vakiel
ارائه خدمات حقوقي

نصف شدن مهريه تحت چه شرايطي رخ مي دهد؟ قانون مرد و زن را در هنگام عقد نكاح موظف مي‌داند كه وظايف خود را به درستي انجام دهند. براي مثال زن موظف مي‌شود كه از همسر خود تمكين كند و در برقراري رابطه جنسي كوتاهي به عمل نياورد و مرد نيز موظف است كه نفقه و مهريه زن را به طور كامل به او پرداخت كند. در ادامه قصد داريم توضيحاتي را در رابطه با مهريه و نصف شدن مبلغ آن خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: نصف مهريه | موارد تنصيف مهريه – در چه صورت مهريه نصف مي‌شود – كم شدن مهر

مهريه چيست و ميزان آن چقدر است ؟

مهريه يكي از حقوقي است كه حين عقد به زن تعلق گرفته و قانونگذار مرد را موظف به پرداخت آن مي‌داند. ميزان مهريه با توجه به توافق طرفين معين مي‌شود و مبلغ آن هر چقدر كه باشد مرد مي‌بايست آن را پرداخت كند.

موارد نصف شدن مهريه

مطابق قانون مهر‌يه حق زن است و مي‌تواند تمام آن را مطالبه كند اما در برخي موارد مهر‌يه زن نصف مي‌شود و قانون زن را مستحق دريافت نصف مهر‌يه مي‌داند. مواردي كه باعث نصف شدن مهر‌يه مي‌شوند در زير شرح داده شده‌اند.

طلاق قبل از وقوع رابطه زناشويي

مطابق ماده ۱۰۹۲ قانون مدني چنانچه مرد و زن قبل از وقوع رابطه زناشويي براي طلاق اقدام نمايند مهريه زن نصف خواهد شد و مرد مي‌بايست نصف مهريه را به او پرداخت كند. حتي اگر مرد از قبل مهر‌يه را به طور كامل پرداخت كرده باشد قانون زن را مكلف مي‌كند كه نصف مهر‌يه را به او بازگرداند.

بذل مدت زمان صيغه قبل از نزديكي | نصف شدن مهريه

مطابق ماده ۱۰۹۷ قانون مدني چنانچه مرد در عقد موقت تمام مدت زمان صيغه را به زن ببخشد و رابطه زناشويي نيز صورت نگرفته باشد مهريه زن نصف خواهد شد.

فسخ نكاح به علت ناتواني جنسي از طرف مرد

مطابق ماده ۱۱۰۱ قانون مدني چنانچه زن پس از عقد نكاح مطلع شود كه همسرش در برقراري رابطه جنسي (حتي يكبار) ناتوان است و بخواهد كه نكاح خود را فسخ كند مهريه او نيز نصف خواهد شد چراكه در اين مورد نيز نزديكي رخ نداده است.

آيا ناشزه بودن زن مي‌تواند مهريه او را نصف كند ؟

در صورتي كه زن به هر دليلي از شوهر خود تمكين نكند و ناشزه باشد مرد نمي‌تواند به خاطر اين مسئله نصف مهر‌يه را به زن بپردازد و موظف است كه تمام مهر‌يه را به زن پرداخت نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط تنصيف مهريه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شرايط تنصيف مهريه پاسخ دهند.

سوالات متداول

در صورت باكره بودن زن مهر‌يه او نصف مي‌شود ؟

بله، در صورتي كه بعد از عقد زوجه بكارت داشته باشد، فارغ از مدت زمان عقد مهر‌يه نصف مي‌شود.

ناشزه بودن زن مي‌تواند مهر‌يه او را نصف كند ؟

خير ناشزه بودن زن نمي‌تواند مهر‌يه را نصف كند و مهر‌يه بايد به طور كامل پرداخت شود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نصف مهريه | موارد تنصيف مهريه – در چه صورت مهريه نصف مي‌شود – كم شدن مهر


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۱۵:۵۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

نصف شدن مهريه تحت چه شرايطي رخ مي دهد؟ قانون مرد و زن را در هنگام عقد نكاح موظف مي‌داند كه وظايف خود را به درستي انجام دهند. براي مثال زن موظف مي‌شود كه از همسر خود تمكين كند و در برقراري رابطه جنسي كوتاهي به عمل نياورد و مرد نيز موظف است كه نفقه و مهريه زن را به طور كامل به او پرداخت كند. در ادامه قصد داريم توضيحاتي را در رابطه با مهريه و نصف شدن مبلغ آن خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: نصف مهريه | موارد تنصيف مهريه – در چه صورت مهريه نصف مي‌شود – كم شدن مهر

مهريه چيست و ميزان آن چقدر است ؟

مهريه يكي از حقوقي است كه حين عقد به زن تعلق گرفته و قانونگذار مرد را موظف به پرداخت آن مي‌داند. ميزان مهريه با توجه به توافق طرفين معين مي‌شود و مبلغ آن هر چقدر كه باشد مرد مي‌بايست آن را پرداخت كند.

موارد نصف شدن مهريه

مطابق قانون مهر‌يه حق زن است و مي‌تواند تمام آن را مطالبه كند اما در برخي موارد مهر‌يه زن نصف مي‌شود و قانون زن را مستحق دريافت نصف مهر‌يه مي‌داند. مواردي كه باعث نصف شدن مهر‌يه مي‌شوند در زير شرح داده شده‌اند.

طلاق قبل از وقوع رابطه زناشويي

مطابق ماده ۱۰۹۲ قانون مدني چنانچه مرد و زن قبل از وقوع رابطه زناشويي براي طلاق اقدام نمايند مهريه زن نصف خواهد شد و مرد مي‌بايست نصف مهريه را به او پرداخت كند. حتي اگر مرد از قبل مهر‌يه را به طور كامل پرداخت كرده باشد قانون زن را مكلف مي‌كند كه نصف مهر‌يه را به او بازگرداند.

بذل مدت زمان صيغه قبل از نزديكي | نصف شدن مهريه

مطابق ماده ۱۰۹۷ قانون مدني چنانچه مرد در عقد موقت تمام مدت زمان صيغه را به زن ببخشد و رابطه زناشويي نيز صورت نگرفته باشد مهريه زن نصف خواهد شد.

فسخ نكاح به علت ناتواني جنسي از طرف مرد

مطابق ماده ۱۱۰۱ قانون مدني چنانچه زن پس از عقد نكاح مطلع شود كه همسرش در برقراري رابطه جنسي (حتي يكبار) ناتوان است و بخواهد كه نكاح خود را فسخ كند مهريه او نيز نصف خواهد شد چراكه در اين مورد نيز نزديكي رخ نداده است.

آيا ناشزه بودن زن مي‌تواند مهريه او را نصف كند ؟

در صورتي كه زن به هر دليلي از شوهر خود تمكين نكند و ناشزه باشد مرد نمي‌تواند به خاطر اين مسئله نصف مهر‌يه را به زن بپردازد و موظف است كه تمام مهر‌يه را به زن پرداخت نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط تنصيف مهريه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شرايط تنصيف مهريه پاسخ دهند.

سوالات متداول

در صورت باكره بودن زن مهر‌يه او نصف مي‌شود ؟

بله، در صورتي كه بعد از عقد زوجه بكارت داشته باشد، فارغ از مدت زمان عقد مهر‌يه نصف مي‌شود.

ناشزه بودن زن مي‌تواند مهر‌يه او را نصف كند ؟

خير ناشزه بودن زن نمي‌تواند مهر‌يه را نصف كند و مهر‌يه بايد به طور كامل پرداخت شود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نصف مهريه | موارد تنصيف مهريه – در چه صورت مهريه نصف مي‌شود – كم شدن مهر


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۱۵:۵۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

ممانعت از ملاقات فرزند چه حكمي دارد؟ پس از طلاق به انتخاب دادگاه يكي از والدين حضانت فرزند را بر عهده ‌‌‌مي‌گيرد. او وظيفه دارد كه نياز‌‌‌‌هاي فرزندش را برطرف نموده و از او مراقبت نمايد. اما در بعضي موارد ديده شده كه والد ‌‌‌سرپرست مشكلاتي را براي والد ديگر به وجود ‌‌‌مي‌آورد كه فقط از طريق قانون قابل حل خواهند بود. در ادامه قصد داريم در مورد جلوگيري از ملاقات فرزند توضيحاتي را بيان كنيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: ممانعت از ملاقات فرزند | ضمانت اجراي جلوگيري از ديدار فرزند

‌‌‌ممانعت از ملاقات با فرزند توسط ‌‌‌سرپرست

وقتي شخصي عهده دار حضانت فرزند خود ‌‌‌مي‌شود وظيفه دارد كه از فرزند مراقبت نمايد و مانع از ديدار والد ديگر با فرزند نشود. طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدني والد ‌‌‌سرپرست ‌‌‌نمي‌تواند مانع ديدار والد ديگر با فرزندش شود. دادگاه در حين طلاق معين ‌‌‌مي‌كند كه در يك مدت زمان مشخص والد ديگر حق ديدار با فرزند را دارد و والد ‌‌‌سرپرست ‌‌‌نمي‌تواند از‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين مورد ممانعت كند.

براي مثال دادگاه معين ‌‌‌مي‌كند كه والد ديگر ‌‌‌مي‌تواند روز‌‌‌‌هاي آخر هفته فرزند خود را ملاقات كند و والد ‌‌‌سرپرست نيز موظف است كه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون را رعايت كند. طبق‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون فرد ‌‌‌سرپرست اجازه ندارد فرزند را براي زندگي به شهر ديگري ببرد. براي مثال اگر مادر فرزند را از اصفهان به شيراز ببرد ملاقات براي والد ديگر سخت ‌‌‌مي‌شود و‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين اجازه به او داده نخواهد شد كه فرزند را به شهر ديگر ببرد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين قانون براي فرزند دختر و پسر هيچ تفاوتي ندارد و در مورد هر دو قابل اجرا است.

ضمانت ممانعت از ملاقات فرزند

‌‌‌جلوگيري از ملا‌‌قات با فرزند باعث لطمه به فرزند ‌‌‌مي‌شود و براي او مشكلات روحي زيادي را به همراه خواهد داشت. به همين دليل قانونگذار مواردي را مطرح كرده است كه طبق آن‌ها فرد ‌‌‌سرپرست نتواند از ملاقات فرزند با والد ديگرش جلوگيري كند. ضمانت اجراي ‌‌‌ممانعت از ملا‌‌قات با فرزند به شرح زير ‌‌‌مي‌باشد:

نخست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اينكه اگر شخص ‌‌‌سرپرست از تكاليف خود مانند اجازه ملاقات دادن به والد ديگر سرباز زند دادگاه اقداماتي را انجام خواهد داد تا از‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين امر جلوگيري نمايد. چنانچه والد ‌‌‌سرپرست اجازه ملاقات با فرزند را به والد ديگر ندهد دادگاه حضانت را از او سلب نموده و يا بر اقدامات او مبني بر انجام تكاليفش نظارت ‌‌‌مي‌كند. براي مثال دادگاه نظارت ‌‌‌مي‌كند كه آيا والد ديگر توانسته در روز معين شده فرزندش را ملاقات كند يا نه و در صورتي كه نتوانسته باشد دادگاه حق حضانت را سلب ‌‌‌مي‌كند تا ملاقات با فرزند براي والد ديگر امكان پذير باشد.

آيا ‌‌‌جلوگيري و ممانعت از ملاقات با فرزند مجازات دارد ؟

در پاسخ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين پرسش بايد بگوييم خير قانونگذار براي‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين كار غيرقانوني مجازاتي را در نظر نگرفته است اما ممكن است ‌‌‌سرپرست در صورت شكايت والدي كه حق ملاقات از او سلب شده تا زمان اجراي حكم دادگاه بازداشت شود.

ممانعت از ملاقات با فرزند در صورت مصلحت او

در برخي موارد نيز ‌‌‌سرپرست طبق قانون ‌‌‌مي‌تواند مانع از ملاقات فرزند با والد ديگر شود. در برخي موارد ديده شده است كه والد ديگر در حين ملاقات به فرزند خود آسيب وارد نموده است و يا از او سوء استفاده كرده است كه در‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين صورت دادگاه تشخيص ‌‌‌مي‌دهد كه ملاقات والد ديگر به صلاح فرزند نيست و حق ملاقات از وي سلب ‌‌‌مي‌شود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص جلوگيري از ملاقات فرزند، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون جلوگيري از ملاقات فرزند پاسخ دهند.

سوالات متدوال

آيا ‌‌‌مي‌توان از ملاقات فرزند با‌ والد ديگر جلوگيري كرد ؟

خير مگر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اينكه ملاقات به مصلحت فرزند نباشد.

در صورت ‌‌‌جلوگيري از ملا‌‌قات با فرزند حضانت سلب ‌‌‌مي‌شود ؟

بله در صورت نظارت دادگاه و تكرار ‌‌‌جلوگيري از ملا‌‌قات با فرزند حضانت سلب ‌‌‌مي‌شود.

در صورت صلاح فرزند ‌‌‌مي‌توان از ملاقات جلوگيري كرد ؟

در صورتي كه دادگاه تشخيص دهد ملاقات والد ديگر براي فرزند زيان آور است ‌‌‌سرپرست ‌‌‌مي‌تواند از‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اين ديدار جلوگيري نمايد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ممانعت از ملاقات فرزند | ضمانت اجراي جلوگيري از ديدار فرزند


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۰۴:۳۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

طبق قانون كشور و شرع اسلام پس از انعقاد عقد ازدواج زن حقوق مشخصي مانند نفقه، مهريه و غيره دارد. شوهر متعهد است تا اين حقوق را به همسرش پرداخت نمايد. پرسش ما اين است كه اين حق‌وحقوق زن بعد از مرگ شوهرش، نيز به او تعلق مي‌گيرد؟ و اصلاً پس از مرگ همسر زن چه حقوقي دارد؟ در ادامه اين مطلب قصد داريم به موضوع، حق‌وحقوق زن بعد از مرگ شوهر بپردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: حقوق زن بعد از مرگ شوهر | نفقه زن پس از فوت شوهر

حقوق زن بعد از مرگ شوهر

زن در زندگي مشترك يك سري حق‌وحقوق مالي و غيرمالي دارد. كه مرد موظف به پرداخت و رعايت آن‌ها در زمان حياتش مي‌باشد. حق‌و حقوق مالي پس از فوت شوهر نيز به زن تعلق خواهد گرفت. و پرداخت اين حقوق مالي به زن از محل اموال به‌جامانده از شوهر متوفي انجام مي‌گيرد. برخي از اين حقوق شامل، مهريه، نفقه، اجرت‌المثل، سهم زن از مستمري شوهر و … مي‌شود.

سهم‌الارث زن پس از مرگ شوهر

هنگامي كه شخصي فوت كند بر اساس قانون انحصار وراثت اموال وي ميان وارثان قانوني تقسيم مي‌شود. وارثان متوفي داراي دسته‌ها و طبقه‌بندي‌هاي مختلف است. اما يكي از وارثان هميشگي فرد فوت‌شده همسر دائم وي مي‌باشد. بنابراين زماني كه مردي فوت كند همسر او از اموال به‌جامانده است ارث خواهد برد.

ميزان سهم‌الارث زن از اموال متوفي بعد از فوت شوهرش بر اساس قانون مشخص شده‌است. سهم زن در صورت وجود فرزند متوفي يك‌هشتم از اموال متوفي مي‌باشد. و در صورت عدم وجود فرزند متوفي، سهم زن يك‌چهارم از اموال مي‌باشد.

مهريه زن پس از فوت شوهر

يكي از مهم‌ترين حقوق زن در هنگام ازدواج مهريه مي‌باشد. زماني كه عقد ازدواج اتفاق بيفتد به اين معني است كه شوهر به صورت قانوني پرداخت مهريه را پذيرفت. و زن از لحظه اجراي عقد، مالك تمام مهريه خواهد بود. بنابراين زوجه مي‌تواند در هرزماني كه مهريه خود را از شوهرش طلب كند. حال پرسش اين است كه آيا بعد از فوت شوهر بازهم زن مي‌تواند مهريه‌اش را مطالبه نمايد؟

پاسخ اين است كه بله، بعد از فوت شوهر نيز مطالبه مهريه امكان‌پذير است. براي دريافت قانوني مهريه از اموال شوهر متوفي تنها سند ازدواج رسمي موردنياز مي‌باشد.

نفقه زن پس از مرگ شوهر

نفقه يكي از حقوقي است كه زن در زندگي مشترك دارد. و مرد بايد به همسرش در طول زندگي مشترك نفقه بپردازد. پس از فوت شوهر در صورتي كه باوجود تمكين زن مرد نفقه به وي پرداخت نكرده باشد. زن حق مطالبه نفقه خود را بعد از فوت شوهرش از اموال وي خواهد. زن براي دريافت نفقه خود پس از فوت شوهرش با ارائه دادخواست به دادگاه مي‌تواند اقدام نماييد.

نكته ديگر در مورد نفقه زن پس از فوت شوهر، پرداخت نفقه زوجه در مدت عده وفات شوهر مي‌باشد. پس از فوت زوج، زوجه بايد به مدت چهار ماه و ده روز عده وفات همسرش را نگه دارد. به اين معني كه در اين مدت با شخص ديگري ازدواج نكند.

هزينه‌هاي زن در مدت عده نيز از محل اموال به‌جامانده از شوهر قابل دريافت است. بنابراين مطابق قانون مدني زن حق مطالبه نفقه خود را در مدت عده وفات از اموال متوفي خواهد داشت. پس از اتمام زمان عده، حق مطالبه نفقه زن نيز پايان مي‌يابد.

اجرت‌المثل زن پس از فوت شوهر

اجرت‌المثل يكي ديگر از حقوق مالي زنان در زندگي مشترك مي‌باشد. اين حق زماني به زوجه تعلق مي‌گيرد كه مواردي نظير آشپزي نظافت و رسيدگي به منزل در طول زندگي مشترك توسط زوجه انجام گرفته‌باشد. بنابراين زن با انجام اين اعمال به صورت قانوني و شرعي حق دريافت اجرت از همسرش را خواهد داشت.

حال اگر شوهر فوت كند زوجه مي‌تواند اجرت‌المثل را از اموال به‌جامانده از شوهر طلب كند. البته بايد درخواست مطالبه اجرت‌المثل را به دادگاه ارائه نموده و شرايط درخواست خود را به قاضي ثابت نمايد‌. با اثبات شرايط، دادگاه با توجه به سال‌هاي زندگي مشترك مبلغي را به عنوان اجرت‌المثل از اموال به‌جامانده متوفي به زوجه پرداخت مي‌نمايد.

سهم زن از حقوق ماهيانه بعد از مرگ شوهر

مطابق قوانين تأمين اجتماعي به جهت حمايت از اعضاي خانواده متوفي، حقوق ماهيانه فرد فوت‌شده قطع نمي‌گردد. بلكه اين حقوق از طرف تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري به وارثين متوفي پرداخت خواهد شد.

يكي از وارثان متوفي همسر دائم وي مي‌باشد. طبق قانون تأمين اجتماعي زن تا زماني كه همسر ديگري اختيار نكند. از بازماندگان واجد شرايطي مي‌باشد. كه استحقاق دريافت حقوق ماهيانه شوهر فوت‌شده‌اش را دارد. با اين توصيف زن براي دريافت حقوق شوهر بايد دو شرط همسر دائمي و عدم ازدواج مجدد، را دارا باشد.

البته بر اساس قانون استخدام كشوري و قانون حمايت از خانواده شرط عدم ازدواج مجدد زن حذف شده‌است. و زن در هر صورت حق دريافت حقوق شوهر متوفي را خواهد داشت.

همچنين بر اساس قانون انحصار وراثت و ماده ۸۷ قانون استخدام كشوري مستمري متوفي به صورت مساوي در ميان وراث او تقسيم مي‌گردد. بنابراين سهم زن از مستمري شوهر متوفي با ساير وارثان برابر مي‌باشد.

حقوق زن براي نگهداري از فرزند بعد از مرگ شوهر

بر اساس قانون حضانت فرزندان بر عهده پدران و مادران آن‌ها مي‌باشد. و بدون دليل قانوني و منطقي امكان سلب حضانت از والدين وجود ندارد. در صورت فوت پدر وظيفه نگهداري از فرزندان به صورت قانوني بر عهده مادر مي‌باشد. ماده ۱۱۷۱ قانون مدني مي‌گويد: «در صورت فوت پدر يا مادر، حضانت فرزند با والد در قيد حيات مي‌باشد.»
تنها در صورتي مي‌توانيم حق حضانت فرزند را از مادر بگيريم كه مادر دچار مشكلات اخلاقي يا رواني بشود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سؤالات متداول

حقوق زن پس از فوت شوهرش چيست ؟

برخي از اين حقوق شامل، مهريه، نفقه، اجرت‌المثل، سهم زن از مستمري شوهر و … مي‌شود.

حقوق مالي زن پس از فوت شوهر چگونه پرداخت مي‌شود ؟

پرداخت اين حقوق مالي به زن از محل اموال به‌جامانده از شوهر متوفي انجام مي‌گيرد.

آيا حضانت فرزندان پس از فوت شوهر به زن مي‌رسد ؟

بله، طبق قانون مدني كشور ايران حضانت فرزندان پس از فوت يكي از والدين به والد در قيد حيات تعلق مي‌گيرد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حقوق زن بعد از مرگ شوهر | نفقه زن پس از فوت شوهر


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۴۵:۰۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

در هنگام عقد نكاح زن و شوهر با يكديگر به توافق ‌مي‌رسند تا مبلغي را به عنوان مهريه در عقدنامه ذكر نمايند‌‌. مرد موظف ‌مي‌شود كه بعد از عقد نكاح هرگاه كه زن مهريه‌‌اش را مطالبه نمايد آن را به وي‌‌ پرداخت كند‌. اما در برخي موارد كه به هر دليلي‌‌ مهريه تعيين نشده باشد دادگاه زن را مستحق دريافت مهرالمثل ‌مي‌داند‌‌. در ادامه قصد داريم در مورد ‌‌‌‌مهرالمثل زن و تعيين آن توضيحاتي را ارائه نماييم‌، با ما همراه باشيد‌. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد قانون مهريه كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: مهر المثل | تعريف مهرالمثل زن – موارد تعلق – نحوه تعيين مقدار آن

مهر المثل چيست ؟

در حين عقد نكاح دائم ‌مي‌بايست مهريه تعيين شود اما اگر مهريه تعيين نشده باشد نيز عقد صحيح خواهد بود و معين كردن آن الزا‌مي نيست‌‌. در مواردي كه مهريه تعيين نشده باشد و زوجين تصميم به جدايي و طلاق بگيرند زن مستحق دريافت ‌‌مهر‌المثل ‌مي‌شود‌‌. ‌‌مهر‌المثل حقي است كه دادگاه براي زن تعيين ‌مي‌كند و مرد موظف است كه آن را به طور كامل پرداخت نمايد‌.

در چه مواردي به زن مهر المثل تعلق ‌مي‌گيرد ؟

در اكثر مواردي كه مهريه تعيين نشده باشد به زن ‌‌مهر‌المثل تعلق خواهد گرفت و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود‌‌. مواردي كه در آن‌‌‌ها ‌‌مهر‌المثل به زن‌‌ تعلق ‌مي‌گيرند به شرح زير ‌مي‌باشند:

تعيين نكردن مهريه

چنانچه زن و مرد در حين عقد نكاح اقدام به تعيين مهريه نكرده باشند و رابطه زناشويي نيز اتفاق افتاده باشد زن مستحق دريافت ‌‌مهر‌المثل خواهد شد و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود‌.

باطل بودن توافق

در برخي از موارد ديده شده است كه زوجين در تعيين مقدار مهريه توافق ‌مي‌كنند ولي چيزي كه به عنوان مهريه معين كرده‌اند از نظر قانوني اشكال دارد و نمي‌تواند به عنوان‌‌ مهريه به زن پرداخت شود‌‌. در اين صورت مهريه باطل خواهد بود و زن مستحق دريافت ‌‌مهر‌المثل خواهد شد‌.

باطل بودن عقد نكاح

چنانچه عقد نكاح ميان زن و‌‌ مرد باطل باشد و زن بدون اطلاع از باطل بودن عقد اقدام به برقراري رابطه زناشويي كرده باشد به او‌‌ ‌‌مهر‌المثل تعلق خواهد گرفت‌.

نحوه تعيين مهر المثل

براي تعيين ‌‌مهر‌المثل توافق طرفين و همچنين رضايت مرد شرط نخواهد بود و دادگاه بر اساس برخي موارد كه در قانون ذكر شده‌اند مهرالمثل زن را تعيين ‌مي‌كند‌‌. ‌‌‌‌مهر‌المثل زن بر اساس شرايط خانوادگي‌، تحصيلات‌، سن‌ و.‌.‌. محاسبه ‌مي‌شود‌‌. براي مثال اگر زن داراي تحصيلات دانشگاهي باشد ‌‌مهر‌المثل بيشتري نسبت به زني كه تحصيلات دانشگاهي نداشته است دريافت خواهد كرد و يا زني كه در شهر‌‌‌هاي بزرگ زندگي ‌مي‌كند ‌مي‌تواند‌‌ ‌‌مهر‌المثل بيشتري را نسبت به زني كه در شهر كوچك ساكن است دريافت كند‌‌. براي تعيين ‌‌مهر‌المثل ممكن است دادگاه مهريه يكي از نزديكان زن را كه خصوصياتي شبيه به او دارد را مبناي تعيين ‌‌مهر‌المثل قرار دهد‌.

به زنان ناشزه و يا نازا ‌‌مهر‌ المثل تعلق نمي‌گيرد ؟

برخي افراد تصور ‌مي‌كنند كه چون زن ناشزه و نازاست به او ‌‌مهر‌المثل تعلق نخواهد گرفت كه در اين باره بايد بگوييم به زنان ناشزه و نازا نيز ‌‌مهر‌المثل تعلق ‌مي‌گيرد و اين دو مورد نمي‌توانند مانع دريافت ‌‌مهر‌المثل توسط زن شوند‌‌.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مهرالمثل زن، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مهرالمثل زن پاسخ دهند.

سوالات متدوال

‌‌مهر‌ المثل چيست ؟

‌‌مهر‌المثل نوعي مهريه است كه در صورت تعيين نكردن مهريه و يا باطل بودن آن به زن تعلق ‌مي‌گيرد‌.

آيا تحصيلات دانشگاهي بر تعيين ‌‌مهر‌المثل تاثيرگذار خواهد بود ؟

بله دارا بودن تحصيلات دانشگاهي باعث افزايش ميزان ‌‌مهر‌المثل خواهد شد‌.

ناشزه بودن زن ‌مي‌تواند او را از دريافت ‌‌مهر‌ المثل منع كند ؟

خير.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهر المثل | تعريف مهرالمثل زن – موارد تعلق – نحوه تعيين مقدار آن


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۴۳:۳۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

زوجين پس از عقد‌ ممكن است به دلايل مختلف تصميم به جدايي بگيرند، اما در اين ميان اگر فرزندي وجود داشته باشد طبق قانون ‌‌مي‌بايست حضانت آن بر عهده يكي از والدين قرار گيرد. والدين ‌‌مي‌بايست فرزندي را كه خود به دنيا آورنده‌‌‌اند تحت حضانت قرار داده و از او حمايت نمايند. در ادامه قصد داريم توضيحاتي را در خصوص حضانت فرزند پسر در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: حضانت پسر | حضانت فرزند پسر بعد از طلاق – حضانت بعد از پانزده سالگي

حضانت فرزند

پس از طلاق و جدايي زوجين موظف هستند كه حضانت فرزندان را به عهده بگيرند. مدت زمان حضانت فرزند براي پدر و مادر متفاوت خواهد بود و هر كدام از آن‌ها در سنين مختلف ‌‌‌‌براي حضانت فرزندشان داراي حق تقدم مي‌باشند. طبق قانون بعد از طلاق ‌‌مي‌بايست حضانت فرزند تا هفت سالگي به مادر سپرده شود و پس از تمام شدن دوره حضانت مادر فرزند به پدرش تحويل داده ‌‌مي‌شود.

حضانت فرزند پسر در قانون جديد و قديم

در قانون قديم مدت زمان حضا‌نت فرزند پسر با دختر تفاوت داشت و پسر مدت كمتري را تحت حضا‌نت مادر خود به سر مي‌برد. در قانون قديم پسر از زمان تولد تا دو سالگي تحت حضا‌نت مادر بود و پس از دو سالگي به پدر سپرده ‌‌مي‌شد و تا سن پانزده سالگي نيز به حضانت پدر در ‌‌مي‌آمد.

اما در قانون جديد مدت حضا‌نت مادر نسبت به پسر بيشتر شده است، در اين قانون پسر ‌‌مي‌بايست تا سن هفت سالگي تحت حضا‌نت مادر باشد و سپس به پدر تحويل داده شود. قانون قديم حضا‌‌نت فرزند پسر در سال ۱۳۸۲ اصلاح شد و از آن به بعد پسر ‌‌مي‌بايست تا هفت سالگي تحت حضا‌نت مادر باشد. اين به اين دليل است كه مادر در اين سن بهتر ‌‌مي‌تواند پاسخگوي نياز‌‌‌‌هاي پسر باشد.

ديدار با فرزند پسر در مدت زمان حضانت والد ديگر

يكي از سوالاتي كه ممكن است ذهن افراد را درگير كند اين است كه وقتي پسر تحت حضا‌نت والد خود است والد ديگر حق ديدار با او را دارد يا خير كه در اين باره بايد بگوييم بله والد ‌‌‌‌سرپرست پسر ‌‌‌‌نمي‌تواند مانع از ديدار او با والد ديگرش شود. براي ديدار با فرزند ‌‌مي‌بايست پدر يا مادر او در دادگاه زماني را معين كنند تا مادر يا پدر بتوانند پسر خود را در آن مدت زمان ملاقات نمايند.

سلب حضانت فرزند پسر

چنانچه فرزند پسر در حضا‌نت پدر يا مادرش باشد اما شخص سرپرست از لحاظ اخلاقي صالح نباشد دادگاه حضا‌نت را از وي سلب خواهد نمود. اين به اين دليل است كه براي دادگاه صلاح و مصلحت فرزند پسر بسيار مهم است و به همين دليل والدي را براي حضا‌نت او بر ‌‌مي‌گزيند كه بسيار صالح باشد.

حضانت فرزند پسر پس از ۱۵ سالگي

وقتي فرزند پسر به سن پانزده سالگي ‌‌مي‌رسد ديگر تحت حضانت هيچكس نخواهد بود زيرا او از نظر قانوني به بلوغ رسيده است و ‌‌مي‌تواند ‌‌‌‌سرپرست خود را شخصا انتخاب بنمايد. پسر ‌‌مي‌تواند يكي از والدين خود را براي حضانت برگزيند و با او زندگي كند.

مركز وكيل دات كام ارائه كننده انواع خدمات حقوقي به شما عزيزان مي‌باشد. از خدمات مركز وكيل دات كام ‌‌مي‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌هاي حقوقي و ارائه مشاوره حضوري و تلفني اشاره نمود. براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حضانت پسر، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حضانت پسر پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سوالات متداول

حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگي با چه كسي خواهد بود ؟

مادر.

آيا والد ‌‌‌‌سرپرست ‌‌مي‌تواند مانع از ديدار با پسر شود ؟

خير چنين حقي نخواهد داشت.

حضانت پسر بعد از ۱۵ سالگي به عهده كيست ؟

پس از ۱۵ سالگي پسر ‌‌مي‌تواند ‌‌‌‌سرپرست خود را انتخاب نمايد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حضانت پسر | حضانت فرزند پسر بعد از طلاق – حضانت بعد از پانزده سالگي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۴۳:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

گم شدن سند ازدواج چه طبعاتي دارد؟ آيا مي‌دانيد در صورت مفقودي سند ازدواج چه بايد كرد؟ سند ازدواج يا همان عقدنامه، يك سند رسمي است. كه طبق اين سند پيوند زناشويي يك زن و مرد اثبات مي‌شود. عقدنامه از جمله اسنادي است كه معمولاً به طور روزمره و يا پياپي كاربرد خاصي ندارد. اما در صورت مفقود شدن اين سند ممكن است تبعاتي داشته باشد. در ادامه اين مطلب به موضوع مفقودي سند ازدواج و راه حل دريافت مجدد آن مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: گم شدن سند ازدواج | در صورت خرابي يا مفقودي سند ازدواج چه بايد كرد؟

گم شدن سند ازدواج

ممكن است شما سند ازدواج خود را گم كنيد. اگر عقدنامه را فرد ديگري پيدا كند. معمولاً به صندوق‌ پست تحويل مي‌دهد. بنابراين عقدنامه مفقودي شما به يكي از ادارات پست كشور مي‌رسد. و اداره پست سند ازدواج را در سايت مخصوص به مدارك پيدا‌شده قرار مي‌دهد.

به همين دليل به شما توصيه‌مي‌كنيم قبل از اعلام مفقودي عقدنامه و اقدام به دريافت مجدد سند ابتدا به اين سايت مراجعه نماييد. صفحه الكترونيكي پُست‌يافته مخصوص مدارك مفقودي مي‌باشد. كه به اداره پست تحويل شده‌است. شما مي‌توانيد پيش از اقدام به دريافت مجدد سند ازدواج به اين سايت مراجعه و سند مفقود خود را پيگيري كنيد.

در صورتي كه با مراجعه به سايت مذكور موفق به يافت سند ازدواج گم‌شده خود نشديد. مي‌توانيد براي دريافت مجدد سند ازدواج به صورت المثني اقدام نماييد.

براي آشنايي با مسئول مراقبت از سند ازدواج كليك كنيد.

نحوه دريافت عقدنامه از سايت پست‌يافته

تنها با ورود نام و نام خانوادگي و ساير مشخصات مي‌توانيد سند خود را در صورت موجود بودن در اين سايت پيدا كنيد. سند ازدواجي كه توسط شخص ديگري يافت شد؛ و به اداره پست ارسال گشت. تنها 6 ماه در اين اداره نگه داشته مي‌شود. پس از 6 ماه و عدم پيگيري صاحب سند، اين سند معدوم مي‌گردد.

گم شدن سند ازدواج | دريافت سند ازدواج المثني

اولين گام پس از مفقودي سند ازدواج براي دريافت سند المثني، اعلام مفقودي سند است. توصيه مي‌كنيم براي جلوگيري از سوءاستفاده در سريع‌ترين زمان مفقودي سند ازدواج را اعلام نماييد. براي اعلام مفقودي سند ازدواج بايد به مراجع رسمي و قضايي مربوطه اطلاع داده‌شود.

ابتدا بايد به نيروي انتظامي و شوراي حل اختلاف مراجعه نماييد. و اعلام كنيد كه سند ازدواج شما گم شده‌است. بعد از آن بايد به اطلاع دفتر ازدواجي كه سند ازدواج را صادر كرد، رسانده‌شود. با انجام اين كار ساير مراحل مربوط به صدور المثني سند ازدواج آسان‌تر خواهد شد.

در مرحله بعدي چاپ در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار براي جلوگيري از سوءاستفاده مهم است. شما مي‌توانيد آگهي مفقودي سند ازدواج را در روزنامه هاي كثيرالانتشار يا در روزنامه‌هاي محلي خود منتشر كنيد. در آگهي مورد نظر خود بايد ذكركنيد كه مدرك شما مفقود شده‌است. و از اين پس فاقد اعتبار مي‌باشد. شما با انتشار آگهي در روزنامه از هر نوع سوءاستفاده از عقدنامه خود جلوگيري مي‌كنيد.

رونوشت سند ازدواج چيست ؟

اگر پس از مفقودي سند ازدواج، به دفتر ازدواج مراجعه كنيد. و اطلاع دهيد كه سند ازدواج خود را گم كرده‌ايد. دفترخانه به شما يك رونوشت از سند ازدواج مفقودي را ارائه مي‌نمايد. اين رونوشت از سند ازدواج از جهت قانوني مانند سند ازدواج اصلي عمل مي‌كند. به عبارتي اعتبار رونوشت از سند ازدواج با اعتبار سند اصلي برابر است. البته توجه نماييد كه شما بايد تاريخ دقيق ثبت رسمي عقد را به دفترخانه بگوييد.

گم شدن سند ازدواج | هزينه دريافت المثني سند ازدواج

شما براي دريافت المثني سند ازدواج و يا رونوشت سند ازدواج بايد به يكي از شعب دفاتر اسناد رسمي مراجعه نماييد. همين‌طور براي دريافت رونوشت يا المثني سند ازدواج موظف به پرداخت هزينه‌ها لازم هستيد. دفاتر اسناد رسمي زير نظر اداره ثبت اسناد مي‌باشند. هرسال هزينه مربوط به صدور رونوشت و يا المثني سند ازدواج توسط اداره ثبت اسناد تعيين مي‌گردد.

طبق اطلاعيه‌ي سازمان ثبت اسناد هزينه مربوط به رونوشت و المثني سند ازدواج پانصد هزار ريال (پنجاه هزار تومان ) مي‌باشد. كه شما بايد اين هزينه را به حساب دفتر اسناد رسمي كه به آن مراجعه كرديد واريز كنيد. خوب است بدانيد كه هزينه‌هاي مربوطه به انتشار آگهي مفقودي سند ازدواج در اين هزينه‌ها جايي ندارد. به عبارتي مخارج انتشار آگهي به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

مدارك لازم براي دريافت المثني يا رونوشت سند ازدواج

اگر شما سند ازدواج خود را گم كرده‌ايد. بعد از اين كه مفقودي سند را به مراجع رسمي اعلام نموديد. ديگر لازم نيست كه براي سوءاستفاده از سند مفقودي نگران باشيد. شما و همسرتان مي‌توانيد تنها با شناسنامه خود و همسرتان به دفترخانه ثبت اسناد رسمي كه ازدواج خود را در آن ثبت كرده‌ايد؛ مراجعه كنيد. و با اعلام نمودن تاريخ دقيق ثبت رسمي ازدواج خود، دريافت رونوشت سند و يا دريافت المثني سند ازدواج را تقاضا نماييد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

سؤالات متداول

اولين گام اقدام قانوني بعد از مفقودي سند ازدواج چيست ؟

اولين گام پس از مفقودي سند ازدواج براي دريافت سند المثني، اعلام مفقودي سند است.

رونوشت سند چيست ؟

پس از اعلام مفقودي سند ازدواج به دفترخانه، مي‌توانيد يك رونوشت از سند ازدواج خود از همين دفترخانه دريافت كنيد. رونوشت به اندازه سند اصلي اعتبار قانوني دارد.

مدارك لازم براي دريافت رونوشت يا سند المثني چيست ؟

شناسنامه زن و شوهر، حضور هر دو در دفترخانه ثبت اسناد و اعلام تاريخ دقيق ثبت رسمي ازدواج.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: گم شدن سند ازدواج | در صورت خرابي يا مفقودي سند ازدواج چه بايد كرد؟


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۱۵:۳۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

مطالبه مهريه از طريق ثبت چگونه انجام مي شود؟ ازدواج امري بسيار پسنديده است كه دين اسلام بسيار به آن توصيه نموده است. در حين عقد طبق قانون زن و شوهر مي‌بايست تمام مسئوليت‌هاي خود را پذيرفته و به آن‌ها عمل نمايند. يكي از اين مسئوليت‌ها پرداخت مهريه مي‌باشد. در ادامه قصد داريم توضيحاتي را در خصوص مطالبه مهريه از طريق ثبت را برايتان بيان نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: مطالبه مهريه از طريق ثبت | بررسي روند – مزايا و معايب اقدام توسط اجراي ثبت

مهريه زن از منظر حقوقي

مهريه يكي از حقوق قانوني زنان است كه پس از خوانده شدن عقد نكاح به آن‌ها تعلق خواهد گرفت و مردان ملزم خواهند بود كه آن را پرداخت كنند. مبلغ مهريه به صورت توافقي معين مي‌شود و براي هر زوج متفاوت خواهد بود.

مطالبه مهريه از طريق ثبت

همان طور كه مي‌دانيد پس از عقد زن مي‌تواند هرگاه كه بخواهد مهريه‌اش را مطالبه نمايد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. اما روش‌هاي مطالبه مهريه متفاوت هستند، اكثر افراد تصور مي‌كنند براي مطالبه مهريه مي‌بايست حتما به دادگاه مراجعه نمود كه در اين خصوص بايد بگوييم يكي از بهترين راه‌هاي مطالبه مهريه ا‌ز طر‌يق ثبت مي‌باشد.

در اين نوع مطالبه زن به دفتر اسنادي كه در آن ازدواج خود را به ثبت رسانيده است مراجعه مي‌نمايد و از دفتردار درخواست مي‌كند كه دستور وصول مهريه‌اش را صادر نمايد. در مرحله بعد دفتردار مرد را از درخواست مطالبه مهريه توسط زن آگاه مي‌كند و به او ده روز مهلت مي‌دهد كه مهريه را به زن پرداخت نمايد و يا حداقل موجبات پرداخت مهريه را فراهم سازد.

عدم‌ اقدام مرد براي پرداخت مهريه از طريق ثبت

چنانچه مرد پس از گذشت ده روز هيچ اقدامي براي پرداخت مهريه به زن نكرده باشد دفتردار اجرائيه صادر مي‌كند و با ارائه اين اجرائيه به اداره ثبت اموال مرد توقيف و از اموال او مهريه زن پرداخت خواهد شد. در برخي موارد نيز اجراي ثبت اموال مرد را به فروش مي‌رساند تا از اين طريق بتواند مهريه زن را وصول نمايد. حتي اگر مرد اموال خود را به نام ديگري كند تا از پرداخت مهريه معاف شود باز هم اداره ثبت مانع از انتقال مال به ديگري توسط مرد شده و او را ملزم به پرداخت مهريه خواهد نمود.

آيا در مطالبه مهربه از طريق ثبت امكان ممنوع الخروج كردن مرد وجود دارد ؟

در مطالبه مهريه از طر‌يق ثبت مي‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود تا وصول مهريه آسان‌تر شود. برخي از مردان براي فرار از پرداخت مهريه ممكن است از كشور خارج شوند كه از اين اقدام نيز جلوگيري خواهد شد.

مزايا و معايب مطالبه مهريه از طريق ثبت

مطالبه مهريه از اين طريق داراي مزايا و معايبي مي‌باشد كه باعث تفاوت آن با مراجعه به دادگاه براي مطالبه مهريه گرديده است. مزايا و معايب اين نوع مطالبه مهريه به شرح زير مي‌باشند:

مزايا

  • روند وصول مهريه از طريق ثبت بسيار سريع‌تر از دادگاه صورت خواهد گرفت.
  • هزينه اقدام براي مطالبه مهريه از طريق ثبت بسيار كمتر از دادگاه است.
  • در روش مطالبه مهريه از طر‌يق ثبت مي‌توان به راحتي مرد را ممنوع الخروج كرد ولي در دادگاه مي‌بايست حكمي مبني بر محكوميت وي صادر شده باشد كه زمان‌بر خواهد بود.

معايب

  • دفاتر ثبت اسناد براي وصول مهريه توجهي به قيمت سكه نمي‌كنند و ممكن است با بالا رفتن قيمت سكه در حين انجام وصول مهريه زن ضرر كند اما در دادگاه مهريه با توجه به قيمت‌ لحظه‌اي سكه محاسبه خواهد شد.
  • در روش ثبت امكان زنداني كردن مرد وجود ندارد اما اگر از طريق دادگاه اقدام شود مي‌توان مرد را به جرم ناتواني در پرداخت بدهي زنداني نمود.

آيا مطالبه مهريه از طريق ثبت هزينه‌اي در بردارد ؟

مطالبه مهريه از طر‌يق ثبت هزينه‌اي برابر با نيم عشر دولتي در بر خواهد داشت و چون جزو دادخواست‌هاي مالي به حساب مي‌آيد زن موظف به پرداخت اين هزينه خواهد بود.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مطالبه مهريه از طر‌يق ثبت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مطالبه مهريه از طر‌يق ثبت پاسخ دهند.

سوالات متدوال

آيا وصول مهريه از طريق ثبت امكان پذير است ؟

بله.

آيا مي‌توان مرد را در روش مطالبه مهريه از طريق ثبت ممنوع الخروج كرد ؟

بله دفتردار اين اجازه را به زن خواهد داد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مطالبه مهريه از طريق ثبت | بررسي روند – مزايا و معايب اقدام توسط اجراي ثبت


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۴۵:۵۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

جواز تاسيس چيست؟ در صورتي كه قصد راه‌اندازي يك واحد توليدي يا صنعتي را داريد؛ دريافت جواز تأسيس يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه بايد انجام دهيد. دريافت جواز تأسيس براي راه‌اندازي قانوني يك كسب و كار الزامي است. شما براي اخذ جواز تأسيس نيازمند اطلاعات، مدارك و شرايطي هستيد. در ادامه اين مطلب قصد داريم به معرفي جواز تأسيس بپردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: جواز تاسيس | شرايط ، مدارك و نحوه دريافت جواز تأسيس

جواز تأسيس چيست ؟

گام اول براي تأسيس هر نوع كسب و كار دريافت مجوز قانوني مربوط به همان كسب و كار است. حال افرادي كه تصميم دارند؛ يك بخش توليدي مثل كارخانه تأسيس كنند. بايد سندي تحت عنوان جواز تأسيس را دريافت نمايند. شركت‌ها و اشخاص مي‌توانند اين جواز تأسيس را اخذ نمايند. به عبارت ديگر جواز تأسيس هم به اشخاص حقيقي و هم اشخاص حقوقي تعلق خواهد گرفت.

به عبارت ساده‌تر مي‌توان گفت كه جواز تأسيس يك مجوز قانوني است. و به افراد حقيقي و حقوقي براي آن كه فعاليت خود را در كسب و كارشان را شروع كنند؛ اعطا مي‌گردد. صدور جواز تأسيس توسط وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت و يا جهاد كشاورزي انجام مي‌شود. همچنين صدور اين جواز مطابق با جنس كالاهاي توليدي و فعاليت مشخصه كسب و كار مورد نظر صادر مي‌شود.

اگر قصد دريافت يك جواز تأسيس را داريد. ابتدا بايد فرم تقاضانامه جواز تأسيس را تهيه نماييد. در اين فرم حتماً ذكر كنيد؛ كه جواز تأسيس را براي چه شركتي و يا چه شخصي مي‌خواهيد. در فرم درخواست اخذ جواز تاسيس نام شهرك‌هاي صنعتي ذكر شده‌اند. شما به عنوان صاحب جواز تأسيس مي‌توانيد؛ در هركدام از اين شهرك‌ها فعاليت خود را براي توليد محصولتان شروع نماييد.

نحوه درخواست جواز تاسيس

اگر قصد دريافت جواز تأسيس را داريد؛ در گام اول بايد به اداره صنعت و معدن شهر خود مراجعه نماييد. سپس مراجعه به ثبت درخواست به شما آموزش داده مي‌شود. بعد از طي مراحل ذكرشده در سايت به مرحله تائيد كارشناس مي‌رسيد. با تائيد كارشناس مربوطه جواز تأسيس شما صادر مي‌شود. از آن پس شما امكان راه‌اندازي كسب و كار خود را به صورت قانوني خواهيد داشت.

ثبت درخواست در سامانه توسط متقاضي

ابتدا بايد وارد سايت صنعت و معدن شويد. تا حساب كاربري خود را ايجاد و رمز ورود دريافت نماييد. براي ايجاد حساب كاربري خود بايد فرم‌هاي مربوط به اطلاعات بنگاه يا همان شركت ، شخص متقاضي يا مديرعامل، تعيين اسم برند و… تكميل كنيد.

پس از ايجاد حساب كاربري مي‌توانيد؛ در سايت فرم تقاضانامه را تكميل نموده و درخواست خود براي صدور جواز تأسيس را ثبت نماييد. سپس بايد اولويت درخواست و طبقه مورد نظر را مشخص كنيد. در پايان و پس از بررسي تقاضاي شما توسط مأمورين ذي‌ربط جواز تأسيس صادر مي‌گردد.

شرايط لازم براي اخذ جواز تاسيس

جواز تأسيس با توجه به مراحل قانوني و نوع كالا و جنس محصولات توليدي توسط وزارتخانه مربوطه صادر مي‌گردد. علاوه بر آن جهت صدور جواز تاسيس ، متقاضي بايد داراي شرايط قانوني باشد. به طور كلي مي‌توانيم بگوييم؛ كه اشخاص حقيقي و حقوقي براي اخذ جواز تأسيس بايد داراي سه شرط عمومي باشند. اين سه شرط عمومي اخذ جواز تأسيس به شرح زير است.

_ دارا بودن تابعيت ايراني؛ شخص متقاضي اعم از حقيقي يا حقوقي بايد تابعيت ايران را داشته باشد.

_ شرط سني؛ شخص متقاضي دريافت جواز كسب بايد حداقل ۲۰ سال سن داشته باشد.

_ گواهي پايان خدمت؛ در صورتي كه متقاضي (شخص حقيقي يا مديرعامل شركت) آقا باشد. حتماً بايد گواهي پايان خدمت يا كارت پايان خدمت داشته باشد.

براي آشنايي با نحوه دريافت پروانه بهره برداري كليك كنيد.

مدارك لازم براي اخذ جواز تاسيس

متقاضي جهت دريافت جواز تأسيس ملزم به تهيه مدارك مورد نياز مي‌باشد. مدارك لازم جهت صدور جواز تأسيس، براي اشخاص حقيقي و اشخاص حقوقي متفاوت است. در ادامه مطلب مدارك مهم و لازم براي هر دو گروه را نام مي‌بريم.

مدارك لازم براي اشخاص حقوقي

_ كپي از تمامي مدارك هويتي مديرعامل شركت نظير كارت ملي، شناسنامه، كارت پايان خدمت يا معافيت از خدمت وي. همچنين ارائه نشاني دقيق از محل سكونت و شماره‌هاي تماس ثابت و همراه مديرعامل.

_ ارائه تصوير آگهي منتشرشده براي تأسيس كسب و كار به‌علاوه آگهي آخرين تغييرات ايجاد شده در شركت مورد نظر.

_ فهرست تمام محصولات و كالاهاي مورد تقاضا جهت توليد در شركت. به‌علاوه فهرست شهرك‌هاي صنعتي.

_ براي فعاليت‌هاي توليدي واژه توليد بايد در تقاضانامه درج گردد.

_ ارائه‌ي تصوير فرم درخواست جواز فرم اظهارنامه شركت و همچنين مهر شركت.

مدارك لازم براي اشخاص حقيقي

_ كپي كليه مدارك هويتي شخص حقيقي متقاضي دريافت جواز. نظير كارت ملي، شناسنامه، كارت پايان خدمت يا معافيت از خدمت شخص.

_ ارائه آدرس محل سكونت شخص حقيقي متقاضي جواز، به‌علاوه ارائه شماره‌هاي همراه و ثابت شخص.

_ يك فهرست از تمامي محصولات مورد تقاضا براي توليد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

جواز تأسيس چيست ؟

افرادي كه تصميم دارند؛ يك بخش توليدي مثل كارخانه تأسيس كنند بايد مجوز قانوني به نام جواز تأسيس دريافت نمايند.

جواز تأسيس به چه اشخاصي اعطا مي‌شود ؟

جواز تأسيس هم به اشخاص حقيقي و هم اشخاص حقوقي تعلق خواهد گرفت. كه در متن مقاله شرايط قانوني اين اشخاص براي اخذ جواز تشريح شده است.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز تاسيس | شرايط ، مدارك و نحوه دريافت جواز تأسيس


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۵:۱۱:۳۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

پروانه بهره برداري و فوايد اخذ اين پروانه چيست؟ به چه علت براي انجام برخي از امور تجاري نيازمند دريافت مجوز و پروانه بهره‌برداري هستيم؟ كساني كه قصد راه‌اندازي يك كارخانه را دارند. براي راه‌اندازي كسب و كار خود به دريافت سه مجوز نيازمند هستند. اين سه مجوز شامل موافقت اصولي از وزارت صنايع و معادن، جوازتاسيس و پروانه بهره‌برداري مي‌شود. در ادامه اين مطلب به معرفي پروانه بهره‌برداري، همچنين مراحل و شرايط مختلف اخذ پروانه مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: پروانه بهره برداري | مدارك و شرايط صدور پروانه بهره برداري

پروانه بهره برداري چيست ؟

تمامي واحدهاي صنعتي كه نياز به نصب ماشين‌آلات براي خط توليد و توليدات آزمايشي دارند. يا اقدام به تأمين و جذب نيروي انساني مي‌نمايند. براي انجام امور نام‌برده، سند يا مجوزي به نام، پروانه بهره برداري نياز دارند.

صدور پروانه بهره‌برداري از جانب وزارت صنايع و معادن انجام مي‌گيرد. در برخي از شهرستان‌ها پروانه بهره‌برداري به صورت دائمي صادر مي‌گردد. يعني از تاريخي صدور پروانه تا زماني كه واحد مذكور فعاليت داشته باشد؛ پروانه بهره‌برداري معتبر است. اما در تهران پروانه بهره‌برداري ابتدا به صورت يك ساله صادر مي‌گردد. بعد از اينكه فعاليت واحد صنعتي در استان تهران براي وزارت صنايع و معادن اثبات شد. صدور پروانه بهره برداري به صورت سه ساله، پنج ساله و دائمي انجام مي‌گيرد.

پروانه بهره‌برداري چه تفاوتي با جواز تاسيس دارد ؟

پروانه بهره برداري يك مجوز براي توليد است؛ كه به واحدهاي صنعتي اعطا مي‌شود. هنگامي كه تاسيس و ساخت واحد صنعتي به اتمام برسد؛ پروانه بهره‌برداري جايگزين جواز تاسيس مي‌شود. به عبارت ديگر دريافت پروانه بهره‌برداري قدم بعد از اخذ جواز تاسيس است.

فوايد اخذ پروانه بهره برداري

افراد داراي پروانه بهره‌برداري كه واحدهاي توليد فعال دارند. از تمام امتيازات وزارت صنايع و معادن بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر اين پروانه بهره‌برداري اعتبار يك واحد صنعتي را افزايش مي‌دهد. دارندگان پروانه بهره‌برداري امكان شركت در مناقصات دولتي و خصوصي را خواهند داشت. صاحبان پروانه بهره‌برداري مي‌توانند؛ با عنوان توليدكننده كالا در مناقصات حضور يابند.

مواد اوليه پلاستيك و مواد شيميايي مورد نياز صاحبان پروانه بهره‌برداري، با قيمت دولتي به آن‌ها فروخته مي‌شود. دارندگان پروانه بهره‌برداري براي توليد محصولات آرايشي، بهداشتي، دارويي يا غذايي؛ امكان دريافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشكي را دارند.

مراحل دريافت پروانه بهره برداري

متقاضي اخذ پروانه بهره‌برداري مي‌تواند؛ از طريق سامانه بهين ياب درخواست صدور پروانه را ثبت نمايد. سامانه بهين ياب به شما اين امكان را مي‌دهد؛ علاوه بر ثبت درخواست صدور پروانه؛ كليه اطلاعات مربوط به حوزه سرمايه‌گذاري در صنعت، معدن، تجارت را رصد نماييد. به طور كلي مراحل دريافت پروانه بهره‌برداري را مي‌توان به ۶ مرحله تقسيم كرد.

۶ مرحله اخذ پروانه

اول؛ متقاضي بايد به سامانه بهين ياب وارد شود. و در اين سامانه ثبت‌نام كند.

دوم؛ ثبت تقاضاي صدور پروانه بهره‌برداري و تكميل پرسش‌نامه‌هاي مربوطه در سامانه بهين ياب.

سوم؛ تقاضاي ثبت‌شده جهت صدور پروانه توسط سازمان بررسي مي‌گردد.

چهارم؛ در صورتي كه تقاضا مورد قبول واقع شود. يك كارشناس جهت بازديد واحد صنعتي توليد اقدام مي‌نمايد. كارشناس اقدام به ظرفيت سنجي واحد و همچنين تطبيق آن با طرح اوليه و آيين‌نامه مربوطه مي‌نمايد.

پنجم؛ از طريق سازمان‌هاي ذي‌ربط استعلام‌هاي مورد نياز دريافت مي‌شود.

ششم؛ و مرحله آخر پروانه بهره‌برداري متقاضي صادر مي‌گردد.

شرايط دريافت پروانه بهره‌برداري

صدور پروانه بهره برداري مشروط به انجام اقدامات لازم براي راه‌اندازي بخش‌هاي مربوطه مي‌باشد. بخش‌هايي كه جهت دريافت پروانه بهره‌برداري بايد مهيا شده باشند. شامل انتخاب محل براي راه‌اندازي كسب و كار، تأمين نيروي انساني، تأمين انرژي لازم و انجام آزمايشات مي‌شود. تنها در صورتي كه اين چهار شرط انجام شود؛ متقاضي مجاز به اخذ پروانه بهره‌برداري مي‌گردد. و مي‌تواند درخواست خود را مبني بر دريافت پروانه بهره‌برداري به وزارت صنايع و معادن ارائه نمايد.

مدارك لازم جهت اخذ پروانه بهره برداري

متقاضي دريافت پروانه بهره‌برداري بايد مداركي را مهيا نموده و ارائه دهد. اين مدارك عبارت‌اند از:

پرسشنامه‌ها و فرم‌هاي درخواست در سامانه بهين ياب بايد تكميل شوند.

مدارك شناسايي مديرعامل واحد صنعتي نظير كارت ملي و كپي از آن. و ارائه اطلاعات كاركنان واحد صنعتي به صورت يك فايل اكسل.

كپي مدارك مربوط به شركت براي اثبات وجود شركت به عنوان يك شخصيت حقوقي.

اسناد مربوط به ملك محل استقرار واحد صنعتي (اثبات مالكيت يا استيجاري بودن محل استقرار).

در صورت وجود آگهي تغييرات شركت در خصوص شخصيت‌هاي حقوقي، مي‌بايست كپي از آن ارائه شود.

ارائه جواز تاسيس معتبر و همچنين پايان كار ساختماني. و ارائه دادن پاسخ استعلام‌هاي مربوطه به مراجع ذي‌ربط.

فاكتورهاي خريد مواد اوليه، ماشين‌آلات و قرارداد خريد امتياز‌هاي آب و برق. همچنين ارائه فاكتور خريد و اجراي سوله واحد صنعتي.

پرداخت هزينه‌هاي مربوط به اخذ پروانه بهره‌برداري و ارائه رسيد آن. همچنين ارائه رسيد پرداخت هزينه تمبر بانك.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

پروانه بهره‌برداري چيست ؟

به واحدهاي صنعتي براي نصب ماشين‌آلات براي خط توليد، توليدات آزمايشي و… سند يا مجوزي به نام، پروانه بهره‌برداري تعلق مي‌گيرد.

تفاوت پروانه بهره‌برداري با جواز تاسيس چيست ؟

پروانه بهره‌برداري يك مجوز توليد براي واحدهاي صنعتي است. دريافت پروانه بهره‌برداري قدم بعد از اخذ جواز تاسيس است.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پروانه بهره برداري | مدارك و شرايط صدور پروانه بهره برداري


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۴۲:۱۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی