد دروغ گفته باشد ‌‌مي‌شود شهادت دروغ‌‌. اما اگر از روي اشتباه و سهوا شهادت دروغ داده باشند و بعدا خود متوجه شود به معناي رجوع از شهادت است. اين دو مورد هر كدام حكم متفاوتي دارند‌‌.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه قبل از صدور حكم و پيامدهاي آن

شاهد در هر مرحله از رسيدگي ‌‌مي‌تواند از شهادت خود برگردد. در صورتي كه در طول جلسات رسيدگي و قبل از اينكه قاضي بخواهد حكم صادر نمايد شاهد به هر نحو متوجه شود كه شهادت او اشتباه بوده و اين موضوع را به دادگاه اطلاع دهد در اين صورت به شهادت ترتيب اثر داده ‌‌نمي‌شود.

به طور مثال آقاي الف در دادگاه حاضر ‌‌مي‌شود و شهادت ‌‌مي‌دهد كه آقاي ب همسرش را طلاق داده است. اما بعد از مدتي متوجه ‌‌مي‌شود كه در اين مورد اشتباه ‌‌مي‌كرده است‌‌. پس نزد قاضي از شهادت خود باز‌‌مي‌گردد و به قاضي ‌‌مي‌گويد كه در مورد طلاق آقاي ب اشتباه كردم و شهادت خود را پس ‌‌مي‌گيرم. در اين صورت ديگر اين شهادت تاثيري در راي دادگاه ندارد.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه بعد از صدور حكم و پيامدهاي آن

در ماده‌‌‌ 1319 قانون مدني به موضوع رجوع از شهادت پرداخته است‌‌. بر اين اساس شهادتي كه از آن رجوع شود براي دادگاه معتبر نيست‌‌. در نتيجه اگر هم حكمي بر مبناي اين شهادت صادر شده باشد اين حكم قابل تجديد نظر است‌‌. در اين صورت اگر شاهد از شهادت خود رجوع كند شخص ‌‌مي‌تواند از دادگاه تجديد نظر بخواهد كه راي صادر شده در دادگاه بدوي را بررسي كند. در مرحله‌‌‌ بررسي مجدد مسئله شهادت بي‌‌‌اثر خواهد بود.

به طور مثال آقاي الف در مورد اينكه مبلغ بيست ميليون تومان به آقاي ب هبه شده است شهادت ‌‌مي‌دهد و بر اين اساس راي صادر ‌‌مي‌گردد. سپس آقاي الف مطرح ‌‌مي‌كند كه شهادت او اشتباه بوده‌‌ است. شخص متضرر ‌‌مي‌تواند درخواست تجديد نظر در مورد راي صادره را بدهد و ديگر به اين شهادت ترتيب اثر داده ‌‌نمي‌شود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پيامدهاي آن ‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص رجوع شاهد از شهادت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون رجوع شاهد از شهادت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

رجوع از شهادت به چه معناست ؟

منظور از رجوع كردن اين است كه شاهد به قاضي اعلام كند كه شهادت او اشتباه بوده و خود شاهد بگويد كه شهادت غلط داده‌‌ كه اين امر در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

اثر رجوع از شهادت چيست ؟

شهادت مطرح شده بي‌‌‌اثر ‌‌مي‌شود و ‌‌مي‌توان درخواست تجديد نظر از حكم را داد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

تا چه زمان ‌‌مي‌توان از شهادت رجوع كرد ؟

در هر مرحله شاهد ‌‌مي‌تواند از شهادتي كه داده رجوع كند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۴۴:۰۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی