vakiel
ارائه خدمات حقوقي

ارجاع پرونده از شوراي حل اختلاف به دادگاه در چه زماني و با چه شرايطي انجام مي‌شود؟ زماني كه اختلاف و دعوايي پيش ‌‌‌مي‌آيد اولين سياست قوه قضائيه براي حل و فصل آن ارجاع دعوي به شوراي حل اختلاف ‌‌‌مي‌باشد‌‌‌. از اين رو شاهد رسيدگي به بسياري از اختلافات در شوراهاي حل اختلاف هستيم كه نتايج بسياري خوبي هم داشته‌‌‌‌‌اند. اما بعضا پيش ‌‌‌مي‌آيد كه شاهد انتقال پرونده از شورا به دادگاه باشيم‌‌‌. در ادامه به بررسي جوانب اين انتقال ‌‌‌مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: ارجاع پرونده از شوراي حل اختلاف به دادگاه | انتقال پرونده از شورا به دادگاه

شوراي حل اختلاف و صلاحيت آن

همان طور كه از نام آن مشخص است شوراي حل اختلاف نهادي قضايي است كه براي حل دعوي از طريق صلح و سازش شكل گرفته است. بيشتر دعاوي كه به شورا ارجاع ‌‌‌مي‌شوند دعاوي هستند كه از اهميت و پيچيدگي كمتري برخوردار هستند. مانند دعاوي مربوط به اموال منقول تا 200 ميليون ريال.

شورا‌‌‌‌ها براي اين تشكيل شده‌‌‌‌‌اند تا از حجم پرونده دادگاه‌‌‌‌ها كاسته شده و قبل از ورود به پروسه هزينه بر و طولاني دادگاه پرونده با صلح و سازش حل گردد.

ارجاع پرونده از شوراي حل اختلاف به دادگاه

زماني كه دعوي مطرح ‌‌‌مي‌شود اگر از نظر مرجع قانوني امكان خاتمه دعوي با سازش و صلح باشد دعوي را به شورا ارجاع ‌‌‌مي‌دهد. طرفين دعوي اگر به هر دليلي از طريق سازش نتوانند جواب بگيرند ‌‌‌مي‌توانند درخواست ارجاع به دادگاه يا دادسرا را داشته باشند.

البته بايد به اين نكته نيز توجه نمود كه برخي از موارد به دليل جزئي بودن مسئله فقط در صلاحيت شورا هستند و به دادگاه منتقل ‌‌‌نمي‌شوند. اما در صورتي كه امكان بررسي در دادگاه باشد طرفين ‌‌‌مي‌توانند لايحه‌‌‌‌‌‌اي تنظيم كنند و در ضمن آن دلايل خود را مطرح نموده سپس درخواست آن‌‌‌‌ها به دادگاه ارجاع ‌‌‌مي‌شود.

معمولا در رويه قضايي به اين شكل ‌‌‌مي‌باشد كه تا زماني كه پرونده پيچيده و دشوار نشده است در شورا ‌‌‌مي‌ماند ولي هنگامي كه دعوي تشديد گردد به طوري كه ناگزير به انتقال پرونده باشد امكان بررسي دعوي در دادگاه به وجود خواهد آمد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد انتقال پرونده از شورا به دادگاه ‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ا‌نتقال پرونده از شورا به دادگاه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ا‌نتقال پرونده از شورا به دادگاه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آيا امكان انتقال پرونده از شورا به دادگاه وجود دارد‌‌‌‌‌‌ ؟

بله شورا براي صلح و سازش است. در صورتي كه اشخاص نتوانند با هم سازش كنند ‌‌‌مي‌توانند درخواست ارجاع پرونده به دادگاه را بدهند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا هر پرونده‌‌‌‌‌‌اي را ‌‌‌مي‌توان از شورا به دادگاه انتقال داد‌‌‌‌‌‌ ؟

خير تا زماني كه پرونده در صلاحيت شورا است و امكان صلح و سازش وجود دارد ‌‌‌نمي‌توان آن را به دادگاه منتقل نمود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۵۲:۰۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

قرار نهايي سامانه ثنا در كدام بخش قابل روئت است؟ امروزه با پيشرفت روز افزون فناوري و ارتباطات الكترونيكي بيشتر فعاليت‌‌ها با استفاده از اينترنت و از راه دور انجام ‌مي‌شود. سيستم قضايي ايران نيز در سال‌‌هاي اخير به سوي الكترونيكي شدن و ارائه خدمات از راه دور حركت كرده است. از اين رو سامانه ثنا براي ارائه خدمات قضايي الكترونيكي راه اندازي شده است. امروزه مشاهده قرار نهايي از طريق سامانه ثنا امكان پذير مي‌باشد‌. در اين مطلب به بررسي اين موضوع ‌مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
ٖٖمنبع: قرار نهايي سامانه ثنا | نحوه مشاهده قرار – رويت پرونده در سامانه

سامانه ثنا و نحوه ثبت نام در آن

در سال 95 قوه قضائيه سامانه سنا را در راستاي برنامه عدالت الكترونيك در بستر شبكه ملي راه اندازي نمود. سامانه ثنا مخفف عبارت ثبت نام الكترونيكي ‌مي‌باشد‌. در واقع سامانه‌اي است كه در آن اوراق قضايي از جمله ابلاغ‌‌ها، قرار‌‌ها و… قرار مي‌گيرد و هر شخص با ورود به اين سامانه از راه دور بدون اينكه نياز به مراجعه حضوري به مراجع قضايي باشد ‌مي‌تواند امور مربوط به پرونده خود را انجام دهد.

براي ثبت نام در اين سامانه دو راه وجود دارد يكي از طريق دفاتر ارائه خدمات الكترونيك قضايي و دوم از طريق ثبت نام آنلاين.

قرار نهايي چيست ؟

هر زمان كه در دادسرا تحقيقات به پايان برسد قرار نهايي صادر ‌مي‌شود. صدور اين قرار به معناي اين است كه تحقيقات به پايان رسيده و در مورد پرونده نتيجه گيري شده است. در اين صورت‌ پرونده دو حالت دارد يا در دادسرا خاتمه يافته و ديگر به دادگاه نمي‌رسد يا اينكه تحقيقات در دادسرا پايان يافته و پرونده بايد در دادگاه بررسي شود. قرارهاي نهايي از قبيل قرار جلب دادرسي‌ و قرار منع تعقيب‌ ‌مي‌باشد.

نحوه مشاهده قرار نهايي در سامانه ثنا

براي مشاهده هرگونه اطلاعات در سامانه ثنا در ابتدا بايد در اين سامانه ثبت نام كنيد تا نام كاربري و رمز عبور داشته باشيد. در اولين مرحله وارد سايت‌ adliran.ir ‌مي‌شويد. عكس

در سمت راست صفحه در بخش خدمات ويژه قسمت سامانه ابلاغ الكترونيك قضايي را انتخاب نماييد‌. عكس

در مرحله بعدي گزينه سامانه اصلي ابلاغ الكترونيكي را انتخاب نماييد. عكس

بعد از وارد نمودن كد ملي و رمز عبور ‌مي‌توانيد وارد سامانه ثنا شويد. عكس

در اين بخش ‌مي‌توانيد ببينيد كه پرونده شما در چه مرحله‌‌‌اي است و چه قراري براي آن صادر شده است. وقتي روي بخش قرارهاي صادره برويد در آنجا نوشته ‌مي‌شود در مورد پرونده‌……. قرار‌………. صادر شد.

پيامك صدور قرار نهايي و مشاهده آن در سامانه ثنا

يك راه ديگر براي كسب اطلاع در مورد قرار نهايي از طريق پيامك ‌مي‌باشد. زماني كه در مورد پرونده شما قرار نهايي صادر ‌مي‌شود با يك پيامك به شما اطلاع رساني ‌مي‌شود كه در مورد پرونده‌……. قرار نهايي صادر شده است. شما ‌مي‌توانيد اينكه چه قراري صادر شده است را از طريق سامانه ثنا پيگيري نماييد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد نحوه مشاهده قرار نهايي در سامانه ثنا ‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي تهران و ساير شهرهاي وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قرار نهايي سامانه ثنا، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قرار نهايي سامانه ثنا پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

قرار نهايي چيست ؟

قراري كه از سوي دادسرا بعد از پايان تحقيقات صادر ‌مي‌شود قرار نهايي است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

چطور قرار نهايي را ببينيم ؟

براي ديدن قرار نهايي ‌مي‌توانيد وارد سايت عدل ايران شويد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۴۸:۴۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

دادستان كيست؟ در دادسرا كه بخشي از دادگستري به حساب مي‌آيد. به امور جزايي و گاهي نيز غير جزايي رسيدگي مي‌شود. در قانون وظايف دادسراها كه مهم‌ترين آن رسيدگي به جرم است تعيين شد. اما چه كساني در دادسراها اين وظايف قانوني را انجام مي‌دهند. در دادسراها نيز همچون دادگاه سلسله مراتب وجود دارد. كه هركدام از اين مقامات با توجه به درجه‌شان وظايف اختيارات مختلفي دارند. يكي از مقامات مهم در دادسراها دادستان مي‌باشد. در ادامه اين مطلب به معرفي دادستان و وظايف آن‌ها مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: دادستان كيست ؟ وظايف و سطوح اختيارات دادستان چيست

دادستان كيست ؟

مدعي‌العموم يا همان دادستان به افرادي مي‌گويند كه در رأس دادسرا به عنوان رئيس اين مرجع قضايي قرار دارند. با توجه به نام مدعي‌العموم درمي‌يابيم كه دادستان‌ها به عنوان نمايندگان جامعه شناخته مي‌شوند. به عبارت ديگر هنگامي‌كه منافع، مصلحت و حقوق مردم جامعه درخطر باشد. دادستان موظف است براي حمايت از حقوق اجتماعي اقدامات قانوني را انجام بدهد.

تفاوت دادستان با قاضي در اين است. كه وظيفه دادستان تعقيب جرم مي‌باشد و دادستان‌ها رئيس دادسرا هستند. درحالي‌كه قاضي وظيفه دارد به پرونده‌ها رسيدگي نمايد. و درنهايت با توجه به قانون حكم نهايي را براي يك پرونده صادر نمايد. به عبارتي حكم قاضي به خصومت و دعوا خاتمه مي‌دهد.

البته علاوه بر مسئوليت تعقيب جرم دادستان‌ها مسئول مجموعه‌اي كه زير نظر آن‌ها در دادسرا فعاليت دارند؛ نيز مي‌باشند. بنابراين مي‌توانيم بگوييم كه اكثر مسئوليت‌هاي موجود در دادسراها توسط دادستان انجام مي‌پذيرد. دادستان‌ها داراي مراتب مختلفي نيز مي‌شوند كه در ادامه به آن اشاره مي‌كنيم.

مراتب مختلف دادستان ها

همان‌طور كه گفتيم دادستان‌ها مراتب مختلفي دارند. كه بر اساس آن به چند دسته تقسيم‌بندي مي‌شوند. اين دسته‌بندي به ترتيب شامل اول؛دادستان كل، دوم؛ دادستان شهرستان مركز استان و سوم؛ دادستان شهرستان مي‌شود. بر اساس اين مرتبه بندي دادستان‌ها فعاليت‌هاي دادستان‌هاي زيرمجموعه خود نظارت دارند.

به‌اين‌ترتيب دادستان شهرستان مركز بر فعاليت‌هاي دادستان ساير شهرستان‌هاي استان نظارت دارد. و دادستان كل بر عملكرد دادستان شهرستان مركز استان نظارت خواهد داشت. علاوه بر آن دادستان كل موظف است بر دادسراي عمومي و دادسراي انقلاب و دادسراي نظامي نيز نظارت داشته باشد.

وظايف دادستان چيست ؟

قبل‌تر توضيح داديم كه دادستان‌ها به عنوان رأس و رئيس دادسراها قرار دارند. و به عنوان مدعي‌العموم نماينده مردم اجتماع هستند. و منافع حقوق جامعه دفاع مي‌نمايند. به عبارتي در صورت بروز جرم عليه منافع اجتماعي تعقيب اين جرم به عهده دادستان قرار دارد. بنابراين بخشي از وظايف دادستان‌ها مربوط به فعاليت‌ها و وظايف قضايي آن‌ها مي‌باشد.

اما از طرفي دادستان‌ها به عنوان رئيس دادسراها نسبت به افرادي كه تحت نظارت آن‌ها فعاليت دارند نيز داراي وظايفي هستند. كه اين بخش از وظايف دادستان‌ها را وظايف اداري دادستان مي‌ناميم. بنابراين مي‌توانيم وظايف دادستان‌ها را به دودسته كلي وظايف قضايي و وظايف اداري تقسيم كنيم.

وظايف قضايي دادستان ها

مهم‌ترين بخش از وظايف يك دادستان به عنوان رئيس دادسرا وظايف قضايي او مي‌باشد. وظايف قضايي دادسرا به چند دسته تقسيم مي‌شود. كه برخي از آن‌ها عبارت است از: وظيفه دادستان در برابر جرائم با جنبه عمومي، در برابر جرائم قابل‌گذشت، در برابر صدور كيفر خواست ، در تعيين تكليف اشياي مورداستفاده در جرم، وظيفه دادستان براي حضور در دادگاه جهت محاكمه و وظايف دادستان در اجراي احكام كيفري.

جرائم با جنبه عمومي

دادستان‌ها در مواجهه با جرائم با جنبه عمومي اين وظيفه و صلاحيت را دارند. كه بدون نياز به شاكي خصوصي، اعلام‌جرم و رسيدگي به پرونده‌هاي با جنبه عمومي را شروع نمايند. از جمله جرائم با جنبه عمومي مي‌توانيم به جرم رابطه نامشروع يا بي‌حجابي در مكان عمومي اشاره كنيم.

مقصود از جرائم با جنبه عمومي اين است كه اگر يك جرم مثل بي‌حجابي در مكان عمومي اتفاق بيفتد. بدون اينكه شخصي از آن شكايت داشته باشد. يعني بدون شكايت شاكي خصوصي دادستان به عنوان نماينده جامعه مي‌تواند به اين جرم رسيدگي كند. وظيفه داد‌ستان در رسيدگي و تعقيب جرائم با جنبه عمومي مهم‌ترين وظيفه قضايي او محسوب مي‌شود.

جرائم قابل‌گذشت

دومين وظيفه قضايي دادستان‌ها وظيفه ايشان نسبت به جرائم قابل‌گذشت است. جرائم قابل‌گذشت برخلاف جرائم با جنبه عمومي صرفاً با شكايت شاكي خصوصي قابل‌پيگيري هستند. به عبارتي اين جرائم تنها با طرح شكايت توسط فرد يا افرادي از جامعه قابليت بررسي در دادگاه را دارد. دادستان‌ها در برابر جرائم قابل‌گذشت موظف هستند. پس از طرح شكايت توسط شاكي به موضوع جرم رسيدگي نمايند.

صدور كيفرخواست

سومين وظيفه قضايي دادستان مسئوليت وي در برابر صدور كيفرخواست مي‌باشد. مقصود از صدور كيفرخواست اين است. كه پس از انجام مراحل مربوط به تعقيب جرم و تفهيم اتهام يعني هنگامي‌كه مجرم مشخص گشت. دادستان كيفرخواست صادر مي‌نمايد. كه در اين كيفرخواست جرم انجام شده و انتصاب اين جرم به متهم يا مرتكب تعيين مي‌گردد. سپس اين كيفرخواست جهت رسيدگي مستند و مستدل به جرم به دادگاه ارسال مي‌شود.

تعيين تكليف ابزار جرم

هنگامي‌كه يك جرم رخ مي‌دهد احتمال دارد كه در اين جرم از اشيا و آلاتي استفاده شود. تعيين تكليف اين اشيا و وسايلي كه جرم با استفاده از آن‌ها انجام شد. بر عهده دادستان مي‌باشد. ضبط اين وسايل، فروش و … به طور كلي تعيين عاقبت اين ابزار جرم وظيفه داد‌ستان است.

حضور دادستان در دادگاه

ديگر وظيفه مهم قضايي يك دادستان حضور وي در دادگاه جهت رسيدگي به جرم و انجام محاكمه است. درواقع بدون حضور دادستان در جلسه دادگاه جلسه رسميت نخواهد داشت. اگر داد‌ستان قادر به شركت در جلسه دادگاه نبود. موظف است معاون يا يكي از دادياران خود را به عنوان نماينده به جلسه محاكمه بفرستد.

اجراي احكام كيفري

گفتيم كه دادستان‌ها به عنوان رأس دادسراها وظيفه تعقيب جرم، صدور كيفرخواست و ارسال آن به دادگاه سپس حضور در دادگاه براي آغاز محاكمه؛ را دارد. پس از اينكه دادگاه حكم خود را صادر نمود. 

وظايف اداري دادستان ها

ما به طور كلي وظايف دادستان‌ها را به دودسته وظايف قضايي و وظايف اداري تقسيم كرديم. و مقصود از وظايف اداري دادستان‌ها آن دسته از مسئوليت‌هاي داد‌ستان است. كه به عنوان رأس دادسرا نسبت به افرادي كه تحت نظر او فعاليت دارند دارد. وظايف اداري دادستان‌ها به دودسته نظارت بر اعمال ضابطان و امور حسبي تقسيم مي‌شود.

وظيفه نظارت بر اعمال ضابطان دادسرا

اولين و مهم‌ترين وظيفه اداري يك داد‌ستان نظارت بر اعمال ضابطان دادسرا است. دادستان‌ها به عنوان روساي دادسرا افرادي را تحت نظر خود در مجموعه دادسرا دارند. كه فعاليت‌هاي متنوعي را انجام مي‌دهند. اين افراد تحت عنوان ضابطان دادسرا شامل معاونين داد‌ستان، داديارها و بازپرس‌ها مي‌شوند. بنابراين داد‌ستان موظف است كه بر فعاليت ضابطان دادسرا نظارت داشته باشد. ضابطان مشغول در دادسراها توسط دادستان‌ها مورد آموزش قرار مي‌گيرند.

وظيفه رسيدگي به امور حسبي

حقوق افراد صغير مجنون و غايب مفقودالاثر را در اصطلاح حقوقي امور حسبي مي‌نامند. دومين وظيفه اداري دادستان‌ها رسيدگي و حفظ حقوق اين افراد مي‌باشد. جهت رسيدگي به حقوق و امور مربوط به اين افراد يك نهاد در دادسراها تحت عنوان واحد امور سرپرستي مهجوران قرار دارد. واحد امور سرپرستي مهجوران زير نظر دادستان‌ها مديريت مي‌گردد. و در حوزه امور حسبي فعاليت‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سؤالات متداول

دادستان كيست ؟

مدعي‌العموم يا همان دادس‌تان، رئيس دادسراها هستند و هنگامي‌كه منافع، مصلحت و حقوق مردم جامعه درخطر باشد. موظف است براي حمايت از حقوق اجتماعي اقدامات قانوني را انجام بدهد.

مراتب دادستاني چيست ؟

دادستان‌ها مراتب مختلفي دارند. كه به ترتيب شامل اول؛دادستان كل، دوم؛ دادس‌تان شهرستان مركز استان و سوم؛ داد‌ستان شهرستان مي‌شود.

وظايف دادستان چيست ؟

مي‌توانيم وظايف داد‌ستان‌ها را به دودسته كلي وظايف قضايي و وظايف اداري تقسيم كنيم. كه در متن مقاله شرح كامل وظايف توضيح داديم.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ آبان ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۵۶:۳۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

زمان دريافت دستمزد در جعاله چه زماني است؟ امروزه اگر فردي در انجام كاري ناتوان باشد و يا وقت انجام آن كار را نداشته باشد ‌مي‌تواند از ديگران كمك بگيرد. براي مثال او ‌مي‌تواند به ديگران دستمزدي پرداخت كند و از آن‌‌ها بخواهد كه كار مورد نظرش را براي او به انجام برسانند. در ادامه قصد داريم درباره زمان و ميزان دريافت دستمزد در جعاله توضيحات كامل‌تري را خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: زمان دريافت دستمزد در جعاله | ميزان پاداش – نحوه تعيين – نوع دستمزد

جعاله چيست ؟

جعاله به عملي گفته ‌مي‌شود كه طي انجام آن فردي از فرد ديگر ‌مي‌خواهد كه كاري را براي او انجام دهد‌‌ و در ازاي آن كار به او دستمزدي را پرداخت ‌مي‌نمايد.‌‌ جعاله داراي سه ركن زير ‌مي‌باشد:

جاعل

جاعل فردي است كه در ازاي انجام كاري به ديگران دستمزد ‌مي‌دهد.

عامل

عامل به كسي گفته ‌مي‌شود كه كار مورد نظر جاعل را به انجام ‌مي‌رساند و دستمزد دريافت ‌مي‌كند.

جعل | زمان دريافت دستمزد در جعاله

جعل در واقع همان دستمزدي است كه جاعل به عامل پرداخت ‌مي‌نمايد.

زمان دريافت دستمزد در جعاله

زمان دريافت دستمزد جعاله پس از انجام كار ‌مي‌باشد. براي مثال اگر فردي بگويد كه براي پيدا كردن كيف گم شده‌ام به شما ۱۰۰ هزار تومان مژدگاني ‌مي‌دهم منظورش اين است‌‌ كه بعد از اينكه كيف را پيدا كرديد و به من تحويل داديد به شما مژدگاني ‌مي‌دهم، پس به اين صورت زمان دريافت دستمزد جعاله پس از انجام كار ‌مي‌باشد.

ميزان دستمزد در جعاله براي يك يا چند نفر | زمان دريافت

در قانون كشور ما دستمزد معيني براي جعاله در نظر گرفته نشده است و جاعل نيز موظف به ذكر ميزان دستمزد در آگهي نخواهد بود. جاعل ‌مي‌تواند مبلغي پول يا بخشي از مال گم شده را به عامل پرداخت نمايد و آن ‌دو ‌مي‌بايست بر سر اين موضوع به توافق برسند. اگر عامل يك ‌نفر باشد تمام مژدگاني به او تعلق ‌مي‌گيرد اما اگر عامل چندين نفر باشند مژدگاني ميان آن‌‌ها تقسيم ‌مي‌شود.

واضح است كه جاعل مي‌تواند مبلغ دستمزد را از قبل هم مشخص كند مثلا يك ميليون تومان.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص زمان دريافت دستمزد در جعاله، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون زمان دريافت دستمزد در جعاله پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

جعاله چيست‌‌ ؟

جعاله به عملي گفته ‌مي‌شود كه طي انجام آن فردي در ازاي انجام كار به فرد ديگر دستمزد ‌مي‌دهد.

زمان دريافت دستمزد جعاله بعد از انجام كار است يا قبل انجام كار‌‌ ؟

بعد از انجام كار.

ميزان دستمزد در جعاله مي‌تواند به صورت توافقي معين ‌شود‌‌ ؟

بله.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۱۳:۳۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

عقد تمليكي و عقد عهدي به چه معناست؟ هرگاه افراد مي‌خواهند با هم معامله‌‌‌‌‌‌اي انجام دهند و يا كاري را براي هم ‌انجام دهند ‌‌‌‌مي‌بايست قراردادي را مبني بر انعقاد عقد امضا نمايند. عقود انواع مختلفي دارند و هر كدام ‌با توجه به شرايط افراد و انگيزه آن‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ انجام ‌‌‌‌مي‌شوند. در ادامه قصد داريم توضيحات مفيدي را در مورد عقد تمليكي و عقد عهدي در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: عقد تمليكي و عقد عهدي | تعريف – بررسي احكام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تمليكي چيست‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد تمليكي به عقدي گفته ‌‌‌‌مي‌شود كه طي انجام آن يكي از طرفين يا هردوي آن‌‌‌‌‌ها مالك ‌‌‌‌مي‌شوند. براي مثال فردي پولي به كسي ‌‌‌‌مي‌دهد تا در عوض مالك خانه او شود كه در اين صورت ‌‌‌‌مي‌توان گفت عقد تمليكي صورت گرفته است.

نكته مهم عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ اين است كه براي انجام اين نوع عقد نياز نيست كه حتما افراد‌‌‌‌‌ مالكيت دائمي داشته باشند و حتي اگر مالكيت آن‌ها موقتي باشد نيز عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ است. براي مثال در عقد اجاره فرد به صورت موقتي مالك منافع خانه فردي ‌‌‌‌مي‌شود و عقد اجاره نيز جزو عقد‌‌‌‌‌هاي ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ به حساب ‌‌‌‌مي‌آيد.

عقد عهدي چه نوع عقدي است‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد عهدي عقدي است كه طي انجام آن يك يا هر دوي طرفين موظف به انجام كاري ‌‌‌‌مي‌شوند. براي مثال وكيل در قبال دريافت حق الوكاله موظف ‌‌‌‌مي‌شود كه پرونده فرد را به نتيجه برساند و يا كسي چكي صادر ‌‌‌‌مي‌كند و موظف ‌‌‌‌مي‌شود كه مبلغ چك را بپردازد.
تفاوت‌‌‌‌‌هاي عقد تمليكي و عقد عهدي

عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ و عقد عهدي داراي دو تفاوت بسيار مهم ‌‌‌‌مي‌باشند كه در زير آن‌ها را نام برده‌‌‌‌‌‌ايم:

  • اولين تفاوت عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ و عقد عهدي موضوع آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌مي‌باشد، موضوع عقد عهدي انجام كار و موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ انتقال مالكيت ميان افراد ‌‌‌‌مي‌باشد.
  • نحوه درخواست انجام تعهد نيز از تفاوت‌‌‌‌‌هاي اين ‌دو نوع عقد به حساب ‌‌‌‌مي‌آيد. اگر يكي از طرفين در عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ به تعهد خود عمل نكند ‌‌‌‌مي‌بايست دادخواستي مبني بر مطالبه ملك به دادگاه ارائه نمود اما اگر در عقد عهدي هركدام از طرفين به تعهد خود عمل نكنند ‌‌‌‌مي‌بايست به دادگاه دادخواستي مبني بر الزام به انجام تعهد ارائه نمود.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عقد تمليكي و عقد عهدي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عقد تمليكي و عقد عهدي پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تمليكي‌ چيست‌‌‌‌‌‌ ؟

انتقال مالكيت.

موضوع عقد عهدي چيست‌‌‌‌‌‌ ؟

تعهد و انجام كار.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۰۸:۳۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

در هر شهر تعداد زيادي ساختمان و ويلا ساخته ‌‌‌‌‌مي‌شود ‌تا اهالي آن ‌شهر بتوانند در آن‌‌‌‌‌ها زندگي كنند. اما امروزه شهرداري هر شهر با دقت بيشتري به ساختمان‌‌‌‌‌ها مجوز ساخت ‌‌‌‌‌مي‌دهد تا بتواند تراكم ساختمان‌‌‌‌‌هاي شهر را كنترل كند و جمعيت شهر را در سطحي نگه ‌دارد كه با تعداد ساختمان‌‌‌‌‌هاي آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داريم در مورد تراكم ساختماني توضيحات مختصري را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع: تراكم ساختماني | نحوه محاسبه – شاخص‌هاي كنترل – عوامل موثر – قوانين 

تراكم ساختماني چيست و تراكم كدام ساختمان‌‌‌‌‌ها كنترل ‌‌‌‌مي‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور كه در بالا گفته شد امروزه براي كنترل جمعيت هر شهر، شهرداري به دقت ميزان ساخت و ساز را در آن شهر ‌‌‌‌مي‌سنجد و در مناطقي مجوز ساخت ‌‌‌‌مي‌دهد كه فضاي خالي وجود داشته باشد.

به تعدد انواع ساختمان‌‌‌‌‌هاي هر شهر تراكم ساختمان در آن‌ شهر گفته ‌‌‌‌مي‌شود كه‌ اگر تعداد اين‌ ساختمان‌‌‌‌‌ها بيش از حد معمول ‌باشد ‌‌‌‌مي‌گويند كه ساختمان‌‌‌‌‌هاي آن ‌شهر ‌متراكم هستند اما اگر تعدادشان كم باشد نيز ‌‌‌‌مي‌گويند ساختمان‌‌‌‌‌هاي آن شهر كم تراكم هستند. شهرداري‌‌‌‌‌ها براي تراكم ساختمان‌‌‌‌‌ها در شهر مجوز ساخت زمين‌هاي زير را صادر ‌‌‌‌مي‌نمايند.

زمين‌‌‌‌‌هاي مسكوني

در مرحله اول توجه ‌‌‌‌‌مي‌كنند كه در زمين‌‌‌‌‌هاي مسكوني كه براي ساخت و ساز ساختمان‌هاي مسكوني آماده هستند چقدر فضاي خالي وجود دارد. در بعضي از مناطق به سازنده اجازه ‌‌‌‌مي‌دهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخي مناطق ديگر نيز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازي ‌‌‌‌مي‌دهند كه اين موارد با توجه به متراكم بودن يا كم تراكم بودن آن منطقه مسكوني تعيين ‌‌‌‌مي‌شوند. در زمين‌هاي آماده براي ساخت ‌و ساز‌‌‌‌‌هاي مسكوني بيشتر مجوز ساخت براي ساختمان‌‌‌‌‌هاي مسكوني داده ‌‌‌‌مي‌شود و معمولا كمتر ‌‌‌‌مي‌توان ‌ساختمان‌‌‌‌‌هاي ديگر را در اين مناطق مشاهده كرد.

تراكم ساختماني زمين‌‌‌‌‌هاي تجاري

اين زمين‌‌‌‌‌ها براي ساخت و ساز‌‌‌‌‌هاي تجاري و اداري بسيار مناسب ‌‌‌‌مي‌باشند و معمولا ساختمان‌‌‌‌‌هاي مسكوني در اين مناطق ديده ‌‌‌‌نمي‌شود. شهرداري‌‌‌‌‌ها دقت ‌‌‌‌مي‌كنند كه در زمين‌هاي تجاري اين مناطق‌ چه تعداد ساختمان تجاري و چه تعداد ساختمان مسكوني ساخته شود و رعايت ‌‌‌‌مي‌كنند كه اين تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.

زمين‌‌‌‌‌هاي مختلط

اين زمين‌ها براي ساخت و ساز‌‌‌‌‌هاي تجاري و مسكوني مناسب ‌‌‌‌مي‌باشند و شهرداري به سازنده‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت زمين‌‌‌‌‌هاي تجاري و اداري در اين مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشيد كه زمين‌هاي مختلط ابتدا زمين‌هاي مسكوني بوده‌اند‌‌‌‌‌ كه با گذشت زمان ساختمان‌‌‌‌‌هاي تجاري نيز در آن‌ها ساخته شده است و‌ شهرداري با توجه به تراكم ساختمان‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت هر دو ساختمان‌‌‌‌‌هاي تجاري و اداري در اين زمين‌‌‌‌‌ها را صادر ‌‌‌‌مي‌كند.

تراكم ساختماني زمين‌‌‌‌‌هاي فضاي سبز

زمين‌‌‌‌‌هاي مخصوص ساخت فضاي سبز از جمله زمين‌‌‌‌‌هايي هستند كه از آن‌‌‌‌‌ها براي محافظت از فضاي سبز شهر استفاده ‌‌‌‌مي‌شود. در اين زمين‌ها پارك، تفريحگاه، اماكن گردشگري و… ساخته‌‌‌‌‌ مي‌شود و ساختمان‌‌‌‌‌هاي تجاري و مسكوني در اين‌ مناطق ساخته‌ نخواهند شد.

شاخص‌‌‌‌‌هاي كنترل تراكم ساختماني

شهرداري ‌‌‌‌مي‌بايست براي كنترل تراكم‌ ساختمان ‌و‌ همچنين كنترل جمعيت آن منطقه به شاخص‌‌‌‌‌هاي كنترل تراكم ساختمان توجه ‌نمايد. اين شاخص‌‌‌‌‌ها در زير شرح داده شده‌اند:

سطح زير بنا

شهرداري ‌‌‌‌مي‌بايست زيربناي هر ساختمان را محاسبه كند و بر اساس آن‌ ساختمان اجازه ساخت دهد. براي مثال براي يك ساختمان سه طبقه نياز به حداقل ۱۵۰ متر زمين ‌‌‌‌مي‌باشد و اگر زمين‌ كمتر باشد ممكن است تراكم‌ جمعيت نيز كمتر شود.

طبقات مجاز ساختمان

شهرداري دقت ‌‌‌‌مي‌نمايد كه در برخي مناطق پرجمعيت ساختمان‌‌‌‌‌ها تا نهايتا شش طبقه ساخته شود و در برخي مناطق كم جمعيت اجازه بلند مرتبه سازي به سازنده ‌‌‌‌مي‌دهد تا تراكم ساختمان‌‌‌‌‌هاي آن‌ شهر حفظ و كنترل شود.

نوع ساختمان | تراكم ساختمان

نوع ساختمان نيز بسيار مهم است و از شاخص‌‌‌‌‌هاي اصلي به حساب ‌‌‌‌مي‌آيد. براي مثال در برخي مناطق اجازه داده ‌‌‌‌مي‌شود كه ويلا ساخته شود زيرا جمعيت آن منطقه زيادتر است اما در برخي مناطق فقط مجوز ساختمان داده ‌‌‌‌مي‌شود تا جمعيت آنجا افزايش يابد.

عوامل موثر بر تراكم ساختماني كدامند‌‌‌‌ ؟

عوامل بسيار زيادي بر تراكم ساختماني در شهر موثر هستند كه در زير آن‌ها را بيان ‌نموده‌ايم:

قيمت زمين

قيمت مسكن

كاربرد ساختمان

جمعيت

هزينه ساخت

عرض معبر.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تراكم ساختمان، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تراكم ساختمان پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

اگر تعداد ساختمان‌‌‌‌‌هاي يك شهر زياد باشند آن شهر چه ‌‌‌‌مي‌گويند‌‌‌‌ ؟

به آن،‌ شهر داراي ساختمان‌‌‌‌‌هاي متراكم گفته ‌‌‌‌مي‌شود.

شاخص‌‌‌‌‌هاي كنترل تراكم ساختمان كدامند‌‌‌‌ ؟

شاخص‌‌‌‌‌هاي كنترل تراكم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زيربناي ساختمان ‌‌‌‌مي‌باشند.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۵:۰۲:۳۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

سامانه استعلام مدرك تحصيلي با كد ملي كدام آدرس است؟ كساني كه قصد دريافت استعلام از مدارك تحصيلي خود را دارند. در حال حاضر مي‌توانند به صورت الكترونيكي استعلام مدارك خود را دريافت كنند. از اين پس شما مي‌توانيد با مراجعه به سامانه استعلام مدارك تحصيلي وزارت علوم اقدام به دريافت استعلام مدرك خود نماييد. و به اين وسيله به تمامي اطلاعات تحصيلي خود دسترسي خواهيد داشت. در ادامه اين مطلب به معرفي سامانه استعلام مدرك تحصيلي وزارت علوم مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: سامانه استعلام مدرك تحصيلي با كد ملي – estelam.msrt.ir

سامانه استعلام مدرك تحصيلي وزارت علوم

پس از همه‌گيري ويروس كرونا، وزارت علوم با همكاري آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسيس سامانه الكترونيكي استعلام مدرك تحصيلي به نشاني اينترنتي estelam.msrt.ir نمود. تا از مراجعه حضوري بسياري از متقاضيان جهت دريافت استعلام از مدارك تحصيلي‌شان جلوگيري كند.

اكنون داوطلبان تنها با مراجعه به سامانه استعلام مدرك تحصيلي و با درج كد ملي و ساير اطلاعات فردي مي‌توانند به تمامي اطلاعات تحصيلي خود دسترسي داشته باشند. متقاضيان دريافت استعلام بعد از تكميل اطلاعات خود در سامانه، يك كد رهگيري دريافت مي‌نمايند. با استفاده از اين كد رهگيري داوطلب مي‌تواند وارد سيستم شود و استعلام مدارك تحصيلي خود را دريافت نمايد.

ورود به سامانه استعلام مدرك تحصيلي وزارت علوم

در مطلب بالا اشاره كرديم كه در سال‌هاي اخير و پس از شيوع بيماري كرونا، سامانه استعلام مدارك تحصيلي وزارت علوم راه‌اندازي شد. بدين ترتيب دانش‌آموزان و داوطلبان دانشگاهي از اين پس مي‌توانند بدون مراجعه حضوري و تنها با استفاده از سامانه الكترونيكي وزارت علوم، اقدام به دريافت استعلام مدارك تحصيلي خود نمايند.

نحوه دريافت استعلام از مدارك تحصيلي با استفاده از اين سامانه چندان پيچيده و سخت نيست. و شما دسترسي به استعلام مدارك تنها به اطلاعات هويتي و شخصي داوطلب نيازمند هستيد. گام اول براي دريافت استعلام مدرك تحصيلي از وزارت علوم جستجوي نشاني اينترنتي estelam.msrt.ir و ورود به سامانه استعلام مدرك تحصيلي است.

راهنماي دريافت استعلام

گفتيم كه گام اول براي دريافت استعلام مدرك تحصيلي ورود به سامانه استعلام مدرك تحصيلي وزارت علوم است. بعد از ورود مرحله تكميل فرم و درج اطلاعات خواسته‌شده در سايت است. هنگامي كه اطلاعات به درستي درج شوند سايت به شما يك كد رهگيري مي‌دهد. بنابراين مي‌توانيم مراحل دريافت استعلام مدارك تحصيلي را به سه بخش تقسيم كنيم.

اول؛ مراجعه به سامانه استعلام مدرك تحصيلي به نشاني estelam.msrt.ir و تكميل فرم مورد نظر. اين فرم از شما اطلاعات هويتي نظير نام و نام خانوادگي، نام پدر، كد ملي و شماره شناسنامه و شماره موبايل مي‌خواهد.

دوم، پس از تكميل فرم در سامانه گزينه صدور كد رهگيري را در پايين صفحه فرم انتخاب نماييد. بدين ترتيب كد رهگيري به شماره موبايل شما ارسال مي‌شود.

سوم؛ بعد از ارسال كد رهگيري به شما، يك صفحه جديد براي مشاهده استعلام مدرك تحصيلي در سامانه به شما نشان داده مي‌شود. كه در اين صفحه كد رهگيري خود را وارد مي‌نماييد. و گزينه استعلام مدرك تحصيلي را انتخاب مي‌كنيد. تا بدين ترتيب از مدارك تحصيلي خود به صورت اينترنتي و غيرحضوري استعلام دريافت نماييد. البته توجه داشته باشيد گاهي ممكن است اين صفحه جديد چند روز بعد از ثبت اطلاعات و تكميل فرم به شما نشان داده شود.

ويرايش اطلاعات تحصيلي در سامانه استعلام مدرك تحصيلي

در اين مطلب اشاره كرديم كه متقاضيان مي‌توانند بدون مراجعه حضوري به وزارت علوم و با سامانه استعلام مدارك تحصيلي به تمامي اطلاعات تحصيلي خود دسترسي يابند. اما آيا با استفاده از اين سامانه امكان ويرايش اطلاعات تحصيلي نيز وجود دارد يا خير؟

در پاسخ بايد بگوييم كه بله؛ متقاضيان كه به طريقي كه در اين مقاله ذكر شد وارد سامانه شدند و كد رهگيري دريافت كردند. هنگامي كه متوجه مغايرت برخي از اطلاعات تحصيلي خود در سامانه و اطلاعات صحيح شدند. مي‌توانند با انتخاب گزينه ويرايش اطلاعات فردي، اطلاعات نادرست را اصلاح نمايند.

روش ويرايش اطلاعات

ابتدا به سامانه estelam.msrt.ir وارد مي‌شويد. سپس اطلاعات هويتي خود را وارد مي‌نماييد. و درنهايت گزينه صدور كد رهگيري را انتخاب مي‌كنيد. كد رهگيري توسط سامانه به شماره موبايل شما ارسال مي‌شود.

با دريافت كد رهگيري، آن را در كادر مربوطه در سامانه وارد مي‌نماييد. و سپس گزينه استعلام مدرك تحصيلي را انتخاب مي‌كنيد.

در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در اين صفحه گزينه ويرايش اطلاعات شخصي را انتخاب كنيد. و اطلاعات ناصحيح را اصلاح نماييد.

به اين نكته توجه داشته باشيد. كه پيش از ايجاد تغييرات ابتدا اطلاعات هويتي بر اساس كارت ملي خود را با اطلاعات درون سامانه تطابق دهيد. اگر هرگونه مغايرتي در اطلاعات هويتي شما وجود داشت به‌جز نام و نام خانوادگي، پرونده خود را ثبت ننماييد و ويرايش اطلاعات را انجام ندهيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

نشاني اينترنتي سامانه استعلام مدارك تحصيلي وزارت علوم چيست ؟

وزارت علوم با همكاري آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسيس سامانه الكترونيكي استعلام مدرك تحصيلي به نشاني اينترنتي estelam.msrt.ir نمود.

روش دريافت استعلام مدرك تحصيلي با استفاده از سامانه وزارت علوم چگونه است ؟

ورود به سامانه estelam.msrt.ir و درج اطلاعات هويتي خواسته‌شده، صدور و ارسال كد رهگيري به شماره تلفن شما و درنهايت وارد نمودن كد رهگيري در سايت و دريافت استعلام از مدارك تحصيلي.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۴:۵۸:۴۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

عيدي كارگران چيست؟ در قانون ايران قواعد و مقررات براي روابط كارگران و كارفرمايان در قانون كار بيان‌شده است. قواعد مهمي در قانون كار در خصوص رابطه ميان كارگر و كارفرما وجود دارد. يكي از اين قواعد مهم، كه در جهت حمايت از كارگران تصويب شد. قانون مربوط به عيدي‌كارگرها و تعيين ميزان آن است. در قانون كار كارفرمايان وظيفه دارند. هرسال پيش از عيد نوروز به ميزان معيني به كارگران خود عيدي بپردازند. در ادامه اين مطلب قصد داريم به مسئله عيدي كارگران به طور مفصل بپردازيم. 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع: عيدي كارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداكثر مبلغ عيدي كارگر

عيدي كارگران در قانون كار

قانون كار در ايران جهت تعيين قواعد و مقررات روابط ميان كارگران و كارفرمايان تصويب و اجرا مي‌شود. يكي از مقررات مهم تعيين‌شده در قانون كار كه در جهت حمايت از كارگران تصويب شد. قانون پرداخت عيدي به كارگران توسط كارفرمايان است. بر اساس اين قانون كارفرمايان موظف هستند هرسال پيش از عيد نوروز به ميزان معين‌شده به كارگران خود عيدي پرداخت كنند.

البته زمان پرداخت عيدي‌كارگران بر اساس قانون، هرساله در اواسط ماه اسفند است. لذا با اين توصيف كارگران هرسال تنها يك‌بار مي‌توانند عيدي دريافت نمايند.تمامي كارگراني كه مشمول قانون كار مي‌شوند مستحق دريافت اين عيدي هستند. و مي‌توانند از كارفرمايان خود اين عيدي را مطالبه نمايند. به اين ترتيب همه كارفرمايان موظف به پرداخت مبلغ عيدي هستند.

مبلغ عيدي كارگران چه قدر است ؟

قبل‌تر اشاره كرديم كه بر اساس قانون كار و براي حمايت از حقوق كارگران، هرساله كارفرمايان موظف به پرداخت عيدي به كارگران خود هستند. زمان پرداخت عيدي به كارگران بر اساس قانون پيش از عيد نوروز و در اواسط ماه اسفند مي‌باشد. اما پرسش اين است كه ميزان و مبلغ عيدي سالانه‌ي كارگران چه قدر است؟ آيا مقدار اين عيدي در قانون تعيين‌شده است؟

در پاسخ به اين سوا بايد بگوييم كه بر اساس قانون كار، ميزان عيدي هر كارگر مطابق با دستمزد شصت روز كار او است. همچنين ممكن است در شرايطي مبلغ عيدي‌كارگران، مطابق با دستمزد نود روز كار، كارگر باشد. البته توجه داشته باشيد كه مبلغ دستمزد روزانه و ماهانه كارگران هرسال و بر اساس نرخ تورم تغيير مي‌كند.

هرسال قانون‌گذار و افراد مسئول طي برگزاري يك نشست با توجه به شرايط و تورم سالانه ميزان دستمزد كارگران را تصويب مي‌كنند. در حال حاضر حداقل دستمزد كارگران در سال 1402 روزانه در حدود 176 هزار تومان است.

قواعد مهم مربوط به مبلغ عيدي كارگران

در خصوص تعيين مبلغ عيدي كارگران دو قاعده مهم وجود دارد. اين دو قاعده عبارت‌اند از:

اول؛ اگر تعداد روزهايي كه كارگر در خدمت كارفرما مشغول به كار است. كمتر از يك سال باشد. در اين صورت كارفرما بايد مطابق با روزهايي كه كارگر، كار كرده است به او عيدي بپردازد.

دوم؛ با وجود اين‌كه حداكثر ميزان عيدي‌براي كارگران در قانون معادل با دستمزد 90 روز كاري است. اما در صورتي كه كارفرما بخواهد ميزان بيشتري به عنوان عيدي‌به كارگر دهد از نظر قانوني ايرادي ندارد.

محاسبه مبلغ عيدي كارگران

در مطلب بالا گفتيم كه ميزان عيدي كارگران معادل با دستمزد شصت روز كار ايشان و يا در برخي موارد معادل با دستمزد نود روز كار، كارگران مي‌شود. بنابراين براي محاسبه عيدي‌سالانه كارگران بايد دستمزد روزانه كارگر را در شصت يا نود ضرب كنيم.

به عنوان مثال اگر دستمزد كارگر روزانه شصت هزار تومان باشد. در اين صورت معادل شصت روز كاري يعني سه ميليون و ششصد هراز تومان و يا در برخي موارد معادل نود روز كاري يعني پنج ميليون و چهارصد هزار تومان بايد از كارفرماي خود عيدي دريافت نمايد.

حال با توجه به اين‌كه هرسال دستمزد كارگران به صورت قانوني تغيير مي‌كند. و در سال 1402 مبلغ دستمزد كارگران به روزي حدود 176 هزار تومان رسيد. همچنين با اين توصيف كه مبلغ عيدي كارگران مطابق دستمزد شصت روز كار ايشان و در برخي موارد نود روز كاري ايشان است.

با ضرب 176 هزار تومان در شصت و در نود درمي‌يابيم. كه حداقل ميزان عيدي‌كارگران در سال 1402، عبارت از ده ميليون و پانصد و شصت هزار تومان است. همچنين حداكثر ميزان عيدي‌برابر با پانزده ميليون و هشتصد و چهل هزار تومان است.

عدم پرداخت عيدي كارگر توسط كارفرما

گاهي ممكن است برخي از كارفرمايان از پرداخت عيدي كارگران امتناع ورزند. در اين صورت كارگران براي احقاق حق خود چه اقدامي مي‌توانند بكند؟ كارگران در چنين شرايطي براي دريافت حق قانوني خود و عيدي سالانه مي‌توانند. به شوراي حل اختلاف و يا به اداره كار مراجعه نمايند. و سپس عيدي‌خود را در اين مراجع مطالبه نمايند.

همان‌طور كه قبلاً اشاره كرديم پرداخت عيدي به كارگر توسط كارفرما در قانون كار ذكرشده است. لذا كارگر موظف است كه عيدي كارگر خود را بپردازد. و در صورت عدم پرداخت عيدي به كارگران، مرجع قضايي كارفرما را موظف به پرداخت عيدي‌به كارگران مي‌نمايد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عيدي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عيديدر پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

ميزان مبلغ عيدي كارگران بر اساس قانون كار چه قدر است ؟

بر اساس قانون كار، ميزان عيدي هر كارگر مطابق با دستمزد شصت روز كار او است. همچنين ممكن است در شرايطي مبلغ عيدي كارگران، مطابق با دستمزد نود روز كار، كارگر باشد.

در صورت عدم پرداخت عيدي توسط كارفرما چه مي‌توان كرد ؟

در چنين شرايطي براي دريافت حق قانوني خود و عيدي سالانه مي‌توانند. به شوراي حل اختلاف و يا به اداره كار مراجعه نمايند. و سپس عيدي خود را در اين مراجع مطالبه نمايند.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۳۴:۰۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

 يكي از مشاغلي كه هميشه براي جوانان وسوسه انگيز بوده است كارمندي براي ادارات دولتي ‌مي‌باشد. بي‌شك ادارات دولتي مزايا و حقوق خوبي براي كارمندان خود در نظر ‌مي‌گيرند و اين موضوع سبب اين شده است تا هر ساله تعداد زيادي از جوانان براي آزمون استخدامي ادارات دولتي داوطلب شوند. اشخاصي كه در نهايت به عنوان كارمند در ادارات دولتي پذيرفته ‌مي‌شوند به دو شكل رسمي و قراردادي و پيماني استخدام ‌مي‌شوند. اما همين اشخاص نيز ممكن است به دلايلي بخواهند به كار خود با دولت پايان دهند‌. در اين صورت با رعايت شرايطي ‌مي‌توانند استعفاي خود را ارائه دهند. در اين مطلب به بررسي قانون استعفا ‌مي‌پردازيم.

 

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع: استعفاي كارمندان از كار | چگونه استفعا بدهيم

تعريف كارمند و كارمندان رسمي

بر اساس تعريف عرفي كارمند شخصي است كه به صورت پاره وقت يا تمام وقت وظيفه انجام فعاليت فكري در سيستم اداري يك سازمان يا شركت را دارد. در صورتي كه فردي در يك سازمان يا شركت دولتي مشغول به كار شود كارمند دولت محسوب ‌مي‌شود.

بر اساس نوع قراردادي كه با كارمند بسته ‌مي‌شود هر كارمندي به سه دسته تقسيم ‌مي‌شود: 1/ رسمي 2/ پيماني 3/ قراردادي.

بر اساس ماده چهار قانون استخدام كشوري كارمند كسي است كه به موجب حكمي رسمي به يكي از پست‌‌هاي اداري و سازماني در دولت مشغول ‌مي‌شود. كارمندان رسمي نسبت به سايرين از امنيت شغلي بالاتري برخوردار هستند و مسائلي مانند بيمه‌، بازنشستگي و… شامل آن‌‌ها ‌مي‌شود.

استعفاي كارمندان رسمي دولت | قانون استعفا

در مورد مسائل مربوط به كارمندان دولتي بايد به قانون استخدامي كشور رجوع نمود. بر اساس ماده 64 اين قانون كارمندان رسمي دولت ‌مي‌توانند از سمت خود استعفا نمايند اما بايد اين موضوع را از يك ماه قبل به مسئول مربوطه اطلاع دهند. در مقابل شركت يا موسسه دولتي موظف است كه طي مدت يك ماه نسبت به قبول يا رد اين درخواست‌، تصميم خود را اعلام نمايد. البته گاهي امكان دارد كه زودتر از مهلت يك ماهه پاسخ را اعلام نمايند. در صورتي كه تا بعد از يك ماه در رابطه با اين درخواست جوابي اعلام نكنند به معناي رد درخواست استعفا است.

اگر درخواست استعفاي كارمند مورد قبول قرار نگيرد اين حق براي شخص وجود دارد تا نسبت به اين تصميم در ديوان عدالت اداري اعتراض نمايد. البته اداره در صورتي كه دليل موجهي داشته باشد اعتراض كارمند رد خواهد شد و اداره اين حق را دارد كه استعفا را نپذيرد مثلا حالتي كه رفتن كارمند باعث خسارت و زيان اداره است‌. يا اينكه حداقل تا زمان پيدا كردن يك جايگزين مناسب با استعفاي كارمند مخالفت نمايند.

حقوق مالي پس از استعفاي كارمندان | قانون استعفا

قطعا استعفاي يك كارمند و سپس پذيرش آن از سوي مديريت به معناي پايان كار كارمند است. تمام حقوق و مزاياي او تا زمان پايان فعاليتش مورد محاسبه قرار ‌مي‌گيرد.

همچنين بر اساس ماده 66 قانون استخدامي كشور وجوهي كه كارمند جهت كسور بازنشستگي به صندوق بازنشستگي پرداخت كرده است به او برگردانده ‌مي‌شود.

بازگشت كارمند به كار بعد از استعفا

بر اساس ماده 67 قانون استخدامي كشور كارمند ‌مي‌تواند بعد از پايان كار و استعفا دادن در صورت احتياج به او ‌مي‌تواند دوباره به كار خود برگردد. در صورت بازگشت به كار سوابق قبلي او در بازنشستگي محاسبه ‌مي‌گردد به شرطي كه وجوهي را كه بر اساس ماده 66 در هنگام استعفا پس گرفته بوده‌، دوباره برگرداند.

در ماده 68 و 69 قانون استخدامي كشور مطرح شده است كه وزارتخانه يا سازمان دولتي ‌مي‌تواند كارمند را از دادن آزمون استخدامي و گذراندن دوره آزمايشي معاف نمايد. يا اينكه اعلام نمايد كه كارمند بايد آزمون استخدامي را انجام دهد ولي از دوره آزمايشي معاف است.

نمونه درخواست استعفا كارمند رسمي دولت | قانون استعفا

جناب‌‌‌ ….رياست محترم‌….. با سلام و احترام /

بدينوسيله اينجانب …………. به شماره كارمندي …… و به شماره شناسنامه ……. از تاريخ ……….. در اين شركت با سمت ……. در واحد …… مشغول به كار ‌مي‌باشم‌. اما از تاريخ‌…….. به دلايل شخصي / كاري تقاضاي استعفاي دارم. خواهشمند است در خصوص درخواست اينجانب اقدام لازم را مبذول نماييد. بديهي است اينجانب تا زمان قبول درخواست بنده و تسويه حساب در خدمت شركت بوده و در صورت نياز آماده هستم تا نفر جديد جهت جايگزيني در سمت بنده را آموزش دهم.

توفيق روزافزون شما و ساير همكاران را از پروردگار مسئلت مي‌نمايم

با تشكر و سپاس/ نام و نام خانوادگي/ تاريخ و امضا

 

سوالات متداول

كارمند رسمي دولت چه كسي است ؟

كسي كه با حكم رسمي به استخدام دولت در ‌مي‌آيد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا كارمندان رسمي دولت ‌مي‌توانند استعفا دهند ؟

بله، اما بايد يك ماه زودتر اين موضوع را اطلاع دهند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا كارمند رسمي بعد از استعفا ‌مي‌تواند دوباره به كار خود برگردد ؟

بله اين امكان وجود دارد كه مجددا مشغول به كار شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد استعفاي كارمندان رسمي دولت ‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص استعفاي كارمندان رسمي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون استعفاي كارمندان رسمي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۴۳:۵۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

حكم كتك زدن همسر چيست؟ متأسفانه همچنان در جامعه امروز گاهي شاهد اين هستيم كه در يك خانواده زن توسط شوهرش مورد آزار و ضرب و شتم قرار مي‌گيرد. در راهروهاي دادگاه‌هاي خانواده با بسياري از اين موارد مواجه مي‌شويد كه خانم‌هايي در تلاش براي شكايت از شوهر خود به دليل ضرب و شتم آن‌ها هستند. و عده‌اي نيز به سبب ضرب و شتم شوهر به دنبال تقاضاي طلاق هستند. در ادامه اين مطلب به حكم كتك زدن همسر و مجازات قانوني آن مي‌پردازيم.
براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
منبع: حكم كتك زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر

 

حكم كتك زدن همسر توسط شوهر چيست ؟

ضرب و شتم زن توسط شوهر يك اقدام ناپسند ازنظر اخلاق و اجتماع به حساب مي‌آيد. به اين اقدام در اصطلاح خشونت خانگي مي‌گويند. كه قانون آن را جرم انگاري كرده و براي اين عمل ناپسند مجازات تعيين نموده است. اگر مردي به‌عمد همسر خود را مورد ضرب‌وجرح قرار دهد.و يا با الفاظ ناپسند و زشت به همسر خود توهين نمايد. با توجه به ميزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهي به پرداخت ديه و خسارت و گاهي نيز به زندان و شلاق محكوم مي‌شود.

از طرفي زن مي‌تواند با استناد به ضرب و شتم خود از جانب شوهر درخواست طلاق نمايد. بنابراين ضرب و شتم زن را مي‌توانيم از مواردي اعلام كنيم كه ممكن است منجر به صدور حكم طلاق شود. البته بايد ادله اثبات كافي باشد. در خصوص ساير مجازات‌هاي مربوط به ضرب و شتم بايد گفت. قانون‌گذار براي ضرب و شتم زن توسط شوهر ماده قانوني مجزايي را تعيين نكرده است. بلكه طبق قانون مجازات اسلامي همان مجازاتي كه براي جرم ضرب و شتم اجرا مي‌شود كه شامل حبس، قصاص و ديه است. با نظر قاضي و بر اساس ميزان عمل در دعاوي ضرب و شتم همسر نيز اجرا مي‌گردد.

مقصود از واژه‌ها ضرب، جرح و شتم

ضرب به اين معني است كه عمل انجام‌شده موجب ايجاد ورم و كبودي بدون بروز خونريزي بر روي بدن شود. و مقصود از جرح عملي است كه به موجب آن بافت‌هاي بدن ازهم‌گسسته شود. بنابراين جرح به ايجاد پارگي و بريدگي در بدن مي‌گويند. مصاديق ديگر جرح شامل قطع عضو و استخوان شكسته مي‌شود.

مقصود از واژه شتم نيز دشنام و استفاده از الفاظ زشت و ناپسند براي توهين مي‌باشد. توهين و فحاشي نيز به عنوان يكي از انواع اعمال خشونت‌آميز جرم محسوب و مجازات دارد. گاهي ممكن است آثار ضرب‌وجرح بهبود يابد. اما آثار تحقير و توهين و آسيب‌هاي رواني تا سال‌ها باقي بماند. بنابراين فحاشي و توهين از طرف شوهر به زن نيز جرم است.

نحوه شكايت ضرب و شتم از شوهر

گام اول براي شكايت از شوهر با عنوان ضرب و شتم، ثبت شكايت عليه شوهر در كلانتري يا دادسرا است. براي ثبت شكايت در هر ساعت از شبانه‌روز پيش از آنكه آثار جراحت از بين برود مي‌توانيد به كلانتري مراجعه كنيد. مدارك خود شامل مدارك هويتي يعني شناسنامه يا كارت ملي، شهادت شهود، صورت‌جلسه نيروي انتظامي، گزارش پزشكي و .. را مهيا كنيد.

پس از تكميل پرونده، به دادگاه ارجاع مي‌شود. و بعد از آن زن بايد براي معاينات لازم به پزشكي قانوني مراجعه نمايد. سپس با صدور نظر پزشكي قانوني، پرونده شكايت به دادسرا ارسال مي‌گردد. در اين مرحله احضاريه به طور مجزا براي هر دو طرف يعني زوج و زوجه ارسال مي‌شود. در صورتي كه مرد اقرار نكند با حكم قاضي زن براي تعيين ميزان جراحت به پزشكي قانوني ارجاع مي‌شود. و بعد قاضي با توجه به نظر پزشكي قانوني حكم را ي نهايي را صادر مي‌كند.

توصيه ما به شما اين است كه در صورتي كه حتي براي بار اول توسط شوهر خود مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتيد. در سريع‌ترين زمان ممكن به پزشكي قانوني مراجعه نماييد. و اين رخداد را ثبت كنيد. تا در صورت تكرار عمل بتوانيد از اين مدرك براي اثبات ضرب‌وجرح استفاده كنيد.

كتك زدن همسر | چگونگي اثبات ضرب و شتم زن توسط شوهر

تصور مي‌شود براي اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر حتماً بايد از شهادت شهود استفاده كرد. البته شهادت شهود يكي از روش‌هاي اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر است. اما در صورت عدم وجود شاهد روش‌هاي ديگري نيز براي اثبات عمل ضرب‌وجرح زن توسط شوهر وجود دارد. جهت اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر مي‌توانيد از موارد زير استفاده كنيد.

اول؛ اقرار يا اعتراف خود شوهر نزد قاضي يا مأمور كلانتري به عملي كه انجام داده است.

دوم؛ شهادت شهود مثل شهادت فرزندان، همسايه‌ها، خدمتكار و يا هركس كه شاهد ضرب‌وجرح زن توسط شوهرش بوده است.

سوم؛ علم قاضي كه با توجه به شرايط پرونده و استنباط خود از مدارك ارائه‌شده به ضرب‌وجرح زن توسط شوهر رأي مي‌دهد.

چهارم؛ اماره به برخي مدارك مثل صدا و تصوير ضبط‌شده مي‌گويند. بنابراين ضبط فيلم با دوربين مثل موبايل مدرك خوبي براي اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر است.

پنجم؛ قسم كه در شرايط ويژه و مخصوصي به كار مي‌آيد. در برخي پرونده‌ها و با وجود شرايط خاص قاضي از طرفين مي‌خواهد. كه در محضر دادگاه به انجام يا عدم انجام عمل ضرب‌وجرح قسم ياد كنند.

ضرب و شتم، جرم قابل گذشت

مقصود از جرم قابل گذشت اين است كه در صورت عدم وجود شكايت خصوصي، يا به عبارتي رضايت شاكي، متهم به خودي خود رفع اتهام مي‌شود. و پيگير جرم و مجازات او توسط دادگاه ديگر انجام نمي‌گيرد. ضرب و شتم نيز از جرائم قابل گذشت است. به عبارتي يعني در صورتي كه زن از شكايت خود صرف نظر كند. پرونده شكايت وي مختومه مي‌شود و ديگر زوج مجازات نخواهد شد. چرا كه با رضايت زن، از شوهر رفع اتهام مي‌شود و ديگر به عنوان مجرم تلقي نمي‌گردد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سؤالات متداول

حكم ضرب و شتم زن توسط شوهر چيست ؟

با توجه به ميزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهي به پرداخت ديه و خسارت و گاهي نيز به زندان و شلاق محكوم مي‌شود.

مدارك لازم جهت ثبت شكايت ضرب و شتم توسط شوهر چيست ؟

مدارك لازم شامل مدارك هويتي يعني شناسنامه يا كارت ملي، شهادت شهود، صورت‌جلسه نيروي انتظامي، گزارش پزشكي و .. مي‌شود.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۴۰:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی