vakiel
ارائه خدمات حقوقي

منظور از استعفاي قيم چيست؟ هرگاه سمتي به طور رسمي و قانوني به فردي اهدا ‌مي‌گردد آن ‌فرد ‌مي‌بايست در مقابل به خوبي به وظايف خود عمل كند. اما فرد ‌مي‌تواند به دلايل مختلف از سمت خود استعفا دهد و يا اينكه سمت را پس از مدتي نپذيرد. در ادامه قصد داريم‌ در مورد استعفاي قيم توضيحات مختصري را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

قيم كيست‌‌ ؟

قيم‌ به كسي گفته ‌مي‌شود كه توسط دادگاه انتخاب ‌مي‌شود تا از فرد محجور حمايت كند و ‌نگذارد كه حق و حقوقش ضايع شود. قيم اداره اموال محجور را به عهده دارد و تلاش ‌مي‌كند تا از حق او دفاع نمايد. در ابتدا اولياي هر فرد پدر و جد پدري او هستند اما ‌اگر اين دو فوت كرده باشند دادگاه فردي صالح را به عنوان قيم براي فرد محجور انتخاب ‌مي‌كند.

استعفاي قيم

همانطور كه در بالا گفته شد قيم توسط دادگاه انتخاب ‌مي‌شود و او ‌مي‌بايست به وظايف خود در قبال فرد محجور عمل نمايد. اما در برخي موارد ممكن است قيم بخواهد كه از سمت قيمي خود استعفا دهد كه در اين باره بايد بگوييم قانونگذاران هيچ قانوني را در مورد استعفاي قيم وضع نكرده‌اند اما اگر قيم بتواند اجازه دادگاه را دريافت كند ‌مي‌تواند به راحتي از سمت‌ خود استعفا دهد.

توجه داشته باشيد كه قيم ‌مي‌بايست صبر كند تا دادگاه به او اجازه استعفا دهد و در صورتي كه پيش از اجازه دادگاه اداره اموال محجور را رها سازد و اين كار او باعث زيان رساندن به فرد محجور شود ‌مي‌بايست خسارت‌هاي وارد شده به او را بپردازد. براي مثال اگر استعفاي قيم پس از ده روز توسط دادگاه تاييد شود فرد در مدت زمان ده روز نيز هنوز قيم است و بايد به وظايفش عمل كند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص استعفا‌ي قيم، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون استعفا‌‌ي قيم پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

قيم توسط چه كسي انتخاب ‌مي‌شود‌‌ ؟

قيم توسط قاضي دادگاه انتخاب ‌مي‌شود.

دليل انتخاب قيم توسط دادگاه چيست‌‌ ؟

دليل انتخاب قيم توسط دادگاه حمايت از فرد محجور ‌مي‌باشد.

آيا قيم ‌مي‌تواند از سمت خود استعفا بدهد‌‌ ؟

بله ‌مي‌تواند با كسب اجازه از دادگاه استعفا بدهد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۲۱:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

صلاحيت بهداشتي چيست؟ نحوه دريافت صلاحيت بهداشتي چگونه است؟ در مطلب پيش رو ابتدا به معرفي تاييديه بهداشتي مي‌پردازيم. و بعد به بررسي شرايط، مدارك و هزينه موردنياز جهت صدور يا اصلاح و يا تمديد مجوز تاييديه بهداشتي محل كسب‌وكار خواهيم پرداخت. در اين خصوص مي‌توانيد از كارشناسان وكيل دات كام خدمات مشاوره اي و كارپردازي دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

صلاحيت بهداشتي چيست ؟

افراد صنفي يا متقاضيان دريافت جواز كسب، جواز تأسيس يا مجوزهاي بهره‌برداري، جهت صدور، تمديد يا انتقال هر يك از اين مجوزها، نيازمند دريافت استعلام از برخي سازمان‌ها هستند. يكي از استعلام‌ها مربوط به مراكز بهداشتي درماني شهر يا شهرستان محل كسب‌وكار مي‌باشد. تأييديه‌اي كه مركز درماني بهداشتي محل كسب در پاسخ به استعلام متقاضي ارسال مي‌نمايد تاييديه بهداشتي محل كسب ناميده مي‌شود.

پس از درخواست استعلام متقاضي براي صدور صلاحيت پزشكي محل كسب، يك بازرس بهداشت محيط از جانب مركز بهداشتي درماني اقدام به بازديد از محل كسب مي‌نمايد. در صورتي كه محل كسب مذكور از نظر بهداشتي به تائيد بازرس برسد. آنگاه متقاضي بايد مبلغ تعرفه مصوب بر اساس قانون بودجه كشور را پرداخت نمايد. تا بعد از آن تأييديه صلاحيت محل كسب براي متقاضي صادر گردد.

فرآيند صدور صلاحيت بهداشتي

در چگونگي فرآيند صدور صلاحيت بهداشتي بايد گفت كه اين فرآيند صدور تلفيقي از عمليات غيرحضوري الكترونيك و حضوري مي‌باشد. در روند الكترونيك و غيرحضوري فرد متقاضي مي‌تواند به سامانه sameh.behdasht.gov.ir جهت استعلام از صلاحيت بهداشتي محل كسب خود مراجعه نمايد. اما روند عمليات حضوري به اين صورت است كه ابتدا متقاضي جواز در درگاه ملي مجوزها درخواست داده و با مراجعه به دفاتر خدمات بهداشتي منطقه قرار دادي مبني بر بازرسي از محل مي‌بندند.

در مرحله سوم نيز همان‌طور كه پيش‌تر اشاره كرديم بازرسي بهداشتي از محل كسب است كه توسط بازرس مركز بهداشت انجام مي‌شود. و با تائيد بازرس و پس از پرداخت هزينه هاي لازم، استعلام اتحاديه مبني بر صلاحيت يا عدم صلاحيت بهداشتي پاسخ داده مي‌شود.

توجه: در زمان نوشتن اين مقاله هنوز امكان درخواست الكتريكي متقاضي وجود ندارد، و متقاضي حتما بايد با مراجعه به يكي از دفاتر خدمات سلامت درخواست خود را تكميل نمايد.

دريافت صلاحيت بهداشتي طبق  قانون نظام صنفي براي كدام صنوف اجباري است؟

قانون نظام صنفي تمامي كساني كه متقاضي دريافت جواز كسب در حوزه مشاغل آرايشي، بهداشتي، خوردني و آشاميدني هستند. را ملزم مي‌دارد تا براي صدور و تمديد و انتقال پروانه كسب از مركز بهداشتي درماني شهرستان اقدام به دريافت تاييديه بهداشتي محل كسب نمايند. بر اساس اين قانون مراحل دريافت صلاحيت بهداشتي به شرح زير است.

اول؛ متقاضي بايد با توجه به شرايط اعلامي در سايت درگاه ملي مجوزها واحدي را انتخاب كند.

دوم؛ سپس همزمان با ثبت درخواست جواز، به يكي از دفاتر خدمات سلامت مراجعه نمايد و قراردادي مبني بر صدور صلاحيت بهداشتي محل كسب ببندد.

سوم؛ مركز بهداشت و درمان، بازرسي به محل كسب ارسال مي‌كند. بازرس با وارسي واحد و مواد غذايي بر اساس چارچوب تعيين شده نظر خود را ارائه مي‌دهد.

چهارم؛ در صورت نبود هيچ تخلف و مساله‌اي تاييديه بهداشتي محل كسب توسط مركز بهداشتي درماني شهرستان تائيد مي‌شود و تأييديه به صورت خودكار به سامانه مجوزها ارسال مي‌گردد. البته بايد توجه نمود كه هزينه لازم جهت تأييديه صلاحيت بايد به دفاتر مربوطه پرداخت شود.

شرايط لازم براي صدور صلاحيت بهداشتي

بر اساس قانون نظام صنفي شرايط و صلاحيت لازم محل كسب و پروانه كسب جهت دريافت تأييديه صلاحيت بهداشتي به شرح زير است.

كليه متصديان و كاركنان كسب‌وكار مورد نظر بايد داراي كارت معاينه پزشكي يا به عبارت ديگر كارت بهداشت باشند. همچنين كليه اين افراد مذكور بايد گواهينامه معتبر دوره بهداشت عمومي از آموزشگاه بهداشت اصناف داشته باشند. و كاركنان و متصديان موظف به استفاده از روپوش و لباس مناسب براي كار هستند.

محل كسب بايد داراي انشعاب آب و فاضلاب باشد. و ساختمان محل كسب بايد به شكلي باشد كه شرايط بهسازي بهداشتي و ساختماني با توجه به صنف مربوطه بلامانع باشد. همچنين در محل كليه لوازم ايمني مثل جعبه كمك‌هاي اوليه و كپسول آتش‌نشاني تهيه و قرار گيرد.

تمامي فرآيند كاري واحد شغل مانند فرآيندهاي توليد، نگهداري، عرضه و فروش محصولات مثل مواد غذايي يا خدمات بهداشتي مورد بررسي بازرس قرار مي‌گيرد. و همه اين موارد بايد مطابق با مقررات بهداشتي انجام‌شده و بدون مانع باشند.

مدارك لازم براي بهداشت

متقاضي دريافت صلاحيت بهداشتي محل كسب بايد مدارك لازم را تهيه نمايد. اين مدارك عبارت است از: تصوير كارت ملي، عكس پرسنلي. و كارت بهداشت كليه كاركنان بخش‌هاي مختلف واحد شغلي خود شامل بخش توليد، توزيع، نگهداري، حمل‌ونقل و فروش را ارائه نمايد.

هزينه و اعتبار مجوز صلاحيت بهداشتي محل كسب

مجوز صلاحيت بهداشتي محل كسب حداكثر تا سقف زماني 30 روز بعد از درخواست و بررسي بازرس صادر مي‌گردد. اين مجوز دائمي نمي‌باشد. و داراي اعتبار حداكثر 36 ماهه است. اما همان‌طور كه قبلاً ذكر كرديم صدور مجوز تاييديه بهداشتي نيازمند به پرداخت هزينه صدور آن مي‌باشد. هزينه‌هاي صدور مجوز تاييده بهداشتي محل كسب با توجه به نوع محل كسب و رسته فعاليتي و متراژ آن‌ها متفاوت است. اين هزينه مطابق با رسته فعاليت صنفي شما در حدود يك تا ده ميليون تومان مي‌باشد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

مجوز صلاحيت بهداشتي چيست ؟

تأييديه‌اي كه مركز درماني بهداشتي محل كسب در پاسخ به استعلام متقاضي دريافت جواز كسب و ساير جوازهاي شغلي ارسال مي‌نمايد صلاحيت بهداشتي محل كسب ناميده مي‌شود.

مدت اعتبار و هزينه مجوز صلاحيت بهداشتي محل كسب چيست ؟

مجوز صلاحيت بهداشتي محل كسب داراي اعتبار 36 ماهه مي‌باشد. و هزينه صدور مجوز بهداشتي با توجه به رسته فعاليت صنفي و متراژ متغير بين يك ميليون تا ده ميليون تومان است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۱۳:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

اخذ كارت بهداشت يا دريافت سيب سلامت از روش‌هايي است كه سازمان‌هاي توليدكننده مواد غذايي با دريافت آن‌ها نشان مي‌دهند. محصولات غذايي توليدشده توسط آن‌ها در سلامت كامل توليد و ارائه مي‌شود. اما در ميان اين مجوزها سيب سلامت تنها به آن دسته از سازمان‌ها اهدا مي‌شود كه كليه فاكتورهاي سلامتي بر اساس سازمان غذا و دارو در محصولات آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه اين مطلب قصد داريم به معرفي بيشتر سيب‌سلامت و نحوه دريافت اين مجوز بپردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

نشان سيب سلامت چيست ؟

سازمان غذا و دارو به برترين محصولاتي كه تمامي فاكتورهاي سلامتي در آن‌ها ديده مي‌شود. نشان سيب‌سلامت را اعطا مي‌كند. در ميان تمام ميوه‌ها، ميوه سيب داراي ويژگي مي‌باشد كه سلامتي بدن را بيشتر مي‌كند. بنابراين اين ميوه به عنوان نماد سازمان غذا و دارو انتخاب شد. نشان سلامت به رنگ آبي و سبز است. كه سبز به عنوان سرزندگي و آبي به معناي آرامش مي‌باشد. همچنين در طرح اين سيب‌سلامت يك برگ سبز وجود دارد. كه در واقع نمايانگر خط‌مشي سازمان غذا و دارو است. كه اين چهارچوب و خط‌مشي موجب ارتقا كيفيت محصولات غذايي مي‌گردد.

در واقع نشان سيب‌سلامت حاكي از ايمني و سلامت يك محصول مي‌باشد. و توليدكنندگان محصولات غذاي اگر بخواهند اين نشان را دريافت نمايند. ابتدا بايد از سازمان بهداشت كشور مجوزهاي مربوطه را اخذ نمايند. البته اين نشان دائمي نيست. و مدت اعتبار اين نشان معمولاً دو سال است. بنابراين توليدكننده بعد از دو سال و اتمام اعتبار نشان سيب سلامت بايد مراحل تمديد آن را طي نمايد.

براي آشنايي با نحوه دريافت صلاحيت بهداشتي كليك كنيد.

نحوه دريافت سيب سلامت

سازمان غذا و دارو مسئول تأمين ايمني محصولات غذايي، دارويي و بهداشتي است. بنابراين بر اساس قوانين اين سازمان همه مشاغلي كه در راستاي توليد محصولات غذايي، آرايشي بهداشتي و دارويي فعاليت مي‌كنند. بايد اقدام به دريافت نشان سيب سلامت نمايند. اين سازمان براي شركت‌هاي سازنده محصولات پزشكي و دارويي نيز داراي چهارچوب و استاندارهايي است. و بر تمام اين محصولات نظارت دارد.

همان‌طور كه قبل‌تر اشاره كرديم مقررات سازمان غذا و دارو براي اعطا نشان سيب‌سلامت موجب ارتقا كيفيت محصولات مي‌شود. اما توليدكنندگان براي دريافت نشان سيب سلامت بايد شرايط دريافت آن را براي خود ايجاد و همچنين مجوزهاي لازم را دريافت كنند.

دريافت سيب‌سلامت شرايط و مراحل مختلفي دارد كه توليدكننده با طي اين مراحل مي‌تواند نشان سيب سلامت را اخذ كند. گام اول براي دريافت نشان سيب‌سلامت مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در اين سامانه است. سامانه ttac.ir نشان سيب سلامت را براي كالاهاي مختلف ارائه مي‌نمايد.

شرايط دريافت نشان سلامت

همان‌طور كه در مطالب بالا اشاره شد سازمان غذا و دارو براي اعطاي نشان سيب‌سلامت از توليدكنندگان انتظار دارد شرايط به خصوصي را ايجاد نمايند. در غير اين صورت اين نشان را به توليدكننده ارائه نمي‌كند. شرايط دريافت نشان سيب سلامت عبارت‌اند از:

اول؛ محصولات با دريافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان و به صورت استاندارد توليد گردند.

دوم؛ كليه آيين‌نامه‌ها و اصول درج‌شده در گواهينامه‌هاي سازمان غذا و دارو هنگام توليد محصول رعايت شود. و از مواد خطرناكي نظير اسيدهاي چرب ترانس در محصول استفاده نگردد.

سوم؛ استفاده از نمك و روغن در محصولات به حداقلي‌ترين حالت ممكن باشد.

چهارم؛ از مواد اوليه يا افزودني‌هايي در توليد محصول استفاده شود كه موجب ارتقاء سلامت مصرف‌كنندگان باشد.

پنجم؛ در توليد محصول از سمومي مثل هورمون‌ها و سموم قارچي استفاده نشود.

ششم؛ محصولات توليدشده دور از مواد شيميايي باشند يا با كاهش ميزان كربوهيدرات و چربي‌ها كالري اين محصولات كاهش يابد.

هفتم؛ از ويتامين‌هاي مختلف به عنوان مكمل‌هاي غني‌سازي بدن در توليد محصول مورد نظر استفاده شود.

هشتم؛ با تغيير فرمول در توليد محصول موجب ارتقاء كيفيت آن محصول و افزايش سلامت مصرف‌كننده شود.

نهم؛ از فنّاوري‌هاي مدرن و پيشرفته براي افزايش كيفيت در فرايند توليد محصولات استفاده شود.

مراحل دريافت سيب سلامت

اگر شما توليدكننده‌اي هستيد كه متقاضي دريافت نشان سيب‌سلامت مي‌باشيد. پس از ايجاد شرايط لازم بايد مراحل زير را جهت دريافت نشان سيب سلامت طي نماييد.

ابتدا بايد با توجه به حوزه كاري و فعاليت خود مجوزهاي قانوني را دريافت نماييد. به عنوان مثال جوازهايي نظير جواز تأسيس يا جواز كسب يا مجوزهاي لازم از سازمان‌هاي صمت، كشاورزي و .. كه براي راه‌اندازي فعاليت خود نياز داريد.

در گام دوم شما بايد اقدام به دريافت پروانه بهره‌برداري و بعد از آن پروانه تأسيس از سازمان غذا و دارو نماييد. همچنين بايد جواز ساخت را از سازماني كه جواز تأسيس خود را از آن دريافت كرديد، اخذ نماييد. شما مي‌توانيد يك مسئول فني جهت مديريت امور توليد انتخاب نماييد. تا به كمك او تمامي پروانه‌ها و جوازهاي مربوطه را دريافت كنيد.

مرحله بعدي ثبت برند شما است. در اين مرحله شما بايد برند خود ايجاد نماييد. سپس آن برند در سازمان ثبت شركت‌ها به تائيد و ثبت برسانيد.

حال زمان ثبت‌نام و دريافت نشان سيب سلامت است. شما بايد به سامانه تيتَك به نشاني ttac.ir مراجعه نماييد. و ثبت‌نام و ساير مراحل لازم براي دريافت نشان سيب‌سلامت را انجام دهيد. البته در صورت تمايل مي‌توانيد مراحل دريافت نشان سيب سلامت را به صورت حضوري و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پيگيري كنيد.

آخرين مرحله بازديد كارشناس بهداشت از محل توليد محصول است. كارشناس با بررسي محل كسب‌وكار بايد به اطمينان برسد. كه محل توليد كاملاً بهداشتي و ايمني است و توليدكننده نيز شرايط لازم را براي توليد محصول سالم و دريافت نشان سيب‌سلامت دارد.

پس از تائيد كارشناس بهداشت مجوز سيب سلامت براي متقاضي صادر مي‌گردد. كه اين موجز معمولاً يك تا دو سال اعتبار دارد. و بعد از انقضاي مدت اعتبار دارنده بايد آن را تمديد نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

سيب سلامت چيست ؟

سازمان غذا و دارو به برترين محصولاتي كه تمامي فاكتورهاي سلامتي در آن‌ها ديده مي‌شود. نشان سيب سلامت را اعطا مي‌كند.

نحوه دريافت سيب سلامت چگونه است ؟

براي دريافت نشان سيب سلامت مي‌توانيد با مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در اين سامانه يا به صورت حضوري و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پيگيري كنيد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۱۱:۰۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

اخذ كارت بهداشت يا دريافت سيب سلامت از روش‌هايي است كه سازمان‌هاي توليدكننده مواد غذايي با دريافت آن‌ها نشان مي‌دهند. محصولات غذايي توليدشده توسط آن‌ها در سلامت كامل توليد و ارائه مي‌شود. اما در ميان اين مجوزها سيب سلامت تنها به آن دسته از سازمان‌ها اهدا مي‌شود كه كليه فاكتورهاي سلامتي بر اساس سازمان غذا و دارو در محصولات آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه اين مطلب قصد داريم به معرفي بيشتر سيب‌سلامت و نحوه دريافت اين مجوز بپردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

نشان سيب سلامت چيست ؟

سازمان غذا و دارو به برترين محصولاتي كه تمامي فاكتورهاي سلامتي در آن‌ها ديده مي‌شود. نشان سيب‌سلامت را اعطا مي‌كند. در ميان تمام ميوه‌ها، ميوه سيب داراي ويژگي مي‌باشد كه سلامتي بدن را بيشتر مي‌كند. بنابراين اين ميوه به عنوان نماد سازمان غذا و دارو انتخاب شد. نشان سلامت به رنگ آبي و سبز است. كه سبز به عنوان سرزندگي و آبي به معناي آرامش مي‌باشد. همچنين در طرح اين سيب‌سلامت يك برگ سبز وجود دارد. كه در واقع نمايانگر خط‌مشي سازمان غذا و دارو است. كه اين چهارچوب و خط‌مشي موجب ارتقا كيفيت محصولات غذايي مي‌گردد.

در واقع نشان سيب‌سلامت حاكي از ايمني و سلامت يك محصول مي‌باشد. و توليدكنندگان محصولات غذاي اگر بخواهند اين نشان را دريافت نمايند. ابتدا بايد از سازمان بهداشت كشور مجوزهاي مربوطه را اخذ نمايند. البته اين نشان دائمي نيست. و مدت اعتبار اين نشان معمولاً دو سال است. بنابراين توليدكننده بعد از دو سال و اتمام اعتبار نشان سيب سلامت بايد مراحل تمديد آن را طي نمايد.

براي آشنايي با نحوه دريافت صلاحيت بهداشتي كليك كنيد.

نحوه دريافت سيب سلامت

سازمان غذا و دارو مسئول تأمين ايمني محصولات غذايي، دارويي و بهداشتي است. بنابراين بر اساس قوانين اين سازمان همه مشاغلي كه در راستاي توليد محصولات غذايي، آرايشي بهداشتي و دارويي فعاليت مي‌كنند. بايد اقدام به دريافت نشان سيب سلامت نمايند. اين سازمان براي شركت‌هاي سازنده محصولات پزشكي و دارويي نيز داراي چهارچوب و استاندارهايي است. و بر تمام اين محصولات نظارت دارد.

همان‌طور كه قبل‌تر اشاره كرديم مقررات سازمان غذا و دارو براي اعطا نشان سيب‌سلامت موجب ارتقا كيفيت محصولات مي‌شود. اما توليدكنندگان براي دريافت نشان سيب سلامت بايد شرايط دريافت آن را براي خود ايجاد و همچنين مجوزهاي لازم را دريافت كنند.

دريافت سيب‌سلامت شرايط و مراحل مختلفي دارد كه توليدكننده با طي اين مراحل مي‌تواند نشان سيب سلامت را اخذ كند. گام اول براي دريافت نشان سيب‌سلامت مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در اين سامانه است. سامانه ttac.ir نشان سيب سلامت را براي كالاهاي مختلف ارائه مي‌نمايد.

شرايط دريافت نشان سلامت

همان‌طور كه در مطالب بالا اشاره شد سازمان غذا و دارو براي اعطاي نشان سيب‌سلامت از توليدكنندگان انتظار دارد شرايط به خصوصي را ايجاد نمايند. در غير اين صورت اين نشان را به توليدكننده ارائه نمي‌كند. شرايط دريافت نشان سيب سلامت عبارت‌اند از:

اول؛ محصولات با دريافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان و به صورت استاندارد توليد گردند.

دوم؛ كليه آيين‌نامه‌ها و اصول درج‌شده در گواهينامه‌هاي سازمان غذا و دارو هنگام توليد محصول رعايت شود. و از مواد خطرناكي نظير اسيدهاي چرب ترانس در محصول استفاده نگردد.

سوم؛ استفاده از نمك و روغن در محصولات به حداقلي‌ترين حالت ممكن باشد.

چهارم؛ از مواد اوليه يا افزودني‌هايي در توليد محصول استفاده شود كه موجب ارتقاء سلامت مصرف‌كنندگان باشد.

پنجم؛ در توليد محصول از سمومي مثل هورمون‌ها و سموم قارچي استفاده نشود.

ششم؛ محصولات توليدشده دور از مواد شيميايي باشند يا با كاهش ميزان كربوهيدرات و چربي‌ها كالري اين محصولات كاهش يابد.

هفتم؛ از ويتامين‌هاي مختلف به عنوان مكمل‌هاي غني‌سازي بدن در توليد محصول مورد نظر استفاده شود.

هشتم؛ با تغيير فرمول در توليد محصول موجب ارتقاء كيفيت آن محصول و افزايش سلامت مصرف‌كننده شود.

نهم؛ از فنّاوري‌هاي مدرن و پيشرفته براي افزايش كيفيت در فرايند توليد محصولات استفاده شود.

مراحل دريافت سيب سلامت

اگر شما توليدكننده‌اي هستيد كه متقاضي دريافت نشان سيب‌سلامت مي‌باشيد. پس از ايجاد شرايط لازم بايد مراحل زير را جهت دريافت نشان سيب سلامت طي نماييد.

ابتدا بايد با توجه به حوزه كاري و فعاليت خود مجوزهاي قانوني را دريافت نماييد. به عنوان مثال جوازهايي نظير جواز تأسيس يا جواز كسب يا مجوزهاي لازم از سازمان‌هاي صمت، كشاورزي و .. كه براي راه‌اندازي فعاليت خود نياز داريد.

در گام دوم شما بايد اقدام به دريافت پروانه بهره‌برداري و بعد از آن پروانه تأسيس از سازمان غذا و دارو نماييد. همچنين بايد جواز ساخت را از سازماني كه جواز تأسيس خود را از آن دريافت كرديد، اخذ نماييد. شما مي‌توانيد يك مسئول فني جهت مديريت امور توليد انتخاب نماييد. تا به كمك او تمامي پروانه‌ها و جوازهاي مربوطه را دريافت كنيد.

مرحله بعدي ثبت برند شما است. در اين مرحله شما بايد برند خود ايجاد نماييد. سپس آن برند در سازمان ثبت شركت‌ها به تائيد و ثبت برسانيد.

حال زمان ثبت‌نام و دريافت نشان سيب سلامت است. شما بايد به سامانه تيتَك به نشاني ttac.ir مراجعه نماييد. و ثبت‌نام و ساير مراحل لازم براي دريافت نشان سيب‌سلامت را انجام دهيد. البته در صورت تمايل مي‌توانيد مراحل دريافت نشان سيب سلامت را به صورت حضوري و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پيگيري كنيد.

آخرين مرحله بازديد كارشناس بهداشت از محل توليد محصول است. كارشناس با بررسي محل كسب‌وكار بايد به اطمينان برسد. كه محل توليد كاملاً بهداشتي و ايمني است و توليدكننده نيز شرايط لازم را براي توليد محصول سالم و دريافت نشان سيب‌سلامت دارد.

پس از تائيد كارشناس بهداشت مجوز سيب سلامت براي متقاضي صادر مي‌گردد. كه اين موجز معمولاً يك تا دو سال اعتبار دارد. و بعد از انقضاي مدت اعتبار دارنده بايد آن را تمديد نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

سيب سلامت چيست ؟

سازمان غذا و دارو به برترين محصولاتي كه تمامي فاكتورهاي سلامتي در آن‌ها ديده مي‌شود. نشان سيب سلامت را اعطا مي‌كند.

نحوه دريافت سيب سلامت چگونه است ؟

براي دريافت نشان سيب سلامت مي‌توانيد با مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در اين سامانه يا به صورت حضوري و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پيگيري كنيد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۱۰:۵۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

اخذ كارت بهداشت يا دريافت سيب سلامت از روش‌هايي است كه سازمان‌هاي توليدكننده مواد غذايي با دريافت آن‌ها نشان مي‌دهند. محصولات غذايي توليدشده توسط آن‌ها در سلامت كامل توليد و ارائه مي‌شود. اما در ميان اين مجوزها سيب سلامت تنها به آن دسته از سازمان‌ها اهدا مي‌شود كه كليه فاكتورهاي سلامتي بر اساس سازمان غذا و دارو در محصولات آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه اين مطلب قصد داريم به معرفي بيشتر سيب‌سلامت و نحوه دريافت اين مجوز بپردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

نشان سيب سلامت چيست ؟

سازمان غذا و دارو به برترين محصولاتي كه تمامي فاكتورهاي سلامتي در آن‌ها ديده مي‌شود. نشان سيب‌سلامت را اعطا مي‌كند. در ميان تمام ميوه‌ها، ميوه سيب داراي ويژگي مي‌باشد كه سلامتي بدن را بيشتر مي‌كند. بنابراين اين ميوه به عنوان نماد سازمان غذا و دارو انتخاب شد. نشان سلامت به رنگ آبي و سبز است. كه سبز به عنوان سرزندگي و آبي به معناي آرامش مي‌باشد. همچنين در طرح اين سيب‌سلامت يك برگ سبز وجود دارد. كه در واقع نمايانگر خط‌مشي سازمان غذا و دارو است. كه اين چهارچوب و خط‌مشي موجب ارتقا كيفيت محصولات غذايي مي‌گردد.

در واقع نشان سيب‌سلامت حاكي از ايمني و سلامت يك محصول مي‌باشد. و توليدكنندگان محصولات غذاي اگر بخواهند اين نشان را دريافت نمايند. ابتدا بايد از سازمان بهداشت كشور مجوزهاي مربوطه را اخذ نمايند. البته اين نشان دائمي نيست. و مدت اعتبار اين نشان معمولاً دو سال است. بنابراين توليدكننده بعد از دو سال و اتمام اعتبار نشان سيب سلامت بايد مراحل تمديد آن را طي نمايد.

براي آشنايي با نحوه دريافت صلاحيت بهداشتي كليك كنيد.

نحوه دريافت سيب سلامت

سازمان غذا و دارو مسئول تأمين ايمني محصولات غذايي، دارويي و بهداشتي است. بنابراين بر اساس قوانين اين سازمان همه مشاغلي كه در راستاي توليد محصولات غذايي، آرايشي بهداشتي و دارويي فعاليت مي‌كنند. بايد اقدام به دريافت نشان سيب سلامت نمايند. اين سازمان براي شركت‌هاي سازنده محصولات پزشكي و دارويي نيز داراي چهارچوب و استاندارهايي است. و بر تمام اين محصولات نظارت دارد.

همان‌طور كه قبل‌تر اشاره كرديم مقررات سازمان غذا و دارو براي اعطا نشان سيب‌سلامت موجب ارتقا كيفيت محصولات مي‌شود. اما توليدكنندگان براي دريافت نشان سيب سلامت بايد شرايط دريافت آن را براي خود ايجاد و همچنين مجوزهاي لازم را دريافت كنند.

دريافت سيب‌سلامت شرايط و مراحل مختلفي دارد كه توليدكننده با طي اين مراحل مي‌تواند نشان سيب سلامت را اخذ كند. گام اول براي دريافت نشان سيب‌سلامت مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در اين سامانه است. سامانه ttac.ir نشان سيب سلامت را براي كالاهاي مختلف ارائه مي‌نمايد.

شرايط دريافت نشان سلامت

همان‌طور كه در مطالب بالا اشاره شد سازمان غذا و دارو براي اعطاي نشان سيب‌سلامت از توليدكنندگان انتظار دارد شرايط به خصوصي را ايجاد نمايند. در غير اين صورت اين نشان را به توليدكننده ارائه نمي‌كند. شرايط دريافت نشان سيب سلامت عبارت‌اند از:

اول؛ محصولات با دريافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان و به صورت استاندارد توليد گردند.

دوم؛ كليه آيين‌نامه‌ها و اصول درج‌شده در گواهينامه‌هاي سازمان غذا و دارو هنگام توليد محصول رعايت شود. و از مواد خطرناكي نظير اسيدهاي چرب ترانس در محصول استفاده نگردد.

سوم؛ استفاده از نمك و روغن در محصولات به حداقلي‌ترين حالت ممكن باشد.

چهارم؛ از مواد اوليه يا افزودني‌هايي در توليد محصول استفاده شود كه موجب ارتقاء سلامت مصرف‌كنندگان باشد.

پنجم؛ در توليد محصول از سمومي مثل هورمون‌ها و سموم قارچي استفاده نشود.

ششم؛ محصولات توليدشده دور از مواد شيميايي باشند يا با كاهش ميزان كربوهيدرات و چربي‌ها كالري اين محصولات كاهش يابد.

هفتم؛ از ويتامين‌هاي مختلف به عنوان مكمل‌هاي غني‌سازي بدن در توليد محصول مورد نظر استفاده شود.

هشتم؛ با تغيير فرمول در توليد محصول موجب ارتقاء كيفيت آن محصول و افزايش سلامت مصرف‌كننده شود.

نهم؛ از فنّاوري‌هاي مدرن و پيشرفته براي افزايش كيفيت در فرايند توليد محصولات استفاده شود.

مراحل دريافت سيب سلامت

اگر شما توليدكننده‌اي هستيد كه متقاضي دريافت نشان سيب‌سلامت مي‌باشيد. پس از ايجاد شرايط لازم بايد مراحل زير را جهت دريافت نشان سيب سلامت طي نماييد.

ابتدا بايد با توجه به حوزه كاري و فعاليت خود مجوزهاي قانوني را دريافت نماييد. به عنوان مثال جوازهايي نظير جواز تأسيس يا جواز كسب يا مجوزهاي لازم از سازمان‌هاي صمت، كشاورزي و .. كه براي راه‌اندازي فعاليت خود نياز داريد.

در گام دوم شما بايد اقدام به دريافت پروانه بهره‌برداري و بعد از آن پروانه تأسيس از سازمان غذا و دارو نماييد. همچنين بايد جواز ساخت را از سازماني كه جواز تأسيس خود را از آن دريافت كرديد، اخذ نماييد. شما مي‌توانيد يك مسئول فني جهت مديريت امور توليد انتخاب نماييد. تا به كمك او تمامي پروانه‌ها و جوازهاي مربوطه را دريافت كنيد.

مرحله بعدي ثبت برند شما است. در اين مرحله شما بايد برند خود ايجاد نماييد. سپس آن برند در سازمان ثبت شركت‌ها به تائيد و ثبت برسانيد.

حال زمان ثبت‌نام و دريافت نشان سيب سلامت است. شما بايد به سامانه تيتَك به نشاني ttac.ir مراجعه نماييد. و ثبت‌نام و ساير مراحل لازم براي دريافت نشان سيب‌سلامت را انجام دهيد. البته در صورت تمايل مي‌توانيد مراحل دريافت نشان سيب سلامت را به صورت حضوري و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پيگيري كنيد.

آخرين مرحله بازديد كارشناس بهداشت از محل توليد محصول است. كارشناس با بررسي محل كسب‌وكار بايد به اطمينان برسد. كه محل توليد كاملاً بهداشتي و ايمني است و توليدكننده نيز شرايط لازم را براي توليد محصول سالم و دريافت نشان سيب‌سلامت دارد.

پس از تائيد كارشناس بهداشت مجوز سيب سلامت براي متقاضي صادر مي‌گردد. كه اين موجز معمولاً يك تا دو سال اعتبار دارد. و بعد از انقضاي مدت اعتبار دارنده بايد آن را تمديد نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

سيب سلامت چيست ؟

سازمان غذا و دارو به برترين محصولاتي كه تمامي فاكتورهاي سلامتي در آن‌ها ديده مي‌شود. نشان سيب سلامت را اعطا مي‌كند.

نحوه دريافت سيب سلامت چگونه است ؟

براي دريافت نشان سيب سلامت مي‌توانيد با مراجعه به سامانه  ttac.ir و ثبت‌نام در اين سامانه يا به صورت حضوري و با مراجعه به معاونت غذا و دارو پيگيري كنيد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۲:۱۰:۵۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

انسان وقتي سخن ‌‌مي‌گويد هر كلاميكه از دهانش خارج ‌‌مي‌شود مانند تيري است كه از كمان رها ‌‌مي‌شود از جهت آنكه اثر خود را ‌‌مي‌گذارد و غير قابل بازگشت است‌‌. قطعا در تمام امور كلام داراي نقش كليدي و مهمي است از جمله در امور حقوقي و دعاوي. تاثير كلام در اين امور تا حدي است كه حتي يكي از ادله‌ اثبات دعوا شهادت و سخن شاهداني است كه از جريان واقعه مطلع بوده‌اند. اما گاهي پيش ‌‌مي‌آيد كه شاهد حرفي را ‌‌مي‌زند اما از گفته و شهادتي كه داده باز‌‌مي‌گردد. در اين مطلب ‌‌مي‌خواهيم رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پيامدهاي آن را بررسي نماييم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

شهادت شهود در دادگاه

يكي از ادله ذكر شده در قانون شهادت ‌‌مي‌باشد‌‌. شهادت به معناي نقل حادثه‌‌‌‌اي است كه رخ داده و شاهد آن را با حواس پنج گانه خود دريافته است‌‌. مانند اينكه شخص ديده باشد كه آقاي الف مبلغ 20 ميليون تومان را به آقاي ب قرض داده است.

شهادت شهود داراي اهميت زيادي است چرا كه در بسياري از دعاوي تنها ادله‌‌‌ اثبات شهادتي است كه مطرح ‌‌مي‌شود و قاضي بر آن اساس راي صادر ‌‌مي‌كند.

رجوع شاهد از شهادت

رجوع در لغت به معني بازگشتن و برگشت است‌‌. رجوع از شهادت به معناي آن است كه شاهد در دادگاه حاضر گردد و شهادت بدهد. اما بعدا بخشي يا تمام آنچه را كه گفته است رد كند و از گفته‌‌‌ خود برگردد. به طوري كه به دادگاه بگويد كه شهادت دروغ داده است. اين دروغگويي ممكن است از روي اشتباه و خطا باشد يا اينكه از روي تعمد دروغ گفته باشد.

اگر فرد از روي عمد دروغ گفته باشد ‌‌مي‌شود شهادت دروغ‌‌. اما اگر از روي اشتباه و سهوا شهادت دروغ داده باشند و بعدا خود متوجه شود به معناي رجوع از شهادت است. اين دو مورد هر كدام حكم متفاوتي دارند‌‌.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه قبل از صدور حكم و پيامدهاي آن

شاهد در هر مرحله از رسيدگي ‌‌مي‌تواند از شهادت خود برگردد. در صورتي كه در طول جلسات رسيدگي و قبل از اينكه قاضي بخواهد حكم صادر نمايد شاهد به هر نحو متوجه شود كه شهادت او اشتباه بوده و اين موضوع را به دادگاه اطلاع دهد در اين صورت به شهادت ترتيب اثر داده ‌‌نمي‌شود.

به طور مثال آقاي الف در دادگاه حاضر ‌‌مي‌شود و شهادت ‌‌مي‌دهد كه آقاي ب همسرش را طلاق داده است. اما بعد از مدتي متوجه ‌‌مي‌شود كه در اين مورد اشتباه ‌‌مي‌كرده است‌‌. پس نزد قاضي از شهادت خود باز‌‌مي‌گردد و به قاضي ‌‌مي‌گويد كه در مورد طلاق آقاي ب اشتباه كردم و شهادت خود را پس ‌‌مي‌گيرم. در اين صورت ديگر اين شهادت تاثيري در راي دادگاه ندارد.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه بعد از صدور حكم و پيامدهاي آن

در ماده‌‌‌ 1319 قانون مدني به موضوع رجوع از شهادت پرداخته است‌‌. بر اين اساس شهادتي كه از آن رجوع شود براي دادگاه معتبر نيست‌‌. در نتيجه اگر هم حكمي بر مبناي اين شهادت صادر شده باشد اين حكم قابل تجديد نظر است‌‌. در اين صورت اگر شاهد از شهادت خود رجوع كند شخص ‌‌مي‌تواند از دادگاه تجديد نظر بخواهد كه راي صادر شده در دادگاه بدوي را بررسي كند. در مرحله‌‌‌ بررسي مجدد مسئله شهادت بي‌‌‌اثر خواهد بود.

به طور مثال آقاي الف در مورد اينكه مبلغ بيست ميليون تومان به آقاي ب هبه شده است شهادت ‌‌مي‌دهد و بر اين اساس راي صادر ‌‌مي‌گردد. سپس آقاي الف مطرح ‌‌مي‌كند كه شهادت او اشتباه بوده‌‌ است. شخص متضرر ‌‌مي‌تواند درخواست تجديد نظر در مورد راي صادره را بدهد و ديگر به اين شهادت ترتيب اثر داده ‌‌نمي‌شود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پيامدهاي آن ‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص رجوع شاهد از شهادت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون رجوع شاهد از شهادت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

رجوع از شهادت به چه معناست ؟

منظور از رجوع كردن اين است كه شاهد به قاضي اعلام كند كه شهادت او اشتباه بوده و خود شاهد بگويد كه شهادت غلط داده‌‌ كه اين امر در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

اثر رجوع از شهادت چيست ؟

شهادت مطرح شده بي‌‌‌اثر ‌‌مي‌شود و ‌‌مي‌توان درخواست تجديد نظر از حكم را داد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

تا چه زمان ‌‌مي‌توان از شهادت رجوع كرد ؟

در هر مرحله شاهد ‌‌مي‌تواند از شهادتي كه داده رجوع كند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۴۴:۰۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

انسان وقتي سخن ‌‌مي‌گويد هر كلاميكه از دهانش خارج ‌‌مي‌شود مانند تيري است كه از كمان رها ‌‌مي‌شود از جهت آنكه اثر خود را ‌‌مي‌گذارد و غير قابل بازگشت است‌‌. قطعا در تمام امور كلام داراي نقش كليدي و مهمي است از جمله در امور حقوقي و دعاوي. تاثير كلام در اين امور تا حدي است كه حتي يكي از ادله‌ اثبات دعوا شهادت و سخن شاهداني است كه از جريان واقعه مطلع بوده‌اند. اما گاهي پيش ‌‌مي‌آيد كه شاهد حرفي را ‌‌مي‌زند اما از گفته و شهادتي كه داده باز‌‌مي‌گردد. در اين مطلب ‌‌مي‌خواهيم رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پيامدهاي آن را بررسي نماييم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

شهادت شهود در دادگاه

يكي از ادله ذكر شده در قانون شهادت ‌‌مي‌باشد‌‌. شهادت به معناي نقل حادثه‌‌‌‌اي است كه رخ داده و شاهد آن را با حواس پنج گانه خود دريافته است‌‌. مانند اينكه شخص ديده باشد كه آقاي الف مبلغ 20 ميليون تومان را به آقاي ب قرض داده است.

شهادت شهود داراي اهميت زيادي است چرا كه در بسياري از دعاوي تنها ادله‌‌‌ اثبات شهادتي است كه مطرح ‌‌مي‌شود و قاضي بر آن اساس راي صادر ‌‌مي‌كند.

رجوع شاهد از شهادت

رجوع در لغت به معني بازگشتن و برگشت است‌‌. رجوع از شهادت به معناي آن است كه شاهد در دادگاه حاضر گردد و شهادت بدهد. اما بعدا بخشي يا تمام آنچه را كه گفته است رد كند و از گفته‌‌‌ خود برگردد. به طوري كه به دادگاه بگويد كه شهادت دروغ داده است. اين دروغگويي ممكن است از روي اشتباه و خطا باشد يا اينكه از روي تعمد دروغ گفته باشد.

اگر فرد از روي عمد دروغ گفته باشد ‌‌مي‌شود شهادت دروغ‌‌. اما اگر از روي اشتباه و سهوا شهادت دروغ داده باشند و بعدا خود متوجه شود به معناي رجوع از شهادت است. اين دو مورد هر كدام حكم متفاوتي دارند‌‌.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه قبل از صدور حكم و پيامدهاي آن

شاهد در هر مرحله از رسيدگي ‌‌مي‌تواند از شهادت خود برگردد. در صورتي كه در طول جلسات رسيدگي و قبل از اينكه قاضي بخواهد حكم صادر نمايد شاهد به هر نحو متوجه شود كه شهادت او اشتباه بوده و اين موضوع را به دادگاه اطلاع دهد در اين صورت به شهادت ترتيب اثر داده ‌‌نمي‌شود.

به طور مثال آقاي الف در دادگاه حاضر ‌‌مي‌شود و شهادت ‌‌مي‌دهد كه آقاي ب همسرش را طلاق داده است. اما بعد از مدتي متوجه ‌‌مي‌شود كه در اين مورد اشتباه ‌‌مي‌كرده است‌‌. پس نزد قاضي از شهادت خود باز‌‌مي‌گردد و به قاضي ‌‌مي‌گويد كه در مورد طلاق آقاي ب اشتباه كردم و شهادت خود را پس ‌‌مي‌گيرم. در اين صورت ديگر اين شهادت تاثيري در راي دادگاه ندارد.

رجوع شاهد از شهادت در دادگاه بعد از صدور حكم و پيامدهاي آن

در ماده‌‌‌ 1319 قانون مدني به موضوع رجوع از شهادت پرداخته است‌‌. بر اين اساس شهادتي كه از آن رجوع شود براي دادگاه معتبر نيست‌‌. در نتيجه اگر هم حكمي بر مبناي اين شهادت صادر شده باشد اين حكم قابل تجديد نظر است‌‌. در اين صورت اگر شاهد از شهادت خود رجوع كند شخص ‌‌مي‌تواند از دادگاه تجديد نظر بخواهد كه راي صادر شده در دادگاه بدوي را بررسي كند. در مرحله‌‌‌ بررسي مجدد مسئله شهادت بي‌‌‌اثر خواهد بود.

به طور مثال آقاي الف در مورد اينكه مبلغ بيست ميليون تومان به آقاي ب هبه شده است شهادت ‌‌مي‌دهد و بر اين اساس راي صادر ‌‌مي‌گردد. سپس آقاي الف مطرح ‌‌مي‌كند كه شهادت او اشتباه بوده‌‌ است. شخص متضرر ‌‌مي‌تواند درخواست تجديد نظر در مورد راي صادره را بدهد و ديگر به اين شهادت ترتيب اثر داده ‌‌نمي‌شود.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد رجوع شاهد از شهادت در دادگاه و پيامدهاي آن ‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص رجوع شاهد از شهادت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون رجوع شاهد از شهادت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

رجوع از شهادت به چه معناست ؟

منظور از رجوع كردن اين است كه شاهد به قاضي اعلام كند كه شهادت او اشتباه بوده و خود شاهد بگويد كه شهادت غلط داده‌‌ كه اين امر در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

اثر رجوع از شهادت چيست ؟

شهادت مطرح شده بي‌‌‌اثر ‌‌مي‌شود و ‌‌مي‌توان درخواست تجديد نظر از حكم را داد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

تا چه زمان ‌‌مي‌توان از شهادت رجوع كرد ؟

در هر مرحله شاهد ‌‌مي‌تواند از شهادتي كه داده رجوع كند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۴۴:۰۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

اصل 34 قانون اساسي متضمن حق تمام مردم ايران براي دادخواهيست. ايشان مي‌توانند براي دادخواهي به مراجع قضايي مراجعه نمايند و از مراجع قضايي و قانون حق خود را مطالبه نمايند. اما در مواردي اين حق از فرد سلب مي‌شود. يكي از اين موارد سقوط دعواست. در اين مطلب به بررسي سقوط دعوا مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سقوط دعوا

سقوط يا زوال در لغت به معناي از بين رفتن است. سقوط دعوا به معناي اين است كه شخص امكان طرح دعوا را ندارد. يعني دعوا قبل از صدور حكم زايل گردد به طوري كه انگار ديگر هيچ دعوايي وجود ندارد.

موارد سقوط دعوا

در صورت وجود هر يك از موارد زير براي دعوا هيچ حكمي داده نمي‌شود و قرار سقوط دعوا صادر مي‌گردد:

1/ صدور حكم قطعي. 

2/ زوال حق اصلي.

3/ استرداد دعوا.

1/ سقوط حكم قطعي: به معناي اين است كه از قبل براي اين دعوا حكم قطعي صادر شده است و با توجه به اعتبار امر قضاوت شده نمي‌توان دوباره چنين دعوايي را در مراجع قضايي مطرح نمود.

2/ زوال حق اصلي: يعني اينكه حقي كه براي مطالبه‌‌ آن دعوا مطرح شده است از بين برود و وجود نداشته باشد در نتيجه نمي‌توان براي حقي كه وجود ندارد دعوا مطرح كرد.

3/ استرداد دعوا: وقتي خواهاني كه دعوا را مطرح كرده است به هر دليلي از ادامه دادرسي منصرف شود و بخواهد دادخواست خود را پس بگيرد قرار سقوط دعوا صادر مي‌شود. 

زوال حق اصلي و انواع آن

اين كه حق فردي از بين برود به معناي زوال است. بر اساس سبب و علتي كه حق از بين مي‌رود به دو دسته تقسيم مي‌گردد.

الف/ زوال حق به صورت ارادي:‌ يعني شخص محق به خواست و اراده‌‌ خود از حقش بگذرد. به طور مثال شخصي كه داين است و بايد مبلغ بيست ميليون تومان را دريافت كند از اين حق خود مي‌گذرد و اعلام مي‌كند پول را نمي‌خواهد.

ب/ زوال حق به صورت قهري:‌ زماني كه اراده‌‌ صاحب حق در از بين رفتن اين حق تاثيري نداشته باشد و يك عامل بيروني و خارجي باعث از بين رفتن اين حق بشود زوال به صورت قهري بوده است. به طور مثال پدري از فرزند خود طلبكار است و اين پدر فوت مي‌كند. در نتيجه فرزند هم مديون است و چون از وراث پدر است داين هم محسوب مي‌شود. در اينجا به طور قهري اين حق گرفته شده و دعوا ساقط مي‌گردد.

انواع استرداد دعوا

ماده‌‌ 107 قانون آئين دادرسي مدني براي استرداد دعوا سه حالت بيان كرده است:‌

1/ قبل از اولين جلسه دادرسي.

2/ در حين جلسات دادرسي و در حالي كه دعوا تمام نشده است.

3/ استرداد بعد از ختم مذاكرات اصحاب دعوا.

فقط در اين حالت سوم است كه قاضي قرار سقوط دعوا را صادر مي‌نمايد. اين حالت فقط در صورتي ممكن است كه يا خوانده راضي باشد يا اينكه خواهان به طور كلي از دعواي خود صرف نظركند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد سقوط دعوا مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص سقوط دعو‌ا، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون سقوط دعو‌ا پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قرار سقوط دعوا چيست ؟

هرگاه كه شخص حق مطرح كردن دعوا در مراجع قانوني را نداشته باشد قرار سقوط دعوا صادر مي‌شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

در چه مواردي قرار سقوط دعوا صادر مي‌شود ؟

در صورتي كه حكم قطعي صادر شده باسد يا حق زائل شده باشد يا اينكه دعوا استرداد شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۵۲:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

اعاده دادرسي با چه شرايط و روندي انجام مي‌شود؟ بي‌شك يكي از ويژگي‌هاي اصلي آراي صادره از سوي محاكم قطعي و متقن بودن آن‌ها است. به خصوص زماني كه يك راي بعد از مرحله‌ بدوي در مرحله‌ تجديد نظر هم مورد تاييد قرار ‌‌‌مي‌گيرد. اما ممكن است به جهتي اشتباهي رخ دهد و باعث پايمال شدن حقوق فرد شود. با توجه به اينكه قانون گذار همواره به دنبال احقاق حقوق افراد جامعه است يك راه و روزنه براي بررسي مجدد آرا قطعي قرار داده است آن هم اعاده دادرسي ‌‌‌مي‌باشد. در اين مطلب به بررسي تقاضاي اعاده دادرسي در دادگاه تجديد نظر ‌‌‌مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

اعاده دادرسي و انواع آن

اعا‌ده در لغت به معناي از سر گرفتن و بازگردانيدن است. از نظر حقوقي اعا‌ده‌ دادرسي به معناي اين است كه دادرسي درباره‌ دعوايي كه حكم قطعي آن صادر شده دوباره انجام شود. اين موضوع فقط مخصوص آرا قطعي است.

با توجه به ماده‌ 432 قانون آئين دادرسي مدني اعا‌ده دادرسي داراي دو نوع ‌‌‌مي‌باشد:

  1. اصلي: عبارت است از اينكه فرد به طور مستقل درخواست اعا‌ده دادرسي بدهد.
  2. طاري: عبارت است از اينكه در جريان رسيدگي به دعوايي وقتي حكمي به عنوان دليل ارائه ‌‌‌مي‌شود كسي كه حكم عليه او استفاده ‌‌‌مي‌شود نسبت به آن حكم مورد استناد درخواست اعا‌ده دادرسي بدهد. به طور مثال يك راي عليه آقاي ب صادر شده و حالا دوباره در دعوايي جديد عليه آقاي ب استفاده ‌‌‌مي‌شود.

تقاضاي اعاده دادرسي در دادگاه تجديد نظر

هرگاه راي قطعي صادر شود و شخص نسبت به آن اعتراض داشته باشد بايد درخواست اعا‌ده‌ دادرسي بدهد. مرجع صالح براي رسيدگي به اعا‌ده‌ دادرسي همان مرجعي است كه در مورد دعوا راي صادر كرده است. در نتيجه اگر مرجع تجديد نظر حكم قطعي را صادر كرده باشد تقاضاي اعاده دادرسي بايد به دادگاه تجديد نظر ارائه شود.

به طور مثال در دادگاه بدوي شيراز يك راي بر عليه آقاي ب صادر ‌‌‌مي‌شود. فرد به اين راي اعتراض ‌‌‌مي‌نمايد‌‌‌. راي به دادگاه تجديدنظر فرستاده ‌‌‌مي‌شود و در آنجا قطعيت پيدا ‌‌‌مي‌كند. آقاي ب بعد از بررسي كردن موضوع متوجه ‌‌‌مي‌شود كه راي اشتباه بوده در نتيجه درخواست اعا‌ده‌ دادرسي خود را به دادگاه تجديدنظر شيراز ‌‌‌مي‌دهد.

دادخواست اعاده‌ دادرسي دادگاه تجديدنظر

فرد بايد دادخواستي را تنظيم نمايد و در آن موارد زير ذكر گردد:

  1. اطلاعات شخص درخواست دهنده و طرف او از جمله نام و نام خانوادگي.
  2. حكم تجديد نظري كه مورد دادرسي مجدد قرار ‌‌‌مي‌گيرد.
  3. مشخصات دادگاه تجديد نظر.
  4. جهتي كه موجب دادخواست اعا‌ده دادرسي شده است.

جهات درخواست اعاده‌ دادرسي

بر اساس ماده‌ 426 قانون آئين دادرسي كيفري در صورت وجود جهات زير شخص ‌‌‌مي‌تواند درخواست اعا‌ده‌ دادرسي بدهد:

  1. موضوع حكم مورد ادعاي خواهان نبوده.
  2. به ميزان بيشتر از خواسته حكم صادر شده.
  3. تناقض در مفاد يك حكم به دليل استناد به مواد يا اصول متعارض.
  4. دو دادگاه مختلف در خصوص يك پرونده مشخص با اصحاب دعوي يكسان آراي متعارض صادر نمايند.
  5. طرف مقابل حيله و تقلب به كار برد.
  6. حكم مستند به اسناد جعلي.
  7. دستيابي به مدارك و اسناد جديدي مبني بر حقانيت خواهان اعاده دادرسي.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد تقاضاي اعا‌ده دادرسي در دادگاه تجديد نظر ‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اعاده دادرسي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اعاده دادرسي پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اعا‌ده دادرسي در دادگاه تجديدنظر يعني چه ؟

عبارت است از درخواست براي بررسي مجدد راي قطعي صادر شده از سوي دادگاه تجديدنظر‌‌‌ كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

مرجع صالح براي رسيدگي به تقاضاي اعا‌ده دادرسي در دادگاه تجديد نظر كدام است ؟

مرجع صالح همان دادگاه تجديدنظري است كه راي قطعي را صادر كرده كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۴:۰۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

اعاده دادرسي با چه شرايط و روندي انجام مي‌شود؟ بي‌شك يكي از ويژگي‌هاي اصلي آراي صادره از سوي محاكم قطعي و متقن بودن آن‌ها است. به خصوص زماني كه يك راي بعد از مرحله‌ بدوي در مرحله‌ تجديد نظر هم مورد تاييد قرار ‌‌‌مي‌گيرد. اما ممكن است به جهتي اشتباهي رخ دهد و باعث پايمال شدن حقوق فرد شود. با توجه به اينكه قانون گذار همواره به دنبال احقاق حقوق افراد جامعه است يك راه و روزنه براي بررسي مجدد آرا قطعي قرار داده است آن هم اعاده دادرسي ‌‌‌مي‌باشد. در اين مطلب به بررسي تقاضاي اعاده دادرسي در دادگاه تجديد نظر ‌‌‌مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

اعاده دادرسي و انواع آن

اعا‌ده در لغت به معناي از سر گرفتن و بازگردانيدن است. از نظر حقوقي اعا‌ده‌ دادرسي به معناي اين است كه دادرسي درباره‌ دعوايي كه حكم قطعي آن صادر شده دوباره انجام شود. اين موضوع فقط مخصوص آرا قطعي است.

با توجه به ماده‌ 432 قانون آئين دادرسي مدني اعا‌ده دادرسي داراي دو نوع ‌‌‌مي‌باشد:

  1. اصلي: عبارت است از اينكه فرد به طور مستقل درخواست اعا‌ده دادرسي بدهد.
  2. طاري: عبارت است از اينكه در جريان رسيدگي به دعوايي وقتي حكمي به عنوان دليل ارائه ‌‌‌مي‌شود كسي كه حكم عليه او استفاده ‌‌‌مي‌شود نسبت به آن حكم مورد استناد درخواست اعا‌ده دادرسي بدهد. به طور مثال يك راي عليه آقاي ب صادر شده و حالا دوباره در دعوايي جديد عليه آقاي ب استفاده ‌‌‌مي‌شود.

تقاضاي اعاده دادرسي در دادگاه تجديد نظر

هرگاه راي قطعي صادر شود و شخص نسبت به آن اعتراض داشته باشد بايد درخواست اعا‌ده‌ دادرسي بدهد. مرجع صالح براي رسيدگي به اعا‌ده‌ دادرسي همان مرجعي است كه در مورد دعوا راي صادر كرده است. در نتيجه اگر مرجع تجديد نظر حكم قطعي را صادر كرده باشد تقاضاي اعاده دادرسي بايد به دادگاه تجديد نظر ارائه شود.

به طور مثال در دادگاه بدوي شيراز يك راي بر عليه آقاي ب صادر ‌‌‌مي‌شود. فرد به اين راي اعتراض ‌‌‌مي‌نمايد‌‌‌. راي به دادگاه تجديدنظر فرستاده ‌‌‌مي‌شود و در آنجا قطعيت پيدا ‌‌‌مي‌كند. آقاي ب بعد از بررسي كردن موضوع متوجه ‌‌‌مي‌شود كه راي اشتباه بوده در نتيجه درخواست اعا‌ده‌ دادرسي خود را به دادگاه تجديدنظر شيراز ‌‌‌مي‌دهد.

دادخواست اعاده‌ دادرسي دادگاه تجديدنظر

فرد بايد دادخواستي را تنظيم نمايد و در آن موارد زير ذكر گردد:

  1. اطلاعات شخص درخواست دهنده و طرف او از جمله نام و نام خانوادگي.
  2. حكم تجديد نظري كه مورد دادرسي مجدد قرار ‌‌‌مي‌گيرد.
  3. مشخصات دادگاه تجديد نظر.
  4. جهتي كه موجب دادخواست اعا‌ده دادرسي شده است.

جهات درخواست اعاده‌ دادرسي

بر اساس ماده‌ 426 قانون آئين دادرسي كيفري در صورت وجود جهات زير شخص ‌‌‌مي‌تواند درخواست اعا‌ده‌ دادرسي بدهد:

  1. موضوع حكم مورد ادعاي خواهان نبوده.
  2. به ميزان بيشتر از خواسته حكم صادر شده.
  3. تناقض در مفاد يك حكم به دليل استناد به مواد يا اصول متعارض.
  4. دو دادگاه مختلف در خصوص يك پرونده مشخص با اصحاب دعوي يكسان آراي متعارض صادر نمايند.
  5. طرف مقابل حيله و تقلب به كار برد.
  6. حكم مستند به اسناد جعلي.
  7. دستيابي به مدارك و اسناد جديدي مبني بر حقانيت خواهان اعاده دادرسي.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد تقاضاي اعا‌ده دادرسي در دادگاه تجديد نظر ‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اعاده دادرسي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اعاده دادرسي پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اعا‌ده دادرسي در دادگاه تجديدنظر يعني چه ؟

عبارت است از درخواست براي بررسي مجدد راي قطعي صادر شده از سوي دادگاه تجديدنظر‌‌‌ كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

مرجع صالح براي رسيدگي به تقاضاي اعا‌ده دادرسي در دادگاه تجديد نظر كدام است ؟

مرجع صالح همان دادگاه تجديدنظري است كه راي قطعي را صادر كرده كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۴۳:۵۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی